Il tempio della Concordia. Agrigento, Sicilië

website De Tempel


Statendam
Binnenrotte


  • Statendam pagina 7
    Geschiedenis Binnenrotte

  • Inleiding
  • De architect
  • De sloop van het KPN-gebouw
  • Actuele nieuwsberichten rond Laurenshof
    - nieuws juli - december 2007
    - nieuws januari- juni 2007
    - nieuws 2005-2006
  • Over de 5 schepen Statendam
  • De bouw gefotografeerd

  • - 18 april 2008
    - 8 maart 2008
    - 24 februari 2008
    - 19 januari 2008
    - 22 december 2007
    - 28 november 2007
    - 2 oktober 2007
    - 29 augustus 2007
    - 30 mei 2007
  • Geschiedenis Binnenrotte
  • Over Hoogstraat en Botersloot

  • Alle plaatsen in Zuid-Holland
    Homepage



    Euro Relais Vakantiehuizen
  •  
    De Statendam staat aan de Binnenrotte op de oudste plek van Rotterdam de Rotte-dam

    1340
    Op deze kaart uit 1340 kun je heel goed de Rotte dam zien liggen.
    Wat links naar boven de Rotterdamse Schie, het slot bovenaan is Huis Weena


    Bron: www.engelfriet.net Over de oudste sluizen van Rotterdam

    Op deze site is ook te lezen dat de dam in de Rotte werd aangelegd op de kruising van de Hoogstraat en het spoorviaduct en het spoorviaduct is weer aangelegd op de gedempte loop van de Binnenrotte. En ja die Rotte, ze stroomde ooit ook via de Botersloot en de Slikvaart en de Leuve (via de Kolk ten noorden van de Delfsche Poort) naar de Maas, de hoofdstroom was echter de Binnenrotte. Op de hierboven weergegeven kaart kun je dus heel mooi de dam in de Rotte zien liggen, waarschijnlijk werd de Rotte van sluizen voorzien rond 1275.
     
    De Rotte is een veenriviertje en begint bij Moerkapelle (bij de molen "De Oorsprong") en stroomt via de Rottemeren, langs Bleiswijk en Bergschenhoek (woonkern De Rotte) naar Rotterdam waar hij ten slotte eindigt in de Nieuwe Maas.
     

    begin Rotte
    Het eerste stuk van de Rotte, gezien in de richting van "De Oorsprong"
    Bron: nl.wikipedia.org

    Engelfriet vertelt ook: 'In het begin werd de plek rondom de sluis simpelweg Dam genoemd. Toen er links en rechts van de Dam steeds meer huizen werden gebouwd, werd het al snel Middeldam genoemd, kortom er werden steeds meer sluizen gebouwd rondom die allereerste Dam, want de rivier de Rotte had vele uitgangen richting "Maas". Het oostelijk gedeelte van de Middeldam werd al snel Oosteinde en het westelijk gedeelte Westeinde genoemd. Pas rond 1400 komt voor het eerst de naam Hoogstraat voor, maar in de volksmond bleef de Hoogstraat eeuwenlang "de Dijk" heten.'
     
    Op nl.wikipedia.org staat 'In 1871 werd de Binnenrotte gedempt voor de aanleg van het spoorwegviaduct in de lijn Rotterdam-Dordrecht. Het viaduct werd gesloopt na de aanleg van de Willemsspoortunnel in 1993.'
     
    Een Engelenburg
    De stichting van het kinderhuis
    Op 7 januari 1885 deelde dominee J. Krayenbelt de kerkeraad mee dat een van zijn vrienden voornemens was een schenking aan de Hervormde Gemeente te doen, waaruit of een diaconieschool of een hofje voor weduwen of een kinderhuis zou moeten worden gebouwd. "Na langdurige discussie", aldus de notulen van die vergadering, "verklaart zich de groote meerderheid der vergadering voor de wenschelijkheid van een kinderhuis, indien althans eenigzins mogelijk". Drie weken later meldde Krayenbelt, nog steeds zonder de naam van de "Edelmoedige Gever" te noemen, dat deze f 40.000 wil schenken voor het kinderhuis. Weer een week later besluit de kerkeraad "onder opzien tot den Heere en dankzegging aan den milden gever de dotatie aan te nemen (met algemeene stemmen op 2 na)". Vervolgens maakte Ds. Krayenbelt de edelmoedige gever bekend: Het bleek J.F. Engel Sr. te zijn.

    Het verhaal gaat dat de heer J.F. Engel Sr. de kerk ƒ 40.000 schonk uit een soort wroeging omdat hij betrokken was geweest bij de bouw van het spoorwegviaduct over de Binnenrotte. Dit viaduct loopt immers vlak langs de Grote of Sint-Laurenskerk en de treinen die er overheen reden zouden toentertijd nogal wat overlast hebben bezorgd tijdens de kerkdiensten.
    Of dit verhaal inderdaad klopt is niet bekend, maar de heer Engel was, ofschoon niet bij de bouw van het viaduct zelf, wel bij de voorbereidingen ervan betrokken. De schenker van het stichtingskapitaal was namelijk architect en aannemer en als gevolg van deze functie was hij een van degenen die in de tweede helft van de negentiende eeuw hielpen de stad om te bouwen van provincieplaats tot moderne havenstad. Hij legde straatverlichting aan en rioleringen en was als hoofdaannemer verantwoordelijk voor de demping van veel sloten en andere wateren die Rotterdam toen rijk was, waaronder de Binnenrotte, waarop het spoorwegviaduct verrees.

    Demping van de Binnenrotte, 1875
    Demping van de Binnenrotte, 1875
    Bron: http://www.kinderhuis.info/boek4.htm

    Wandelingen door Oud Rotterdam
    Men vond er toentertijd aan de oostelijke zijde van de Binnenrotte de bekende juwelierszaak J. Baksteen & Zoon, na de oorlog in de Westewagenstraat, doch inmiddels verdwenen; de niet minder bekende pianohandel Rijken & De Lange; W. Donker Pzn. in schoenen, Het onderstaande is een citaat uit het verhaal van pater dr. B. Kruitwagen, De Lombardsche Brug en de Meentbuurt:
    "Behalve woonhuizen en werkplaatsen (-) vond men er slechts een stuk of wat winkels met artikelen die een mensch slechts éénmaal in zijn leven aanschaft: een stel tafelzilver, een pruik, een piano, een biljart en een revolver. Daarmee was de te koop staande tilbare have van de Binnenrotte zowat uitgeput."
    Er woonden op de Gedempte Binnenrotte heel wat vogels van diverse pluimage: kantoorbedienden, chauffeurs, winkelbedienden, kelners, een kapper, een violiste, een opzichter, een pedicure, een onderwijzer, een schoenmaker, een zeeman, een kleermaker enz. Enkele advocaten hadden er hun kantoren en er waren ook bodediensten gevestigd. Kortom, men vond er het zonderlinge allegaartje, dat in iedere grote stad door een geheimzinnig lotsbestel bijeen pleegt te spoelen. Nabij de hoek van de Pompenburgsingel woonde in het midden van de jaren dertig nog de toenmalige consul-generaal van Perzië, W.E. Cockuyt, die daar ook zijn bureau had.
    Naast al deze eerzame beroepen had de Gedempte Binnenrotte een wat twijfelachtige reputatie en mogelijk is dit nog iets te eufemistisch gezegd. Er waren wat men in die tijd officieel wel placht aan te duiden "verdachte huizen" en dus ook vrouwen van verdachte zeden. Met andere woorden: het was algemeen bekend dat het daar een hoerenbuurtje was, ook al was er geen sprake van agressieve prostitutie. Wèl kon men er zo hier en daar de meiden achter het venster van hun kamertje zien zitten; er waren genoeg kroegjes waar ze klanten konden oppikken. Het aloude bedrijf zat daar gemoedelijk tussen allerhande zaken en bewoners, een soort van vreedzame coëxistentie, en op marktdagen zal het bepaald niet moeilijk voor de vrouwen zijn geweest om klanten te krijgen.
    Grote levendigheid kende de Gedempte Binnenrotte op de dagen van de pluimveemarkt (op dinsdag en zaterdag) en de handel in honden, bokken, geiten, konijnen en wat dies meer zij. Deze activiteiten speelden zich af onder het spoorwegviaduct tussen Leidsche Veer en Meent. Het was daar dan altijd een drukte van belang. Van de Meent tot aan het Stokvischwater was op dezelfde dagen de markt waar tweedehands goederen werden verhandeld. Deze beide markten gaven de Gedempte Binnenrotte een bijzondere sfeer die veel mensen aantrok en voor de omliggende cafés waren het de grote dagen van de week.
     
    De naam Alie van Wijhe-Smeding zal jongere generaties weinig of zelfs in het geheel niets meer zeggen, want haar letterkundige activiteiten liggen in de jaren tussen de beide wereldoorlogen. Haar werk trok sterk de aandacht door haar streven bij de verbeelding van de hartstocht de realiteit weer te geven zonder er doekjes om te winden. Zij schreef wat toen werd aangeduid als "realistische" romans en was wat dit aangaat haar tijd ver vooruit. Vandaar dat haar werk nogal wat opschudding veroorzaakte. In het bijzonder was dit het geval met haar boek Naakte Waarheid, een grotendeels in Rotterdam spelende roman die, in déze tijd geschreven, stellig geen aanleiding tot opschudding zou hebben gegeven. Daar kwam bovendien nog bij dat de schrijf-ster getrouwd was met een predikant. Hier volgt een citaat uit dit boek.
    "Ze sukkelden nu door een overkapte en nauwe achterstraat (die de Gedempte Binnenrotte blijkt te zijn) met enkele uitgedroogde winkeltjes, gore slijterijtjes en vele woonhuizen. Een hoerenbuurtje, gnuift Emiel. Liz antwoordt niet. Ze haat plotseling alles op de weg, de zwart aangeslagen viaduct-zuilen, marktreuk die er hangt - iets zuurs en prikkelends: kippenmest en oud roest - de wormstekige bergplaatsen en pakhuizen, en ook de groote, grauwe kerk die met zijn logge toren, de ganse omgeving, van berookte en besmeurde steen, die de miezerige dakstraat en de hoerenhuizen beheerst. Sint Laurens, licht Emiel haar in, geweldige klomp steen, hè?".
    Men kan zich dit berookte en besmeurde wel voorstellen, als men weet dat het nog de tijd van de stoomlocomotieven was, die tijdens hun tocht over het viaduct dwars door de stad smook en roet uitbraakten.
    Een citaat uit Liefde in de portieken van Jef Last:
    "Zonder het bewust te willen geraakte ik steeds dieper de stad in, naar de beruchte buurten bij de Binnen Rotte (-). Vrouwen tikten tegen de vensters. Ik keek naar binnen en zag hun bleke, verlepte of grof zinnelijke gezichten, ik zag de donkere kringen onder hun ogen. Ik zag meisjes met lippen die felrood als een perverse snede waren. Ik zag de dikke matrones die welgedaan in hun brede armstoelen leunden. Al maar liep ik, de zon brandde op de droge grijze stenen, een trein daverde over het viaduct heen, ik moest lopen en ik keek naar ieder venster."
    Bron: Hugo van Hoek Wandelingen door Oud-Rotterdam, Zaltbommel 1987.
     
    De geschiedenis van Rijken & de Lange
    In november 1852 - Johannes Brahms, Franz Liszt en Robert Schumann hadden veel van hun mooiste composities nog niet geschreven - startten de gebroeders George en Jan Rijken een pianobedrijf aan de Posthoornsteeg in Rotterdam. Het bedrijfskapitaal van de broers bestond slechts uit een grote dosis vakkennis, veel werklust en ieder een mooie tenorstem waarmee ze zich vooral onder musici vele vrienden maakten.
     
    In 1860 trad Samuel de Lange (componist en toenmalig organist van de Grote of Sint Laurenskerk) toe tot de onderneming en zo ontstond de firmanaam "Rijken & De Lange". Het bedrijf breidde zich uit en in 1888 betrok men een prachtig nieuw pand aan de Gedempte Binnenrotte te Rotterdam.
     
    Bij het bombardement op Rotterdam in mei 1940 werd het bedrijf volledig verwoest. Na de wederopbouw was Rijken & De Lange vele jaren gehuisvest op de Korte Lijnbaan in Rotterdam. Onder de bezielende leiding van Jan F. Rijken en zijn zoon Anton kwam het bedrijf hier tot grote bloei en werd het een van de belangrijkste pianobedrijven van Nederland.
    Meer geschiedenis op: Een Rijke en Lange Historie...
     
    Binnerotte 1910 Binnenrotte 1910
     
    voor het bombardement
    Het spoorviaduct voor
     
    na het bombardement
    en na het bombardement van mei 1940

     
    Na de oorlog wordt het spoor hersteld en de kerk herbouwd Jonker. Deze foto is uit het boek Rotterdam van Herman Besselaar en fotograaf Henk Jonker uit 1960.
    Tekst bij de foto: Grote- of St. Laurenskerk gezien van de plaats, waar Rotterdam ontstond
    St. Lawrence's church seen from the spot of birth of Rotterdam
    Grosse oder Skt. Lorentz kirche.


    Stadsverhalen in Laurenskerk Rotterdam
    donderdag 10 juli 2008 in het Brabants Dagblad (www.brabantsdagblad.nl/algemeen/geestelijkleven/)
    ROTTERDAM (ANP) - De Laurenskerk in Rotterdam is donderdag begonnen met de ontwikkeling van een nieuwe permanente tentoonstelling. Via een reis langs twintig thema's komt de geschiedenis van de Laurenskerk tot leven, aldus een woordvoerster. De expositie opent eind volgend jaar.

    De Laurenskerk is het enige overgebleven middeleeuwse gebouw van Rotterdam. Door de bombardementen op de stad in de Tweede Wereldoorlog raakte het zwaar beschadigd, maar de kerk is tussen 1952 en 1968 volledig gerestaureerd. Het is een monument van wederopbouw, symbool en stadspodium van de havenstad door de eeuwen heen.

    De Willemsspoortunnel
    De Willemsspoortunnel is een 2796 meter lange, viersporige tunnel in het centrum van Rotterdam en onder de Nieuwe Maas. Hij maakt deel uit van de spoorlijn Rotterdam Centraal - Dordrecht.
    De Willemsspoortunnel werd op 15 september 1993 geopend, na een bouwtijd van ruim zes jaar en als vervanging van het in 1877 geopende Luchtspoor. De tunnel is gebouwd omdat de bruggen technisch aan vervanging toe waren en om de vervoerscapaciteit van de spoorlijn te vergroten. Het beweegbare deel van de brug over de rivier (De Hef) moest regelmatig geopend worden en daar moest de spoorwegdienstregeling op afgestemd worden. Deze beperking was zo groot dat de Nederlandse Spoorwegen hun dienstregeling alleen kloppend konden krijgen als ze de planning bij De Hef begonnen.
    Aan de bouw van de tunnel gingen uitgebreide discussies vooraf. Aanleg van de tunnel was kostbaar en zou een grote ingreep in de stad betekenen. De spoorwegen hebben uitgebreid beargumenteerd dat het een tunnel moest worden, dat hij op dezelfde plek moest komen en dat hij viersporig moest worden. Een van de argumenten was dat de tunnel een hoogfrequente stadsgewestelijke dienst mogelijk zou maken.

    Begin 1984 werd definitief het groene licht gegeven en op 28 april 1987, precies 110 jaar na de opening van het Luchtspoor, werd de eerste damwand geslagen. Het was het begin van jarenlange omleidingen en andere bouw-overlast. Zowel ten noorden als ten zuiden van de rivier moesten hulpconstructies worden gebouwd waarover de treinen tijdens de bouw konden doorrijden. Aan de noordkant werd het complete bestaande viaduct een aantal meters opgeschoven om plaats te maken voor de tunnel. Ten zuiden van de Nieuwe Maas werd een nieuwe hulpspoorbaan aangelegd.
    De tunnel werd grotendeels gebouwd met de cut and cover-methode, wat er op neerkomt dat een sleuf wordt gegraven, waarin de tunnel wordt gebouwd. De sleuf wordt vervolgens weer aangevuld en het maaiveld boven de tunnel kan worden ingericht. Bij de aanleg van het rivierkruisende deel van de tunnel werd gekozen voor de sinds de aanleg van de Maastunnel veelgebruikte afzinkmethode. In een bouwdok bij Barendrecht werden acht elementen gebouwd van elk ongeveer 125 meter lang. Eind 1990 werd het eerste element op zijn definitieve plaats afgezonken. Station Rotterdam Blaak kwam diep onder het maaiveld te liggen.

    Aanleg spoortunnel 1991

    Aanleg van de spoortunnel.
    Datum foto 31-1-1991. Bron Beeldbank VenW.

    Onderdeel van de tunnel is het ondergrondse station Rotterdam Blaak, dat het oude station Blaak op het luchtspoor verving en dat tevens als overstapstation dient voor de Calandlijn van de metro. De sporen gaan op grote diepte onder de metrolijn door. Op 15 september 1993 werden de oostelijke tunnelbuizen en het nieuwe station Blaak officieel door Koningin Beatrix geopend. Kort daarna werd begonnen met de sloop van het luchtspoor, waarna ook de westelijke tunnelbuizen op de bestaande sporen konden worden aangesloten. De Hef werd niet gesloopt, maar bleef staan als monument van het Rotterdamse spoorwegverleden.
    Bron: nl.wikipedia.org
    Station Blaak

    Foto (Rob van der Rest): De brug over de Nieuwe Maas en het 'Luchtspoor' vormden één geheel. Rotterdam Blaak maakte daarvan eveneens onderdeel uit. Op de foto rijdt een Feijenoordse meester met de 2326 en de 2250 door het Blaakstation. Op de achtergrond (rechts) is het viaduct over de Hoogstraat goed zichtbaar. In de toren van de Laurenskerk wapperen vlag en wimpel ter ere van de verjaardag onze koningin (31-01-1991).

    Luchtspoor

    Foto (Bertus Kers): Uiteindelijk zal de Willemsspoortunnel alle bovengrondse bouwsels vervangen. Terwijl alle veranderingen zichzelf gestaag voltrekken, mijmert een oude Rotterdammer over hoe het vroeger was...
     
    Bron foto's en tekst: FEIJENOORDSE MEESTERS

    En toen was de Binnenrotte een lange open vlakte waaronder een vierbaansspoorlijn was aangelegd. Wat daarmee te doen, erop bouwen mag niet, ook verkeer is uit den boze, een boulevard a la de Champs Elysee zal het dus nooit worden. De Rambla als in Barcelona dan, bomen in het midden ..., de bomen die er stonden zijn weg en nieuwe bomen mogen ook niet.
    Jan Administrator op www.skyscrapercity.com schreef 14 oktober 2003: 'Het Laurenskwartier is inderdaad een gebied wat je prachtig zou kunnen verdichten met veel woningen, met name voor studenten. Ik heb de afgelopen tien jaren erg veel plannen en studies voorbij zien komen voor dit gebied, maar afgezien van het City Building gebeurt hier bitter weinig. Dit komt mede door de ingewikkelden eigendomsverhoudingen in het gebied, maar raar is het wel. Ze wisten bij aanvang van de bouw van de Willemsspoortunnel in 1991 dat de plekken aan de spoortunnel en dan vooral aan de wanden van de Binnenrotte, dat die plekken ooit vrij zouden komen en twaalf jaar naar dato staan ze nog leeg. Ik las in een interview dat Geuze zich ook al beklaagde over dit trage tempo, omdat hij het ontwerp van de Binnenrotte al had afgestemd op een aantal forse gebouwen [die] er aan de randen ervan zouden staan, terwijl hij nu de kat krijgt dat hij een veel te groot en kaal plein zou hebben ontworpen.'
    Alleen de markt en evenementen met een grote toeloop van mensen zijn toegestaan. Zie voor een impressie van de markt aan de Binnenrotte in 2002
    Markt


    markt

    De markt gefotografeerd vanaf de Citybuilding.
    Bron: makelaarssite

    Luchtfoto

    Met deze foto van CIC/Aeroview Rotterdam sluit ik deze pagina af. Ten opzichte van de kaart uit 1340 is er niet veel veranderd. Het water is weg, de weilanden bebouwd (vinex wijken heet dat tegenwoordig) maar het patroon is nog duidelijk te herkennen.



    Vervolg

    Statendam. Over het gebouw

    Statendam 2. Over de architect

    Statendam 3. Over de sloop van het KPN-gebouw

    Statendam 4. Nieuws project Laurenshof

    Statendam 5. Over het schip Statendam

    Statendam 6. Over de bouw van de woontoren Statendam

    Statendam 7.1. Over Hoogstraat en Botersloot

     

    Gewijzigd: 19 april 2008


    advertenties
    MoneyMiljonair het beste programma om op internet gratis geld te verdienen en vele Euro's te besparen!
    Meld je GRATIS aan en ontvang direct 1.25 Euro.