website De Tempel
|
Binnenrotte
|
Geschiedenis Binnenrotte - nieuws juli - december 2007 - nieuws januari- juni 2007 - nieuws 2005-2006 - 18 april 2008 - 8 maart 2008 - 24 februari 2008 - 19 januari 2008 - 22 december 2007 - 28 november 2007 - 2 oktober 2007 - 29 augustus 2007 - 30 mei 2007 Homepage Euro Relais Vakantiehuizen |
Bron: www.engelfriet.net Over de oudste sluizen van Rotterdam
Op deze site is ook te lezen dat de dam in de Rotte werd aangelegd op de kruising
van de Hoogstraat en het spoorviaduct en het spoorviaduct is weer aangelegd op de gedempte loop van de Binnenrotte. En ja die Rotte,
ze stroomde ooit ook via de Botersloot en de Slikvaart en de Leuve (via de Kolk ten noorden van de Delfsche Poort) naar de Maas, de
hoofdstroom was echter de Binnenrotte. Op de hierboven weergegeven kaart kun je dus heel mooi de dam in de Rotte zien liggen,
waarschijnlijk werd de Rotte van sluizen voorzien rond 1275.
Engelfriet vertelt ook: 'In het begin werd de plek rondom de sluis simpelweg Dam
genoemd. Toen er links en rechts van de Dam steeds meer huizen werden gebouwd, werd het al snel Middeldam genoemd, kortom er werden
steeds meer sluizen gebouwd rondom die allereerste Dam, want de rivier de Rotte had vele uitgangen richting "Maas". Het oostelijk
gedeelte van de Middeldam werd al snel Oosteinde en het westelijk gedeelte Westeinde genoemd. Pas rond 1400 komt voor het eerst de
naam Hoogstraat voor, maar in de volksmond bleef de Hoogstraat eeuwenlang "de Dijk" heten.' Demping van de Binnenrotte, 1875 Wandelingen door Oud Rotterdam Men vond er toentertijd aan de oostelijke zijde van de Binnenrotte de bekende juwelierszaak J. Baksteen & Zoon, na de oorlog in de Westewagenstraat, doch inmiddels verdwenen; de niet minder bekende pianohandel Rijken & De Lange; W. Donker Pzn. in schoenen, Het onderstaande is een citaat uit het verhaal van pater dr. B. Kruitwagen, De Lombardsche Brug en de Meentbuurt: "Behalve woonhuizen en werkplaatsen (-) vond men er slechts een stuk of wat winkels met artikelen die een mensch slechts éénmaal in zijn leven aanschaft: een stel tafelzilver, een pruik, een piano, een biljart en een revolver. Daarmee was de te koop staande tilbare have van de Binnenrotte zowat uitgeput." Er woonden op de Gedempte Binnenrotte heel wat vogels van diverse pluimage: kantoorbedienden, chauffeurs, winkelbedienden, kelners, een kapper, een violiste, een opzichter, een pedicure, een onderwijzer, een schoenmaker, een zeeman, een kleermaker enz. Enkele advocaten hadden er hun kantoren en er waren ook bodediensten gevestigd. Kortom, men vond er het zonderlinge allegaartje, dat in iedere grote stad door een geheimzinnig lotsbestel bijeen pleegt te spoelen. Nabij de hoek van de Pompenburgsingel woonde in het midden van de jaren dertig nog de toenmalige consul-generaal van Perzië, W.E. Cockuyt, die daar ook zijn bureau had. Naast al deze eerzame beroepen had de Gedempte Binnenrotte een wat twijfelachtige reputatie en mogelijk is dit nog iets te eufemistisch gezegd. Er waren wat men in die tijd officieel wel placht aan te duiden "verdachte huizen" en dus ook vrouwen van verdachte zeden. Met andere woorden: het was algemeen bekend dat het daar een hoerenbuurtje was, ook al was er geen sprake van agressieve prostitutie. Wèl kon men er zo hier en daar de meiden achter het venster van hun kamertje zien zitten; er waren genoeg kroegjes waar ze klanten konden oppikken. Het aloude bedrijf zat daar gemoedelijk tussen allerhande zaken en bewoners, een soort van vreedzame coëxistentie, en op marktdagen zal het bepaald niet moeilijk voor de vrouwen zijn geweest om klanten te krijgen. Grote levendigheid kende de Gedempte Binnenrotte op de dagen van de pluimveemarkt (op dinsdag en zaterdag) en de handel in honden, bokken, geiten, konijnen en wat dies meer zij. Deze activiteiten speelden zich af onder het spoorwegviaduct tussen Leidsche Veer en Meent. Het was daar dan altijd een drukte van belang. Van de Meent tot aan het Stokvischwater was op dezelfde dagen de markt waar tweedehands goederen werden verhandeld. Deze beide markten gaven de Gedempte Binnenrotte een bijzondere sfeer die veel mensen aantrok en voor de omliggende cafés waren het de grote dagen van de week. De naam Alie van Wijhe-Smeding zal jongere generaties weinig of zelfs in het geheel niets meer zeggen, want haar letterkundige activiteiten liggen in de jaren tussen de beide wereldoorlogen. Haar werk trok sterk de aandacht door haar streven bij de verbeelding van de hartstocht de realiteit weer te geven zonder er doekjes om te winden. Zij schreef wat toen werd aangeduid als "realistische" romans en was wat dit aangaat haar tijd ver vooruit. Vandaar dat haar werk nogal wat opschudding veroorzaakte. In het bijzonder was dit het geval met haar boek Naakte Waarheid, een grotendeels in Rotterdam spelende roman die, in déze tijd geschreven, stellig geen aanleiding tot opschudding zou hebben gegeven. Daar kwam bovendien nog bij dat de schrijf-ster getrouwd was met een predikant. Hier volgt een citaat uit dit boek. "Ze sukkelden nu door een overkapte en nauwe achterstraat (die de Gedempte Binnenrotte blijkt te zijn) met enkele uitgedroogde winkeltjes, gore slijterijtjes en vele woonhuizen. Een hoerenbuurtje, gnuift Emiel. Liz antwoordt niet. Ze haat plotseling alles op de weg, de zwart aangeslagen viaduct-zuilen, marktreuk die er hangt - iets zuurs en prikkelends: kippenmest en oud roest - de wormstekige bergplaatsen en pakhuizen, en ook de groote, grauwe kerk die met zijn logge toren, de ganse omgeving, van berookte en besmeurde steen, die de miezerige dakstraat en de hoerenhuizen beheerst. Sint Laurens, licht Emiel haar in, geweldige klomp steen, hè?". Men kan zich dit berookte en besmeurde wel voorstellen, als men weet dat het nog de tijd van de stoomlocomotieven was, die tijdens hun tocht over het viaduct dwars door de stad smook en roet uitbraakten. Een citaat uit Liefde in de portieken van Jef Last: "Zonder het bewust te willen geraakte ik steeds dieper de stad in, naar de beruchte buurten bij de Binnen Rotte (-). Vrouwen tikten tegen de vensters. Ik keek naar binnen en zag hun bleke, verlepte of grof zinnelijke gezichten, ik zag de donkere kringen onder hun ogen. Ik zag meisjes met lippen die felrood als een perverse snede waren. Ik zag de dikke matrones die welgedaan in hun brede armstoelen leunden. Al maar liep ik, de zon brandde op de droge grijze stenen, een trein daverde over het viaduct heen, ik moest lopen en ik keek naar ieder venster." Bron: Hugo van Hoek Wandelingen door Oud-Rotterdam, Zaltbommel 1987. De geschiedenis van Rijken & de Lange In november 1852 - Johannes Brahms, Franz Liszt en Robert Schumann hadden veel van hun mooiste composities nog niet geschreven - startten de gebroeders George en Jan Rijken een pianobedrijf aan de Posthoornsteeg in Rotterdam. Het bedrijfskapitaal van de broers bestond slechts uit een grote dosis vakkennis, veel werklust en ieder een mooie tenorstem waarmee ze zich vooral onder musici vele vrienden maakten. In 1860 trad Samuel de Lange (componist en toenmalig organist van de Grote of Sint Laurenskerk) toe tot de onderneming en zo ontstond de firmanaam "Rijken & De Lange". Het bedrijf breidde zich uit en in 1888 betrok men een prachtig nieuw pand aan de Gedempte Binnenrotte te Rotterdam. Bij het bombardement op Rotterdam in mei 1940 werd het bedrijf volledig verwoest. Na de wederopbouw was Rijken & De Lange vele jaren gehuisvest op de Korte Lijnbaan in Rotterdam. Onder de bezielende leiding van Jan F. Rijken en zijn zoon Anton kwam het bedrijf hier tot grote bloei en werd het een van de belangrijkste pianobedrijven van Nederland. Meer geschiedenis op: Een Rijke en Lange Historie... Binnenrotte 1910 Het spoorviaduct voor en na het bombardement van mei 1940 Tekst bij de foto: Grote- of St. Laurenskerk gezien van de plaats, waar Rotterdam ontstond St. Lawrence's church seen from the spot of birth of Rotterdam Grosse oder Skt. Lorentz kirche. Stadsverhalen in Laurenskerk Rotterdam donderdag 10 juli 2008 in het Brabants Dagblad (www.brabantsdagblad.nl/algemeen/geestelijkleven/) ROTTERDAM (ANP) - De Laurenskerk in Rotterdam is donderdag begonnen met de ontwikkeling van een nieuwe permanente tentoonstelling. Via een reis langs twintig thema's komt de geschiedenis van de Laurenskerk tot leven, aldus een woordvoerster. De expositie opent eind volgend jaar. De Laurenskerk is het enige overgebleven middeleeuwse gebouw van Rotterdam. Door de bombardementen op de stad in de Tweede Wereldoorlog raakte het zwaar beschadigd, maar de kerk is tussen 1952 en 1968 volledig gerestaureerd. Het is een monument van wederopbouw, symbool en stadspodium van de havenstad door de eeuwen heen. De Willemsspoortunnel De Willemsspoortunnel is een 2796 meter lange, viersporige tunnel in het centrum van Rotterdam en onder de Nieuwe Maas. Hij maakt deel uit van de spoorlijn Rotterdam Centraal - Dordrecht. De Willemsspoortunnel werd op 15 september 1993 geopend, na een bouwtijd van ruim zes jaar en als vervanging van het in 1877 geopende Luchtspoor. De tunnel is gebouwd omdat de bruggen technisch aan vervanging toe waren en om de vervoerscapaciteit van de spoorlijn te vergroten. Het beweegbare deel van de brug over de rivier (De Hef) moest regelmatig geopend worden en daar moest de spoorwegdienstregeling op afgestemd worden. Deze beperking was zo groot dat de Nederlandse Spoorwegen hun dienstregeling alleen kloppend konden krijgen als ze de planning bij De Hef begonnen. Aan de bouw van de tunnel gingen uitgebreide discussies vooraf. Aanleg van de tunnel was kostbaar en zou een grote ingreep in de stad betekenen. De spoorwegen hebben uitgebreid beargumenteerd dat het een tunnel moest worden, dat hij op dezelfde plek moest komen en dat hij viersporig moest worden. Een van de argumenten was dat de tunnel een hoogfrequente stadsgewestelijke dienst mogelijk zou maken.
Onderdeel van de tunnel is het ondergrondse station Rotterdam Blaak, dat het oude station
Blaak op het luchtspoor verving en dat tevens als overstapstation dient voor de Calandlijn van de metro. De sporen gaan op grote diepte
onder de metrolijn door. Op 15 september 1993 werden de oostelijke tunnelbuizen en het nieuwe station Blaak officieel door Koningin
Beatrix geopend. Kort daarna werd begonnen met de sloop van het luchtspoor, waarna ook de westelijke tunnelbuizen op de bestaande sporen
konden worden aangesloten. De Hef werd niet gesloopt, maar bleef staan als monument van het Rotterdamse spoorwegverleden.
Jan Administrator op www.skyscrapercity.com schreef 14 oktober 2003: 'Het Laurenskwartier is inderdaad een gebied wat je prachtig zou kunnen verdichten met veel woningen, met name voor studenten. Ik heb de afgelopen tien jaren erg veel plannen en studies voorbij zien komen voor dit gebied, maar afgezien van het City Building gebeurt hier bitter weinig. Dit komt mede door de ingewikkelden eigendomsverhoudingen in het gebied, maar raar is het wel. Ze wisten bij aanvang van de bouw van de Willemsspoortunnel in 1991 dat de plekken aan de spoortunnel en dan vooral aan de wanden van de Binnenrotte, dat die plekken ooit vrij zouden komen en twaalf jaar naar dato staan ze nog leeg. Ik las in een interview dat Geuze zich ook al beklaagde over dit trage tempo, omdat hij het ontwerp van de Binnenrotte al had afgestemd op een aantal forse gebouwen [die] er aan de randen ervan zouden staan, terwijl hij nu de kat krijgt dat hij een veel te groot en kaal plein zou hebben ontworpen.' Alleen de markt en evenementen met een grote toeloop van mensen zijn toegestaan. Zie voor een impressie van de markt aan de Binnenrotte in 2002 Markt
Vervolg
Statendam. Over het gebouw
Statendam 2. Over de architect
Statendam 3. Over de sloop van het KPN-gebouw
Statendam 4. Nieuws project Laurenshof
Statendam 5. Over het schip Statendam
Statendam 6. Over de bouw van de woontoren Statendam
Statendam 7.1. Over Hoogstraat en Botersloot |
Gewijzigd: 19 april 2008