Statendam pagina 5 Over de 5 schepen Statendam
Inleiding
De architect
De sloop van het KPN-gebouw
Actuele nieuwsberichten rond Laurenshof
- nieuws juli - december 2007
- nieuws januari- juni 2007
- nieuws 2005-2006
Over de 5 schepen Statendam
De bouw gefotografeerd
- 18 april 2008
- 8 maart 2008
- 24 februari 2008
- 19 januari 2008
- 22 december 2007
- 28 november 2007
- 2 oktober 2007
- 29 augustus 2007
- 30 mei 2007
Geschiedenis Binnenrotte
Over Hoogstraat en Botersloot
Alle plaatsen in Zuid-Holland
Homepage
Euro Relais Vakantiehuizen
|
|
ss-Statendam 1
1898-1911. Brt.10.491. Gebouwd bij Harland & Wollf ltd. Belfast.
L.162,80 - Br.18,20 - D.12,95 meter.
Aantal passagiers: 1e klas 200 - 2e klas 275 en 1028 tussendeks. Bemanning:185. Kruissnelheid 14 knopen.
1910 verkocht aan de Allan Line en herdoopt Scotian.1919 verkocht naar Engeland en herdoopt Marglen. 1926 gesloopt in Genua.
Bron: halfansite.nl/vlootlijst%201.htm
ss-Statendam 2
1917-1918. Brt.32.234. Gebouwd bij Harland & Wollf. Besteld in 1911.
Door de oorlog stagneerde de bouw en het schip werd pas op 9 juli 1914 te water gelaten. Het werd overgenomen door de Britse regering en omgebouwd tot troepenschip. Op 19 juli 1918 werd ze getroffen door een torpedo en op sleeptouw genomen door een escorteschip.
Na door nog 4 torpedo's geraakt te zijn is ze gezonken.
Bron: halfansite.nl/vlootlijst%201.htm
ss-Statendam 3
In mijn bezit heb ik een foto van de derde
Statendam.
s.s. "STATENDAM" van de N.V. NASM "Holland-Amerika Lijn" te Rotterdam.
Gebouwd door Harland & Wolff te Belfast en afgebouwd door Wilton's Scheepswerf en Machinefabriek te
Schiedam in 1929.
Lengte 212.75 m, breedte 24.7 m, holte 13.4 m, diepgang 10.2 m, 28.291 BRT.
2 Sets Brown Curtls turbines met 22.000 apk. Snelheid 19 mijl.
In 1939 bood het schip accommodatie aan 1654 passagiers plus 650 bemanningsleden. In mei 1940 is de
"Statendam" te Rotterdam uitgebrand en daarna voor sloop verkocht.
Geschiedenis
De bouw
De bouw van de Statendam had nogal wat voeten in de aarde. Na te zijn besteld in 1919 kon de bouw pas
aanvangen in 1921. Maar door allerlei financiële en economische redenen werd de bouw vele malen
vertraagd of stilgelegd. Vanaf 1924 zelfs helemaal. Uiteindelijk werd de romp en de machines die klaar
waren betaald en het casco naar Nederland overgebracht om bij Wilton-Feijenoord te worden afgebouwd.
Zij kwam uiteindelijk in 1929 in dienst 9 jaar na haar bestelling en 8 jaar te laat.
De Statendam 3 werd in de eerste oorlogsdagen mei 1940 getroffen door Nederlandse granaten. Deze
werden afgevuurd op de Duitsers die vanaf het schip het vuur openden op het Nederlandse leger die zich
op de andere rivieroever bevond. Getracht is nog het vuur te blussen maar de kapitein van de blusboot
werd dodelijk getroffen. Ook een verzoek aan generaal Scharoo van de Nederlandse strijdkrachten om het
schip met granaatvuur midscheeps te laten zinken werd afgewezen. Het schip brandde geheel uit.
Het enige wat gered werd was de Nederlandse vlag en de scheepsbel. Jaren later werd op de sloopwerf in
Hendrik Ido Ambacht ook haar scheepshoorn terug gevonden.
Deze loeide nog een keer over de stad toen Koningin Juliana het Groothandelsgebouw opende.
Bij en Korf No. 22 October 1934
|
Brieven uit Amerika
Bryn Mawrschool, 24 Juli 1934.
. . .
De dag na mijn aankomst aldaar ging ik naar New-York. Ik logeerde op de flat van mijn vriendin. Mijn eerste werk was, naar een bank gaan en geld halen op mijn reiscredietbrief, want ik was totaal platzak.
Ik ging naar de National City Bank, Wallstreet 55. Een geweldige hall, waar overal grote kerels rondliepen met geladen revolvers en geweren!
Ze waren er als het ware mee behangen! Ik ging in een lift naar boven en werd een kantoor binnengeleid, waar ik aan een lange tafel moest plaats nemen. Een heer liet mij enkele papieren tekènen, nadat ik
heel schuchter $100.- had gevraagd. Ik schaamde me een beetje voor zo'n armzalig bedrag op een bank van millioenen.
Even moet ik iets vertellen van onze aankomst in New-York. Uit de "subway" komende, stonden we weer in een grote winkel, een van die zaken waar geen verkoop personeel is.
Ontzaggelijke hoeveelheden jurken hingen daar maar zo voor het wegnemen; mijn vriendin en ik liepen er als hongerige wolven langs, graaiden er enige jurken van weg,
hingen ze over onze armen en gingen ermee naar een paskamer, waar verschillende dames reeds aan het passen waren. Bij de ingang van zo'n paskamertje zit een dametje op een hoge stoel, zodat ze alles kan overzien.
Toen wij onze keus gedaan hadden, gingen we naar een cassa, waar hopen ceintuurs en kraagjes hingen. Die kan men naar
keuze aan de jurken toevoegen, zonder extra te betalen. Een practische instelling vind ik dat. Mijn vriendin had geen tijd meer mij verder te vergezellen, zodat ze mij plotseling op de 5the Avenue, één van de
drukste straten van New-York, aan mijn lot overliet! Even stond ik beduusd te kijken. Overal mensen, winkels, trams, bussen, auto's. Ik wilde
"The Empire State Building" zien, het hoogste gebouw ter wereld. Van verre zag ik het liggen, ging in die richting ergens op een hoek staan, en nam een bus er heen.
|
Bij en Korf, personeelsblad van de Bijenkorf
Beneden grote winkelgalerijen en liften. Ik kocht een ticket voor "the very top of the building". $1.10 moest ik er voor betalen,
maar ik moest het zien. Verschillende liften brachten
mij op de 102e etage. Wat een gewaarwording! Heel New-York als een kaartenhuisje; alles lijkt speelgoed van deze hoogte. Er is boven een groot restaurant en een grote zaal waar vogeltjes rondfladderen.
Op de flat van mijn vriendin woon ik nu reeds enige dagen. Op een avond om 11 uur werd er gebeld. Ik maakte de deur niet open, maar riep door het sleutelgat (net als de wolf met de 9 geitjes): "Who is there".
Een mannenstem vroeg, of Miss Rosenbaum thuis was. Ik kon gerust ontkennend antwoorden, hij vroeg nog veel meer en ik bleef achter mijn gesloten
deur, denkend aan gangsters en kidnappers. Eindelijk verdween hij, en ik herademde.
Dit is mijn laatste brief uit Amerika. 14 Augustus vertrek ik per s.s. Statendam. Tot ziens!
Groeten van
SOPHIE VORST.
|
|
De eerste DC-3 van de KLM arriveerde aan
boord van de SS 'Statendam'
|
De eerste DC-3 van de KLM werd op 8 oktober 1936 ingeschreven in het burgerluchtvaartregister als
PH-ALI. Overeenkomstig het systeem dat KLM hanteerde met vogelnamen, beginnend met de laatste letter
van de vliegtuigregistratie, werd dit de 'Ibis'. Begin oktober arriveerde het toestel aan boord van de
SS 'Statendam' van de Holland Amerika Lijn in de Waalhaven van Rotterdam. Na assemblage, maakte het
toestel zijn eerste proefvluchten boven de zeehaven en later boven Schiphol.
Bron: http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?id=16838.
|
Gezicht vanaf de Parkkade op de brandende Statendam
(achteraan). Vooraan naast het gebouw van de Holland Amerika Lijn de Veendam.
Bron: www.documentatiegroep40-45.nl
ss-Statendam 4
Bouwnummer: |
753 |
Bouwjaar: |
1957 |
Gebouwd in droogdok bij: |
Wilton-Fijenoord te Schiedam, Nederland |
Kiellegging: |
18 juni 1956 |
Tewaterlating: |
12 juni 1956 |
Opgeleverd: |
23 januari 1957 |
Bruto register ton: |
24.294 |
Netto register ton: |
13.879 |
Eigen gewicht: |
6.284 |
Lengte: |
195.83 meter |
Breedte: |
24 meter |
Hoogte: |
18.50 meter |
Diepgang: |
7.92 meter |
Snelheid: |
19 knopen |
Machines: |
4 Pametrada stoomturbines op 2 schroefassan |
Aantal passagiers: |
84 1e klasse, 847 toeristenklasse |
Aantal bemanning: |
429 |
Interieurontwerp: |
J.A.van Tienhoven |
Bron: halfansite.nl/ss_statendam_4.htm
De nieuwe Statendam, de opvolger van het in 1940 uitgebrande schip, kwam in 1959 in de vaart. Opnieuw
betrof het een voor de tijd heel modern schip, nu van 24.000 ton.
Bron: www.rotterdammers.nl
Haar "Maiden Voyage" was op 6 februari 1957
Link
Deze website is gewijd aan de schepen van de HAL:
Holland America Cruises
Inspiratie
Dat de schepen Statendam inspirerend zijn blijkt ook uit de naamgeving 'Statendam Steel Plates' van
een voorraadhoudende staalhandel. Hun producten zijn warmgewalste staalplaten; met name de zogenaamde
kwarto-gewalste platen. Maar ook in de zogenaamde “bandafmetingen” gaat geen zee ze te hoog! De firma is
gevestigd in Oosterhout Noord-Brabant. Op hun website hebben ze een pagina geheel gewijd aan de 5
schepen tot nu toe met de naam 'Statendam', waar bovenstaande geschiedenis ook op te lezen is.
Zie De naam Statendam
Vervolg
Statendam. Over het gebouw
Statendam 2. Over de architect
Statendam 3. Over de sloop van het KPN-gebouw
Statendam 4. Nieuws project Laurenshof
Statendam 6. De bouw
Statendam 7. Geschiedenis Binnenrotte
Statendam 7.1. Over Hoogstraat en Botersloot
|
|