Il tempio della Concordia. Agrigento,
     Sicilië

website De Tempel


Statendam

  • Statendam pagina 4 Nieuwsberichten rond Laurenshof
    januari- juni 2007

  • Inleiding
  • De architect
  • De sloop van het KPN-gebouw
  • Actuele nieuwsberichten rond Laurenshof
    - nieuws juli - december 2007
    - nieuws januari- juni 2007
    - nieuws 2005-2006
  • Over de 5 schepen Statendam
  • De bouw gefotografeerd

  • - 18 april 2008
    - 8 maart 2008
    - 24 februari 2008
    - 19 januari 2008
    - 22 december 2007
    - 28 november 2007
    - 2 oktober 2007
    - 29 augustus 2007
    - 30 mei 2007
  • Geschiedenis Binnenrotte
  • Over Hoogstraat en Botersloot

  • Alle plaatsen in Zuid-Holland
    Homepage



    Euro Relais Vakantiehuizen
  • Alle plaatsen in Zuid-Holland
  •  

    Rotterdam: Statendam (Laurenshof) (2)
    27 juni 2007, www.skyscrapercity.com/
    Had nog wat foto's van de put gemaakt, maar die waren niet echt gelukt. Het ziet er naar uit dat bij het torengedeelte een paar meter dikke fundering gestort wordt. Dit betekent dat ze snel de lucht in kunnen lijkt mij.
    29 juni 2007:
    1) Wordt nog een vrij serieuze put, er komen namelijk 3 torenkranen te staan heb ik gehoord.
    2) die andere put lijkt mij, de put van de statendam lijkt me te klein daarvoor. die andere daarentegen (van hetzelfde project aan de 'achterkant') is wel een stuk groter.
    3) Klopt, maar het valt volgens mij allemaal onder het zelfde project.
    4) dat zeg ik toch. van hetzelfde project aan de achterkant. wel lezen he maar dan zullen het er in totaal wel drie zijn, 1 aan de voorkant en twee aan de achterkant lijkt mij.


    Stenen Laurenskerk zitten los
    28 juni 2007, www.rijnmond.nl/Homepage/Regionieuws/
    De toren van de Sint Laurenskerk in Rotterdam krijgt een overkapping. Er blijken namelijk stukjes natuursteen los te zitten. De ornamenten zijn beschadigd door erosie.

    De losse stenen zijn ontdekt tijdens voorbereidingen voor de restauratie van de kerk. De stukken zijn inmiddels weggehaald, maar er is een kans dat er meer stenen los raken.

    Gemeentewerken wil met de overkapping voorkomen, dat voorbijgangers die op hun hoofd krijgen.


    Rotterdam: Statendam (Laurenshof) (2)
    22 juni 2007, www.skyscrapercity.com/
    Gisteren: Nu de bouwers nog door en ik ben helemaal blij
    Vandaag:
    1) Volgens mij zitten ze hier toch niet stil hoor. Elke keer als ik langs kom zijn er wel 15 man bezig (bij het lagere deel dan). En ze hebben de put flink uitgegraven.
    2) Bij het torengedeelte is men ook heftig aan de slag. Er zijn al een aantal ladingen beton gestort in de put.
    Voor foto's van de bouw zie De bouw van woontoren Statendam


    Kunstwerk verrijst op oorsprong stad
    donderdag 21 juni 2007, www.ad.nl/rotterdam/stad/
    Door YVONNE KEUNEN
    ROTTERDAM - Eerst stonden er enkel krijtstrepen vanaf Station Blaak tot aan de bibliotheek. Daarna werden de meterslange lijnen overgetrokken met zwarte verfrollers.

    Voorbijgangers zullen zich misschien afvragen wat tussen de oranje pionnen en de roodwitte linten op de Rotterdamse Binnenrotte gebeurt. En dat is ook precies de bedoeling: dat vanaf straatniveau niet is te zien wat op het grijze plaveisel ontstaat.

    Studenten van de Willem de Kooning Academie zijn sinds woensdag druk bezig met het aanbrengen van Oorsprong Rotterdam, een graffiti-kunstwerk van maar liefst 3500 vierkante meter. Bedenkers zijn de Rotterdamse multimedia-kunstenaar Luuk Bode en producent Mothership, dat op 14 mei naam maakte met de verlichting van de brandgrens.

    De driedimensionale straattekening beeldt de ontstaansgeschiedenis van de Maasstad uit. Ofwel, een draaikolk waarin hoogbouw, haven, vlammen en water rondwervelen naar de oorspong van Rotterdam: de dam in de Rotte, tegenwoordig Binnenrotte geheten.

    De graffiti lijkt nu nog wat donker, maar het zal uiteindelijk een kleurrijk geheel worden. Om dat voor elkaar te krijgen wordt passanten vanaf maandag verzocht de met zwart aangebrachte vakken in te kleuren, zodat het een werk wordt van Rotterdammers zelf.

    In het kader van Oorsprong Rotterdam verrijst op de Binnenrotte ook een flinke uitkijktoren van steigermateriaal. Wie wil zien wat het werk voorstelt, kan daarin klauteren. Rondom de trap wordt informatie gegeven over de geschiedenis van Rotterdam.

    Oorsprong Rotterdam maakt onderdeel uit van het stadsprogramma van Rotterdam 2007 City of Architecture. Daarin wordt de stad door een andere bril bekeken.

    Andere onderdelen van het stadsprogramma zijn de bloemensculptuur Brandende/Bloeiende Stad op het Schouwburgplein, een kunstlandschap in de voetgangersbuis van de Maastunnel, dansvoorstellingen in de Van Nelle Ontwerpfabriek en theaterfietstochten langs markante plekken in de stad.


    Officiële opening City Experiences - Rotterdam 2007 City of Architecture
    14.06.2007, www.nieuwsbank.nl/
    Op woensdagavond 27 juni worden de City Experiences van Rotterdam 2007 City of Architecture officieel geopend. In het programmaonderdeel City Experiences bekijken kunstenaars, architecten en theatermakers de stad met haar pleinen en gebouwen vanuit een verrassende invalshoek. De opening start met het inkleuren van Oorsprong Rotterdam, een enorme pleingraffiti van Luuk Bode op de Binnenrotte. Aansluitend wordt in de Maastunnel het interactieve Kunstlandschap Duin 4.1 van Daan Roosegaarde ingewijd door wethouder Kaya (participatie en cultuur).
    Meer over de oorsprong van Rotterdam zie Binnenrotte


    Weer water in de Binnenrotte
    Rotterdam - woensdag 9 mei 2007. Na het boren van de laatste paal zou het uitgraven beginnen. Helaas ging het anders. 9 mei 2007
    Bron foto: www.skylinecity.info/forum/

    In 1635 zag het er ook al zo uit
    1635 De St. Laurenskerk met spits

    Gelinkt van www.engelfriet.net/ Voor foto's van de bouw zie De bouw


    Façade versus concept
    Welke positie kan een architect innemen wanneer het gaat om Monumentaliteit, Representatie en Openbare Ruimte?
    7 mei 2007 Dit was het onderwerp van debat tijdens de vierde editie van de lezingenreeks Architectural Positions. Met in de linkerhoek: Hans ‘I love cities!’ Kollhoff en in de rechterhoek Bernard ‘what is architecture?’ Tschumi.
    De reeks Architectural Positions wordt geplaagd door sprekers die afzeggen. In tegenstelling tot Kas Oosterhuis, Rem Koolhaas en Steven Holl, hadden Bernard Tschumi en Hans Kollhoff wél de moeite genomen om naar Delft te komen. Dat grote namen veel nieuwsgierigen trekken bleek uit het feit dat Zaal A, met ruim 600 aanwezigen, bijna uit zijn voegen barstte. Op deze mooie donderdagavond stond de rol van monumentaliteit bij de representatie van gebouwen, en de betekenis daarvan voor de openbare ruimte, centraal. AP-organisator Tom Avermaete lichtte de keuze voor de sprekers toe en architectuurcriticus Dejan Sudjic leidde het thema monumentaliteit in.
    . . .
    Hans Kollhoff had als inleiding op zijn lezing citaten meegenomen van onder andere Adolf Loos en Adolf Behne. Wat Kollhoff probeerde duidelijk te maken was dat de moderne beweging heeft getracht de woonomgeving los te koppelen van de monumentale vormgeving. Loos benoemde in 1908 het monument, samen met het graf en de kunst, terwijl hij de rest van de architectuur als het tegenovergestelde van kunst bestempelde. Kollhoff is van mening dat woongebouwen een monumentaal voorkomen dienen te hebben. Hij betitelde de gelaagde, monumentaal opgebouwde gevel, als hét instrument voor de vormgeving van de openbare ruimte. Het beeld van een gebouw, of een ensemble van gebouwen, is doorslaggevend voor het creëren van een aangenaam publiek domein. Dit beeld is ‘maakbaar’ en de instrumenten zijn de entree, de facade en het dak van het gebouw. Kollhoff zette de klassieke realiteit in steden als Parijs, Venetië en Amsterdam af tegen steden in China, waar de zogenaamde ‘Toy-towns’ hun intrede hebben gedaan. Kollhoff noemde het infantiel hoe Europese architecten zich laten gebruiken om in China de steden te bouwen die de openbare ruimte totaal teniet doen. Dit heeft volgens hem te maken met de megalomane gebouwen die, als speelgoed in een kinderkamer, over het stedelijk landschap verspreid liggen. Kollhoffs positie, als hoeder van de monumentaliteit, was zonneklaar.
    . . .
    Lees het hele bericht op: Archined
    Meer over Hans Kollhoff op Woontoren aan de Botersloot


    Aanstaande bewoners slaan 'eerste paal'
    Rotterdam - woensdag 2 mei 2007. Een van de aanstaande bewoners heeft in het bijzijn van zijn medebewoners en vertegenwoordigers van Direct Wonen en andere betrokken bedrijven symbolisch de 'eerst paal' geslagen. De holle stalen paal is voorzien van een boorkop en wordt de grond ingeboord. Later wordt er een vlechtwerk aan toegevoegd en beton in gestort.
    Na deze handeling mocht een andere bewoner de champagnefles 'ontkurken' waarna een grote wolk kleurige ballonnen de lucht in vloog richting koopgoot. Uiteraard werd er champagne geschonken en konden de bewoners kennis met elkaar maken.

    2 mei 2007


    Direct Wonen krijgt notering aan Londense beurs
    Uitgegeven: 1 mei 2007, www.nu.nl/news/
    DEN HAAG - Direct Wonen heeft dinsdag een notering gekregen aan de beurs in Londen. De woningverhuurbemiddelaar heeft aan de beursgang 60 miljoen euro overgehouden. Dat heeft het bedrijf dinsdag bekendgemaakt.
    Het bedrijf gaf ruim 32,2 miljoen nieuwe aandelen uit, terwijl grootaandeelhouder Weswa ruim 12,4 miljoen aandelen naar de beurs bracht. Weswa, waarin oprichters Richard Westerhuis en Yvonne Swaans hun aandelen hebben ondergebracht, heeft na de transactie nog 70 procent van de aandelen in handen.
    De aandelen Direct Wonen worden verhandeld op de zogeheten Alternative Investments Market (AIM) van de London Stock Exchange. De uitgifteprijs was 137 pence per aandeel, waarmee Direct Wonen op ongeveer 317 miljoen euro wordt gewaardeerd.
    Middelpunt
    De onderneming heeft voor de Londense beurs gekozen vanwege het internationale karakter. "De London Stock Exchange is het middelpunt van Europa en de AIM is het beste platform voor snelgroeiende ondernemingen.
    De beurs in Amsterdam is dat nu zeker niet", aldus bestuursvoorzitter Yvonne Swaans. De bedrijfsnaam wordt gehandhaafd, ondanks verwarring onder buitenlandse beleggers. "Als we uitleggen dat wonen 'living' betekent, begrijpt men wat we doen".
    Nieuwbouw
    Direct Wonen wil de opbrengst van de beursgang gebruiken voor het aantrekken van nieuwbouwprojecten en voor versterkingen in de divisie financiële dienstverlening. Swaans zegt naar een aantal overnamekandidaten te kijken, maar wil er inhoudelijk niet op ingaan.
    De opbrengst zal ook worden aangewend voor uitbreiding in Europa.
    Lange termijn
    Nu is het bedrijf, met het hoofdkantoor in Den Haag, uitsluitend actief in Nederland. Swaans wil voet aan de grond krijgen in de ons omringende landen. "Dat zijn plannen voor de lange termijn en laten dus nog een aantal jaren op zich wachten".
    Direct Wonen telde vorig jaar naar eigen zeggen ongeveer 700.000 geregistreerde gebruikers op zijn website. Daarnaast heeft Direct Wonen een netwerk van 23 regionale kantoren. Het bedrijf werd in 1990 opgericht door Richard Westerhuis en Yvonne Swaans als 'De Kamer Balie', een kamerverhuurbedrijf in Eindhoven. In 1993 veranderde het bedrijf haar naam in Direct Wonen.
    (c) ANP


    Direct Wonen geïntroduceerd aan de AIM
    Dinsdag 01 Mei 2007, http://dev.koersalarm.nl/
    Direct Wonen, de onderneming die huurders en verhuurders bij elkaar brengt, heeft 60 miljoen euro opgehaald met haar beursgang. Het aandeel staat genoteerd aan de Alternative Investment Market (AIM) van de Londense beurs.

    De bijna 45 miljoen stukken die naar de beurs werden gebracht, bestonden voor circa driekwart uit nieuwe aandelen. Grootaandeelhouder Weswa, die ondanks de beursgang nog steeds 70 procent van de huurbemiddelaar in handen heeft, verkocht 12,5 miljoen aandelen.


    'De eerste paal'

    Op dinsdag 17 april 2007 is het gebeurd…
    de eerste paal van Citybuilding Statendam zit in de grond!


    SP put moed uit handtekeningactie
    zaterdag 14 april 2007, www.elsevier.nl/nieuws/
    (Novum) - De SP put moed uit een handtekeningactie voor een onderzoek naar de Nederlandse steun aan de inval van de Verenigde Staten in Irak. De partij zegt na twee uur op de markt op de Binnenrotte in het centrum van Rotterdam bijna vijfhonderd handtekeningen te hebben verzameld.

    De partij, die met 25 zetels in de Tweede Kamer is vertegenwoordigd, kondigde eind vorige maand een landelijke handtekeningenactie aan voor een onafhankelijk onderzoek naar de Nederlandse steun aan de oorlog in Irak. In drie weken tijd zegt de SP alleen al in Rotterdam bijna tweeduizend krabbels te hebben verzameld. Het landelijk partijbureau van de SP is in Rotterdam gevestigd.

    De SP staat bekend om ludieke protestacties. Zo konden Rotterdamse marktbezoekers zaterdag vragen aan premier Balkenende achterlaten in een zogenoemde doofpot.


    Speuren naar Rotta
    donderdag 12 april 2007, www.ad.nl/rotterdam/stad/
    Door MARCEL POTTERS
    ROTTERDAM - Je ziet ze altijd, de Rotterdamse bouwputtoeristen. Meestal wat oudere mannetjes die over de rand van een damwand in de diepte turen, daar waar het doorgaans krioelt van de geelgehelmde werklieden en grove graafmachines.
    Of, in het geval van de kuil bij de Binnenrotte, archeologen die de bodem minutieus afzoeken naar vondsten uit vervlogen tijden. En niet zonder succes. Er zijn in een paar dagen tijd al volop resten aangetroffen uit de tijd van Rotta - een nederzetting die hier lag vóór het ontstaan van Rotterdam - én uit de eerste eeuwen van de stad zelf.

    ,,Allemaal puzzelstukjes die helpen het verhaal van Rotterdam verder aan te vullen,’’ zegt Ton Guiran, archeoloog van Bureau Oudheidskundig Onderzoek van Gemeentewerken Rotterdam (BOOR).

    Voor de liefhebber is het smullen geblazen. Op de plek waar in de toekomst de parkeergarage van nieuwbouwcomplex Laurenshof komt, kan letterlijk een blik op het verleden worden geworpen.

    Een stukje Lombartstraat, slechts enkele tientallen keitjes groot. In feite de eerste zijstraat van Rotterdam, een aftakking van de Hoogstraat die er als eerste lag. Muurtjes van oeroude woninkjes, waarin de eerste Rotterdammers zo’n zes á zeven eeuwen geleden vertoefden.

    Projectleider Patrick Ploegaert van BOOR: ,,Heel bijzonder. Zeker als je bedenkt dat die huisjes net zo oud zijn als de Laurenskerk, aan de overkant van de Binnenrotte.’’

    Zakken vol materiaal gaan voor nader onderzoek naar het kantoor van de dienst in Hillegersberg. Daar worden de spullen schoongemaakt, geordend en onderzocht. Elf kratten vol staan er al opgestapeld, allemaal boordevol voorwerpen afkomstig uit deze bouwput.

    De meeste interesse gaat uit naar restanten uit de Rotta-periode. Want op deze plek stond rond 1025 een woonboerderij, met er omheen een erf. Goed voor enkele tientallen vondsten.

    Zoals aardewerk uit Rijnland, handgemaakte kogelpotjes, botten, stukken van een maalsteen en gebakken klei. En - hét pronkstuk tot dusver - een vervaarlijke speerpunt van ijzer. ,,Gevonden met behulp van een metaaldetector,’’ luidt de uitleg.

    Nóg een bijzonder voorwerp uit het middeleeuwse Rotterdam is een zogeheten trip, een soort instapschoen van leer en hout. Eeuwenlang geconserveerd, vele meters onder de huidige stad.

    Guiran: ,,Misschien is hiermee nog over de Lombardstraat gelopen...’’

    De bouwputtoeristen kunnen hun hart blijven ophalen. Want het speurwerk der archeologen gaat nog zes weken door.

    Rotta Antiqua Rotta Antiqua
    Bron foto: Marin, Jürgen Leschinger, 30 maart 2007
    www.skyscrapercity.com/


    Overstroming maakte einde aan Rotta
    donderdag 12 april 2007, www.ad.nl/rotterdam/stad/
    ROTTERDAM - Een paar jaar geleden werden ook aan de andere kant van de Binnenrotte - op de zogeheten Ichtus-locatie naast de Laurenskerk - opgravingen gedaan.

    Hier bevond zich een andere middeleeuwse straat, de Oppert, met eveneens woningen aan beide kanten. Ook bij dit onderzoek werden ’bewoningsresten’ aangetroffen van Rotta, de voorloper van Rotterdam.

    In de bouwputten voor City Building, een stukje verderop aan de Binnenrotte, én in de bouwsleuf van de Willemsspoortunnel werd eveneens materiaal uit de 10de en 11de eeuw opgediept.

    ,,Wat we nog missen,’’ zegt archeoloog Ton Guiran, ,,is de kerk van Rotta. Die werd al in 1028 genoemd. Misschien dat die onder de Laurenskerk ligt. Tot dusver hebben we nooit een spoor van dit gebouw kunnen vinden.’’

    Een overstroming maakte rond 1170 een einde aan Rotta. Daarna was dit gebied een periode onbewoond. Na de aanleg van een dijk langs de Maas - de latere Hoogstraat - keerden de mensen hier terug.

    Omstreeks 1270 verscheen de eerste sluis in de dam in de Rotte, de Rotte-dam, waaraan de stad zijn naam dankt.


    Het karakter van de leegte
    4 april 2007, www.archined.nl/archined/
    Op dinsdag 27 februari sprak architect en stedenbouwkundige Kees Christiaanse in de AIR lezingenserie Buitenruimte Binnenstad over de Rotterdamse openbare ruimte. Hij had het over de verschuivende betekenis van de openbare ruimte in de hedendaagse stad. Als case study presenteerde hij zijn stedenbouwkundige visie op het gebied rond de Laurenskerk in Rotterdam.

    Christiaanse begon zijn lezing met een aantal interessante overdenkingen. De hedendaagse binnenstad wordt overspoeld door de almaar toenemende consumptie en een schaalvergroting van stedelijke voorzieningen. Dat leidt tot een commercialisering van de openbare ruimte, die zich manifesteert in eendimensionale en homogene winkelstraten die geen specifieke identiteit hebben en minimaal verknoopt zijn met het omliggende weefsel. Dit ‘gekanaliseerd consumeren’ vindt bijvoorbeeld plaats in de Lijnbaan en de Koopgoot, maar is ook in andere binnensteden duidelijk herkenbaar. Daarnaast hebben de veranderende gebruikspatronen internalisering van openbare ruimte tot gevolg. Vooral rond transportknooppunten is dat goed te zien. Op plekken als Schiphol Plaza is reizen allang niet meer de belangrijkste bezigheid. Een ander interessant voorbeeld is de recente ontwikkeling op het centraal station van Zurich, waar in een zogenaamde ‘gated environment’ zeer uiteenlopende programmaonderdelen, zoals mega-entertainment, zorgvoorzieningen en commercie onder een enorm dak aan elkaar gekoppeld worden.

    De uitdaging, zegt Christiaanse, is om steden aan te passen aan actuele ontwikkelingen zonder hun identiteit en karakter te verliezen. Hoe kunnen de homogene winkelroutes en grootschalige, multifunctionele knooppunten op een betekenisvolle wijze verbonden worden met bestaande stedelijke structuren? De aanpak waar hij steeds naar verwijst is die van Hausmann in het 19e eeuwse Parijs. Over de middeleeuwse stad werd een nieuw netwerk gelegd, bestaande uit knooppunten en verbindingen. In het geval van Parijs waren de knooppunten open ruimtes: pleinen, promenades of parken. Deze plekken werden met elkaar verbonden door de beroemde Parijse boulevards. Het nieuwe, moderne stedelijk gebruik werd zo letterlijk in de oude stad gekerfd en verbond de verschillende stadsdelen. De Hausmann strategie zou eigenlijk heel goed een rol kunnen spelen in het creëren van samenhang in de stad Rotterdam. Maar volgens Christiaanse biedt de stedelijke cultuur van Rotterdam daar weinig aanleiding voor. Stedelijke activiteiten liggen ver uit elkaar en zijn voor outsiders moeilijk te vinden. Hotel New York, Club Now en Wow en het Schouwburgplein zijn niet op een logische manier met elkaar verbonden. Volgens Christiaanse karakteriseert ‘leegte’ de Rotterdamse ruimtelijke identiteit. De leegte; enerzijds als het gemis van de vooroorlogse stad, anderzijds als het karakter van moderne Rotterdamse openbare ruimte: een identiteitsloze, open restruimte.

    Het Laurenskwartier is een van deze typisch Rotterdamse plekken. Op de historische onderlegger, waarvan alleen de Laurenskerk is overgebleven, is een open stad gebouwd. Op de kruising van de Hoogstraat en het Binnenrotteplein is het adagium van de moderne stad het best voelbaar: solitaire gebouwen van divers pluimage, zoals de bibliotheek, Station Blaak, het stedelijk blok van kubuswoningen en de Laurenskerk staan wat weifelend aan de rand. De Hoogstraat, de belangrijkste winkelstraat van het vooroorlogse Rotterdam, lost hier op in de ruimte. De opgave voor het gebied heeft een fundamenteel karakter: hoe wordt de historische stad met de moderne stad verbonden? Op welke wijze kan hier betekenisvolle stedelijkheid ontstaan?
    Christiaanse kiest voor een traditionele oplossing door het vernauwen van de rooilijnen en het voortzetten van de continuïteit van de Hoogstraat in een vooroorlogs patroon. Het Binnenrotteplein wordt een echt plein door aan alle vier de zijden gevelwanden te plaatsen en de openbare bibliotheek in te pakken met hoge voorzetwanden. Een andere belangrijke ruimte in het plan is het nieuwe marktplein, dat overigens precies op de plek van de historische grote markt ligt, ten noorden van de nieuw te bouwen mega-markthal van MVRDV. Verder blijft de ruimtelijke opbouw van het gebied nagenoeg gelijk, met extra aandacht voor het verlevendigen van het gebruik rondom het hier aanwezige water.

    Bovenop de circa 20 meter hoge gevelwanden - of plinten van het plan - zijn torens voorzien die de dichtheid in het gebied oppompen. Volgens Christiaanse functioneert een stad veel beter met torens omdat de levendigheid door een hoge dichtheid toeneemt. Torens mogen dan wel een potentiële factor voor het bepalen van stedelijkheid zijn, de aansluiting op het maaiveld blijft echter, zo bleek uit de AIR lezing door Jan Gehl op 14 februari 2007, een cruciale factor. De Rotterdamse hoogbouw zoals deze tot op heden is gerealiseerd heeft een zeer slechte aansluiting op de openbaarheid. Entrees zijn gelegen in expeditiehoven of aan achterzijden, lobbies zijn onzichtbaar en gespeend van enig stedelijk programma. Het op elkaar stapelen van de traditionele en de moderne stad levert hier ruimtelijk en programmatisch weinig op

    Volgens Kees Christiaanse werkt een toren in de binnenstad alleen met een verhullende plint ervoor. Inspirerende voorbeelden van een andere combinatie van modern en traditioneel stadsweefsel zijn echter wel voorhanden. Aan de Avenue de Choisy te Parijs bijvoorbeeld, het Parijse Chinatown. In een bewerking van het eerder genoemde Hausmann schema verschijnen hier, naast een historisch kerkgebouw, opeens smalle torens in het monumentale straatprofiel. Juist door ze prominent en los in de ruimte te zetten, wordt opeens hun enorme hoogte en daarmee de derde dimensie van de stad op een spectaculaire manier voelbaar. Ruimtelijke continuïteit wordt vooral geschapen door vier rijen bomen die met zwarte stammen scherp afsteken tegen de lichtbeige Parijse gevels. Eenzelfde ruimtelijke ervaring geeft een project in Beijing van de Japanse architect Riken Yamamoto. Torens zijn hier op een geraffineerde manier gecombineerd met een plint van slechts drie lagen, die op ontspannen wijze schakelt naar de schaal van het maaiveld. Ondanks dat de plint het gebied omsluit heb je nergens het gevoel dat de torens erin verdwijnen; overal zijn ze overhoeks waar te nemen. De torentypologie (licht, lucht en ruimte) wordt er gecombineerd met de bouwbloktypologie (beschutting en omslotenheid). Dit lijkt een interessant middel om het karakter van de leegte te kunnen opladen binnen de randvoorwaarden van de veranderende gebruikspatronen van de stad.

    Door het introduceren van gesloten straatwanden en omsloten pleinruimtes lijkt Christiaanse het karakter van de Rotterdamse leegte echter te verliezen. Het verhullen van torens en bibliotheken achter 19e eeuwse gevels is een bizarre maskerade. Het toelaten van een flexibele skyline lijkt niet voldoende om een werkelijk specifieke identiteit en moderne stedelijke ruimte ervaring vast te leggen. Als je een betekenis wilt verankeren in de plek vraagt dit om een doelgericht en precies stedelijk ontwerp waarbij ruimtelijke kenmerken en ervaringen van de open en gesloten stad heel scherp naast elkaar gezet worden. Of programmatische schaalvergroting daarbij hand in hand moet gaan met ruimtelijke schaalvergroting is de vraag. Het wordt tijd dat Rotterdam zijn ruimtelijke vocabulaire eens kritisch onder de loep neemt. Op een interessante manier combineren van de traditionele met de moderne stad is daarbij de opgave. Voor Rotterdam betekent dit de leegte ervaarbaar te maken vanuit intieme en beschutte plekken en vooral het karakter van de leegte een uitgesproken inhoud durven geven.
    Like Bijlsma


    Hoogbouw krijgt naam Rotta Nova
    maandag 26 maart 2007, www.ad.nl/rotterdam/
    ROTTERDAM - Meer dan zevenhonderd mensen hebben meegedacht over een naam voor bouwproject 343, de hoogbouw die komt op de hoek van de Hoogstraat met de
    Binnenrotte, hartje Rotterdam.

    Uit de vele inzendingen is Rotta Nova gekozen als winnende naam.

    Rotta Nova werd bedacht door Rotterdammer J. Eeftinck Schattenkerk en verwijst naar een kleine nederzetting genaamd Rotta die rond het jaar 1000 aan de benedenloop van de Rotte lag.

    Rond de dam in de Rotte of Rotta ontstond ter hoogte van de Hoogstraat in de 12e eeuw Rotterdam. Vrij vertaald betekent ‘Rotta Nova’ dan ook nieuw Rotterdam.

    Volgens de jury is ‘Rotta Nova’ een buitengewoon geschikte naam voor de multifunctionele nieuwbouw waarin woningen, winkels, kantoren en horeca komen. Het complex is ontworpen door architect Frits van Dongen en wordt ontwikkeld door de Van Herk Groep en HD Projectrealisatie.

    Nova Rotta

    ZUS wint Maaskantprijs Jonge Architecten
    Op unanieme voordracht van de jury is de 'Rotterdam-Maaskantprijs voor Jonge Architecten' 2007 toegekend aan Elma van Boxel en Kristian Koreman, van bureau ZUS uit Rotterdam
    9 maart 2007, www.archined.nl/archined/
    De 'Rotterdam-Maaskantprijs voor Jonge Architecten' - dit jaar voor de twaalfde maal toegekend - is een aanmoedigingsprijs voor architekten tot 35 jaar die zich onderscheiden hebben op het gebied van architektonische en/of stedebouwkundige ontwerpen. De prijs bestaat uit een oorkonde, een geldbedrag van 5.000 euro en een publicatie van maximaal 25.000 euro.
    . . .
    Tevens produceren ze voortdurend ‘Ongevraagde adviezen voor de stad’ en schreven ze een manifest over hoe ze in de stad wilden opereren (2002-2007), zoals: het toegankelijk maken en stedelijk activeren van het Schouwburgplein; het transparant maken van de achtergevels van de afzonderlijk cultureel homogene café’s en discotheken aan het Delftseplein om zo de segregatie tegen te gaan; het doorsnijden van de Laurenskerk door middel van een galerij om deze ruimte weer tot de stad te laten behoren.
    . . .
    Lees het hele persbericht op: Archined


    Hindoes vieren lente en Nieuwjaar
    uitgegeven: 17:03 04-03-2007, gewijzigd: 15:03 05-03-2007, www.rtvrijnmond.nl/Homepage/Regionieuws/

    In Rotterdam hebben Hindoes zondagmiddag met veel muziek en een bonte verzameling aan kleuren het lente- en nieuwjaarsfeest gevierd met een optocht in Rotterdam.

    Tijdens de zogeheten Holi Phaquais-optocht bestrooien de mensen elkaar met geparfumeerde kleurstof om de koude, onvruchtbare winter af te sluiten, en om de komst van een nieuw Hindoestaans jaar te vieren.

    Holi Phaqua Holi Phaqua Holi Phaqua Holi Phaqua

    Foto's: picasaweb.google.nl/Trekoel/HoliPhagua


    De optocht vertrok vanaf de Binnenrotte en ging door Rotterdam-West naar het evenemententerrein aan de Schiehaven. Daar zal nog tot vanavond worden doorgefeest in een grote evenementen tent.

    De Holi Phagua-optocht werd dit jaar ingeluid door PvdA fractievoorzitter Peter van Heemst. Als het aan hem ligt, wordt het Hindoefeest volgend jaar nog grootser gevierd en start de tocht vanaf de Coolsingel.


    Idee Stadspark Binnenrotte
    (ref. 190650)

    02-03-2007, www.rotterdamidee.nl
    Omschrijving
    Een modern open stadspark maken op de Binnenrotte, van Blaak tot Pompenburg. Een stadspark waarin men kan zich kan verpozen en vermaken. Denk aan een moderne Rotterdamse versie van le Jardin des Tulerie (Parijs). In het park kan bijvoorbeeld een fontein/pierebadje of watercascade, bankjes/stoelen, bomen, voetbalveld, cafe en terras komen én blijft ruimte voor de markt.
    Belang
    De Binnenrotte breekt het oostelijk deel van de binnenstad in tweeen. Door het creeren van een aangename tussenruimte worden de delen verbonden en behouden zij hun eigen karakter. Net als in Central Park (NY USA) maken de dwarsverbindingen - route Hoogstraat en Meent - actief deel uit van het Stadspark. De waarde van de Meent zal mi toenemen door de aanleg van het park. Zo ook de waarde van de woningen gelegen aan het Stadspark.
    Voor Wie
    Alle burgers, omwonenden en bezoekers van de stad. De omwonenden van de Binnenrotte krijgen een mooi uitzicht en een betere buitenruimte voor hun deur. Zoals eerder gezegd kan een stadspark een verbinding maken tussen twee delen van de stad, maar ook dienen als plek om even te zitten en uit te rusten of wellicht naar muziek te luisteren, kinderen te zien voetballen, en nog steeds de markt te kunnen bezoeken.
    Idee uitvoeren
    Ik wil mijn idee wel en niet zelf uitvoeren. Gezien de omvang en consequenties die de uitvoering van het plan met zich meebrengen is de verantwoordelijkheid en inbreng van de gemeente logischerwijs vereist. Een uitgeklede versie of proefversie zou wellicht wel zelf met sponsoren uit te voeren zijn. Dit idee heet stadspark voor één dag. De binnenrotte voor één dag omtoveren als stadspark met bomen in een pot, kunstgras, bankjes, plastic badje, voetbalveld, muziektent en café.
    Ideehouder
    Dit idee is van Jackie Kreeftenberg.


    ’Maak de stad mooi, de mensen komen vanzelf’
    18 februari 2007, www.ad.nl/rotterdam/
    Al veertig jaar onderzoekt de Deense landschapsarchitect Jan Gehl in tal van steden de openbare ruimte en het gebruik ervan.
    Leidraad is Gehls overtuiging dat een aantrekkelijke openbare ruimte een belangrijke voorwaarde is voor levendigheid en gezelligheid in de stad.
    In opdracht van de gemeente Rotterdam nam Gehl één vierkante kilometer binnenstad onder de loep: het Lijnbaankwartier, het Laurenskwartier en het Coolkwartier.
    Zijn advies: maak de stad mooi, dan komen de mensen er vanzelf wel op af.
    De bevindingen en aanbevelingen kort op een rij:
    Rotterdam is te veel gericht op auto’s en te weinig op fietsers en voetgangers. Dat is slecht voor de stad als ontmoetingsplaats. Zorg voor goede fietsverbindingen, aaneengesloten wandelroutes, mooie verblijfruimtes en zet voldoende comfortabele bankjes neer.
    De stad is met de rug naar de Binnenrotte en de stadshavens gebouwd en kades zijn volgezet met auto’s. Water is daardoor onzichtbaar in de stad. Zorg dat mensen er meer van kunnen genieten.
    Te veel hoogbouw zorgt voor schaduw en wind. Wees voorzichtig met nieuwe torens, zeker in een winderig land als Nederland.
    Grote verkeersaders als Weena, Blaak en Coolsingel vormen barrières voor wandelaars.
    Er zijn te veel parkeerplaatsen in de binnenstad. Bouw nieuwe garages er net buiten.
    Rotterdam heeft goed openbaar vervoer, maar de entrees van stations zien er niet aantrekkelijk uit.
    De openbare ruimte is niet erg opwindend. Neem het Stadhuisplein, dat is het plein van een doorsnee provinciestad. Zorg ervoor dat het stadshuis weer zichtbaar wordt vanaf het plein, breek de kiosken af, verklein de terrassen, maak een brede wandelroute en zorg voor eenheid in terrasmeubilair.
    Rotterdam zou een groene stad kunnen zijn. In de brede straten is voldoende ruimte voor grote bomen. Plaats er jaarlijks een fors aantal bij. Mooie rijen bomen doen wonderen.
    Reclameborden en paviljoentjes zorgen voor visuele vervuiling. Rotterdam heeft op dat punt een lenteschoonmaak nodig.
    Zorg voor meer functie en verspreid ze gelijkmatig over de binnenstad zodat er op elk moment van de dag mensen zijn.


    Verkoop nieuwbouwwoningen blijft stijgen
    9 februari 2007, www.wonen.rotterdam.nl/
    In 2006 is het aantal verkochte nieuwbouwwoningen in Rotterdam voor het vierde achtereenvolgende jaar gestegen. Bijna 1900 woningen zijn verkocht, 100 meer dan in het voorgaande jaar. Sinds 2005 worden meer dure dan middeldure woningen verkocht. Uit de analyse van het OntwikkelingsBedrijf Rotterdam blijkt dat ook dit jaar vooral nieuwe projecten bijdragen aan de succesvolle verkoopcijfers. Van de 1874 verkochte woningen waren er 1033 die in 2006 in de verkoop gingen.
    In trek
    Wethouder Karakus (Wonen en Ruimtelijke Ordening) is blij met de verkoopcijfers: "Rotterdam is in trek bij mensen met een hoger inkomen. Bovendien blijkt uit de cijfers dat de projecten voldoen aan de vraag." De komende jaren wordt het beleid om jaarlijks te starten met de bouw van minimaal 3200 woningen voortgezet. Hierbij gaat het vooral om middeldure en dure woningen, omdat daaraan in de stad een tekort is.
    De verkooppercentages in de meeste gebieden zijn hoog. In de binnenstad, aan de rivieroevers, in de herstructurering en op de zogenoemde 'uitleglocaties' (zoals bijvoorbeeld Nesselande) is meer dan 70% verkocht. Alleen in de oude stadsvernieuwingswijken en in de verdichtingsgebieden (verdichting in Hillegersberg-Schiebroek, Overschie, Prins Alexander, Kralingen -Crooswijk) ligt het percentage daaronder met respectievelijk 61% en 64% verkocht. In voorgaande jaren waren deze percentages lager en stak vooral de verkoop in Nesselande er met 90% verkocht bovenuit.
    De meeste nieuwbouwwoningen zijn verkocht in de naoorlogse stadsvernieuwingsgebieden (448). Echter: in deze gebieden staat ook het grootste aantal nieuwbouwwoningen te koop (732).
    Binnenstad
    Vooral in de binnenstad (het centrumgeoriënteerde gebied, (Lijnbaankwartier, Laurenskwartier en CS/Hofplein) is de verkoop aangetrokken. In de eerste helft van het jaar was 17% van het aanbod verkocht, aan het eind van het jaar was dat gestegen naar 73%. De hoge verkoopcijfers in de binnenstad zijn vooral te danken aan de projecten Statendam en Hofdame. Beide liggen in het Laurenskwartier en zijn samen goed voor 355 woningen. Eind december zijn respectievelijk 79 van de 124 appartementen van de Statendam en 189 van de 231 appartementen van de Hofdame verkocht.
    Aan de rivieroever verkopen vooral de nieuwbouwprojecten op Katendrecht goed. Nesselande zorgt nog steeds voor het grootste aandeel in de uitleggebieden.


    Russische Cultureel zakelijk evenement 'Maslenitsa 2007' in Rotterdam
    9 februari 2007, www.nieuwsbank.nl/
    Op donderdag 15 februari as. organiseert de vereniging C.O.V.O.R. (Coördinerend Orgaan van de Verenigde Organisaties van Russischsprekenden), in samenwerking met de Kamer van Koophandel Rotterdam, een bijzonder zakelijk & cultureel evenement: "Maslenitsa 2007" in het Bibliotheektheater te Rotterdam. "Maslenitsa" is een Russisch evenement waarbij het einde van de winter en de start van de lente wordt gevierd.
    Programma Maslenitsa


    ’Centrum vrij van graffiti’
    8 februari 2007, www.ad.nl/rotterdam/stad/
    Door TOM TATES
    Een kraakhelder stadscentrum zonder met graffiti volgespoten rolluiken en muren die nu zorgen voor onveiligheidsgevoelens bij het winkelend publiek.
    Dat is de nadrukkelijke wens van de Ondernemersfederatie Rotterdam City (OFRC) en het dagelijks bestuur van de Centrumraad. Om dat te bereiken werken beide partijen hard aan een collectief anti-graffiticontract met mogelijk schoonmaakbedrijf Roteb waar niet alleen winkeliers maar ook binnenstadsbewoners gebruik van kunnen maken.
    De OFRC vindt dat de dienst gratis kan worden aangeboden mits de gemeentelijke directie Veiligheid, het centrumbestuur en de ondernemersclub er voldoende geld in investeren.
    OFRC-voorzitter Guus van der Werff: „Een paar jaar geleden heeft de Roteb het hele centrum compleet graffiti-vrij gemaakt.
    Na dat ’nulpunt’ hebben verschillende ondernemers- en winkeliersverenigingen in de binnenstad, met name aan de Lijnbaan, Karel Doormanstraat en de Hoogstraat, collectieve contracten afgesloten met de Roteb. Daar blijft het redelijk schoon, maar de rest van het centrum wordt weer viezer en viezer. Daarom denken we nu aan een schoonmaakcontract voor het hele centrum.’’
    Als bestaande reinigingscontracten van ondernemers aflopen, kunnen ze zich volgens Van der Werff bij de nieuwe opzet aansluiten. Hij verwacht veel van de overkoepelende aanpak.
    Dat de OFRC flink in de buidel zal moeten tasten om het schoonmaakcontract te kunnen betalen, deert hem niet. „Desnoods verhogen we de contributie van onze leden iets.’’ Wanneer het contract rondkomt, kon hij gisteren niet zeggen. „Ik verwacht snel.’’
    Centrumraadvoorzitter John Struijlaard nuanceert Van der Werffs uitspraken enigszins. Volgens hem wordt niet alleen met de Roteb, maar ook met andere schoonnmaakbedrijven gesproken over het graffiti-contract. „Binnenkort worden knopen doorgehakt, maar de ondernemers zullen wel degelijk moet bijdragen in de kosten.
    De Centrumraad is bereid te investeren, hetzelfde zou je kunnen vragen aan bewonersverenigingen en corporaties. Hoe meer mensen en instanties meebetalen, hoe goedkoper het weghalen van het uiterst ontsierende graffiti-geklieder kan gebeuren.’’


    Samenwerking RET en het Rotterdams Uitburo
    8 februari 2007, www.ret.nl/
    Als extra service aan het uitgaanspubliek verkoopt het Rotterdams Uitburo nu ook de OV-chipkaart. Dit is de anonieme chipkaart met een reistegoed van € 4,50. De kaart kunt u gelijk gebruiken voor reizen met de metro. U betaalt dan per kilometer in plaats van per zone. Bovendien betaalt u per enkele reis eenmalig het basistarief van € 0,70. Als u tijdens uw reis met de OV-chipkaart een overstap maakt binnen 35 minuten, betaalt u maar één keer het basistarief.
    Gratis OV-chipkaart bij het Rotterdams Uitburo
    Vanaf 8 februari geeft het Uitburo gratis OV-chipkaarten weg met een reissaldo van € 4,50.
    Iedere bezoeker die bij het Uitburo kaartjes voor een voorstelling koopt, ontvangt per kaartje één anonieme chipkaart gratis. Let op: het maximum aantal chipkaarten per persoon is zes en geldt alleen bij de balie van het Uitburo. Wees er snel bij want de voorraad is beperkt.
    Adres
    Het Rotterdams Uitburo bevindt zich in de Centrale Bibliotheek Rotterdam aan de Hoogstraat 110, nabij metrostation Blaak. Het Uitburo is goed bereikbaar per openbaar vervoer (metro, tram, bus). Het Rotterdams Uitburo is voor informatie telefonisch bereikbaar op 010-240 01 66


    Groen licht voor markthal op de Binnenrotte
    Bron: Bestuursdienst, 08-02-2006, www.rotterdam.nl/
    De gemeente Rotterdam en projectontwikkelaar Provast hebben overeenstemming bereikt over de bouw van een markthal op de Binnenrotte. Het college van Burgemeester en Wethouders van Rotterdam heeft ingestemd met de verkoop van de grond aan Provast. Het project wordt gebouwd op de Grotemarkt-locatie van anderhalve hectare in het Laurenskwartier. Op deze plek staan nu nog twee basisscholen en een parkeergarage. De scholen verhuizen volgend jaar naar Cebeco-gebouw aan de Blaak. De oplevering van het project volgt in 2009. De markthal is belangrijk voor de ontwikkeling van het Laurenskwartier tot een bruisende stadswijk. De ontwikkelaar noemt het gebouw ‘een icoon voor de stad, een kathedraal voor Rotterdam’.
    . . .
    Scholen
    De locatie Grote Markt kan alleen ontwikkeld worden als de basisscholen St. Willibrord en Jan Prins tijdig worden verplaatst. Het betreft scholen met elk circa 22 tot 24 lokalen en een ruimtebehoefte van circa 5500 m2 met buitenruimte en een tweetal gymlokalen. De scholen met in totaal circa 850 leerlingen worden bezocht door kinderen uit zowel de directe omgeving als de wijdere omtrek. De ligging nabij een knooppunt van openbaar vervoer is voor de schooldirecties van groot belang. De schooldirecties en beide besturen hebben mede daarom een sterke voorkeur uitgesproken voor vestiging in het Cebecogebouw.
    Het Cebecogebouw is enkele jaren geleden door de gemeente als kantoorgebouw aangekocht en staat momenteel leeg. Andere locaties voor herhuisvesting van de scholen zijn onderzocht, maar bleken om diverse redenen niet geschikt of onhaalbaar. Bij hergebruik door de scholen draagt het pand bij aan een belangrijke maatschappelijke behoefte, namelijk onderwijs voor kinderen van bewoners in het centrum. Ook voor de ontwikkeling van het Laurenskwartier is dit een positieve bijdrage.
    Lees het hele bericht op: www.rotterdam.nl/smartsite


    Ouders woest over markthal
    6 februari 2007, www.ad.nl/rotterdam/stad/
    Door ANTTI LIUKKU
    ‘Dit is allemaal voorgekookt!’ riep een boze vader gisteren in de Laurenskerk.
    „Waarom neemt niemand de verantwoordelijkheid?’’ wilde een ander weten. „Wíj zijn het volk! Weg met die markthal! Actie! Actie!’’ tierde een moeder bij herhaling richting de schoolleiding en enkele ambtenaren. In een uiterste poging om rust te krijgen merkte de Jan Prins-directeur fijntjes op dat deze vrouw het onlangs aan de stok had met de leerplicht-ambtenaar, maar ook dat kon haar niet kalmeren.
    De onverwachte gedwongen verhuizing is bij de ouders niet goed gevallen. De Jan Prins en Willibrord aan de Binnenrotte worden nog dit jaar gesloopt, vanwege de komst van de prestigieuze markthal. Maar het nieuwe onderkomen – het Cebecogebouw langs de Blaak – is pas, zo blijkt nu, in 2010 gereed. In de tussentijd moeten de ruim 2000 leerlingen naar een noodonderkomen.
    De ouders, die zich beklaagden nooit op de hoogte te zijn gesteld, mochten gisteren wel kiezen tussen twee tijdelijke schoolgebouwen. Alhoewel; tijdens de presentatie bleken aan locatie A wel heel veel nadelen te kleven. Iedereen met gezond verstand begreep dus dat het locatie B wordt, aan de Slaak achter het Oostelijk zwembad.
    Tijdens de informatieavond vroegen enkelen ‘waarom de markthal belangrijker is dan 2000 leerlingen’.
    Daar kwam geen antwoord op. „Dat heeft de politiek nu eenmaal zo besloten,’’ aldus Jan van der Meer van het openbaar onderwijs.
    „Waar zijn die wethouders dan?’’ wilden veel ouders weten. De volgende keer komen ze, zo werd beloofd. Een andere topambtenaar bood aan het begin nog zijn excuses aan voor de slechte planning, maar ook dat mocht niet baten.


    en niet alleen de marktkramen . . .
    2 februari 2007
    spaghetti

     
    Bron: www.skyscrapercity.com/.


    Marktkramen weggeblazen
    dinsdag 09 januari 2007
    ROTTERDAM - Marktkooplui zijn wel wat gewend. Dus van de storm die vanochtend een deel van de nog niet bezette kraampjes op de Binnenrotte wegblies, raakten ze niet onder de indruk. Ze hebben wel erger meegemaakt.
     
    Toch valt in één oogopslag te zien dat de wind toch behoorlijk heeft huisgehouden. Ter hoogte van de Laurenskerk ontbreekt een flink aantal kramen; lege plekken die niet meer zijn opgevuld. Ernaast staat standwerker Jan Verzijl, dvd-verkoper.
     
    Zijn kraam is stevig verankerd. ,,Met spanbanden. Die zijn verplicht. Dat alles goed vast zit heeft niet alleen te maken met je eigen veiligheid, maar ook met die van passanten. Wij zijn daarvoor verantwoordelijk.’’
     
    Dit stuk markt is een ’tochtgat’ geworden, nadat aan de Binnenrotte hoogbouw is gesloopt. Aan die kant heeft groenten- en fruitverkoper Henk van der Pluijm ook zijn kraampje stevig verankerd.
     
    ,,Wij hebben wat zwaardere handel, dat scheelt ook. Als je kleding verkoopt, dan heb je eerder last van storm,’’ legt hij uit.

     
    Bron: www.ad.nl/rotterdam/stad/.


    Aannemingsovereenkomst
    Ma Jan 08, 2007, Boul
    HeyHey aankomende medebewoners,
    Het is dan eindelijk zo ver dat er wat gaat gebeuren en dat mocht ook tijd worden ook!!
    Het is natuurlijk wel een beetje slecht van direct-wonen dat er totaal geen communicatie is naar de kopers toe over de gang van zaken.
    Ik heb alles elke zelf moeten horen omdat ik de deur bij het informatie centrum plat liep.
    Maar goed over paar dagen beginnen ze met de bouw en dan hebben we eindelijk iets om naar uit te kijken.

     
    Za Dec 30, 2006, thundercatt
    dan zullen we hem inderdaad nog wel krijgen...staat er ook al een datum bij voor de notaris??? wel kl..te dat het plaats vindt in het nieuwe jaar ivm belasting maar het is niet anders... dertiende... leuk getal... kant van het pannekoekkwartier of de andere kant?
     
    Za Dec 30, 2006, robje76
    Wij hebben inmiddels de aannemingsovereenkomst aangetekend binnengekregen en daar zat een brief bij waarin die informatie stond. Waarschijnlijk krijgen jullie die nog binnen. Heb gisteren (29/12) binnengekregen.
    Wij hebben Noorddam op de 13de. Ons geluksgetal.

     
    Za Dec 30, 2006, thundercatt
    we zijn zeer benieuwd want ook met dit nieuws moeten we het weer vernemen via elkaar... maar ach zo leer je gelijk de nieuwe bewoners kennen
    Robje welk appartement heb jij gekocht?
    wij de veendam op de zevende verdieping...

     
    Vr Dec 29, 2006, robje76
    Als alles meezit wordt 15 januari 2007 de eerste paal geslagen.

     
    Bron: www.skylinecity.info/forum/.


    Bibliotheek
    5 januari 2007

    bibliotheek

     
    Bron: Marin, Jürgen Leschinger (www.gevoeligeplaat.com/) op www.skyscrapercity.com/.


    Holland Amerika Lijn terug naar Rotterdam
    3 januari 2007
    ROTTERDAM (ANP) - De Holland Amerika Lijn keert na 36 jaar terug naar Rotterdam. De HAL opent over twee maanden zijn Europese hoofdkantoor in de stad.
     
    Dat heeft burgemeester Opstelten dinsdag gezegd in zijn nieuwjaarsrede. „De trots van Rotterdam weer terug op eigen bodem”, zei een opgetogen Opstelten in het stadhuis.
     
    In 1873 startte vanuit Rotterdam een rechtstreekse scheepvaartverbinding naar New York. Vertrekpunt was het huidige Hotel New York op de Wilhelminapier. De trans-Atlantische verbinding naar de nieuwe wereld bleef tot 1971 actief. De concurrentie van de luchtvaart werd te groot. Op 8 november 1971 verliet de Nieuw Amsterdam (II) de Wilhelminapier voor de laatste oversteek. Het kantoor van de HAL was eerder dat jaar al overgeplaatst naar New York.
     
    De HAL is nu een cruisevaartmaatschappij en onderdeel van Carnival Cruise Lines in Miami. De schepen waarmee de HAL vaart hebben nog wel Nederlandse namen, zoals de Statendam, de Noordam, de Zuiderdam en de Rotterdam.
     
    Een van de voorgangers van dat schip is het stoomschip de Rotterdam, dat is gebouwd in 1959. In het voorjaar komt dit maritieme monument, dat wordt gerestaureerd in Polen, terug naar zijn voormalige thuishaven. Het krijgt daar een vaste ligplaats en onder meer een educatieve functie.

     
    Bron: www.refdag.nl/artikel/.


  • Statendam 4 2005-6
    Nieuwsberichten project Laurenshof in 2005 - 2006

  • Overige pagina's

    Statendam. Over het gebouw

    Statendam 2. Over de architect

    Statendam 3. Over de sloop van het KPN-gebouw

    Statendam 5. Over de 5 schepen Statendam

    Statendam 6. De bouw

    Statendam 7. Geschiedenis Binnenrotte

    Statendam 7.1. Over Hoogstraat en Botersloot

     

    advertenties



    MoneyMiljonair het beste programma om op internet gratis geld te verdienen en vele Euro's te besparen!
    Meld je GRATIS aan en ontvang direct 1.25 Euro.