Statendam pagina 4 Nieuwsberichten rond Laurenshof 2008
Meer over Statendam en Laurenshof
Inleiding
De architect
De sloop van het KPN-gebouw
Actuele nieuwsberichten rond Laurenshof
- nieuws juli - december 2007
- nieuws januari- juni 2007
- nieuws 2005-2006
Over de 5 schepen Statendam
De bouw gefotografeerd
- 27 juni 2008
- 9 juni 2008
- Bouwfoto's koninginnedag 2008
- 18 april 2008
- 8 maart 2008
- 24 februari 2008
- 19 januari 2008
- 22 december 2007
- 28 november 2007
- 2 oktober 2007
- 29 augustus 2007
- 30 mei 2007
Geschiedenis Binnenrotte
Over Hoogstraat en Botersloot
Alle plaatsen in Zuid-Holland
Homepage
Euro Relais Vakantiehuizen
|
|
Statendam
Laurenskwartier nu écht binnenstad
dinsdag 10 februari 2009, www.ad.nl/rotterdam/stad/
Door MARCEL POTTERS
ROTTERDAM - Het Laurenskwartier. Lang lag het maar een beetje te versloffen aan de oostkant van het centrum, was het ‘t
werkterrein van wildplassers en kliederaars, die de troosteloze muren volspoten met hun tags.
Het Laurenskwartier, met de Laurenskerk als middelpunt. FOTO CEES KUIPER
Maar zie, er kwamen plannen. ‘Bouwput Laurenskwartier’ - op weg naar een nieuw stukje binnenstad.
Het is misschien wel het meest Rotterdamse plekje van Rotterdam. Het stukje Binnenrotte ter hoogte van de Hoogstraat, op slechts een steenworp afstand van de monumentale Laurenskerk, met z’n stompe toren en imposante raampartijen. Hier stond ooit de wieg van deze prachtige stad, hier werd door onze voorouders de basis gelegd voor de bruisende agglomeratie die de Maasstad uiteindelijk is geworden.
En ook nu is de rust nog niet bepaald weergekeerd in het hartje van het Laurenskwartier. Op de Binnenrotte zélf krioelt het kooplustige volk, dat zich een weg baant tussen de vaak volgepakte marktkraampjes - wit zeildoek zover het oog reikt. Direct naast de Hoogstraat – aan één kant al helemaal opgefrist - liggen nog wat brokjes Van Herk-blok, wachten de schoolgebouwen van Jan Prins en Willibrord braaf op de slopershamer en wordt er al volop gewerkt in de meters diepe bouwput van Blaak 31, de toekomstige kantoorgigant.
Nee, dan de overkant. Daar vordert de bouw van de 22 verdiepingen hoge woontoren Statendam gestaag, net als de rest van de Laurenshof. Samen met de al bestaande bebouwing vormt die één indrukwekkende wand langs de plek waar ooit de Rotte zijn weg vond naar de Maas. Dat wordt wat, straks, als tussen Hoogstraat en Blaak ook nog eens wooncomplex Rotta Nova én de Markthal verrijzen.
De Coolsingel zal altijd de Coolsingel blijven, maar op z’n minst concurrentie krijgen van dit iets oostelijker stukje gelegen centrum, waar in de toekomst véél gaat gebeuren. Met het – eveneens fiks onder handen genomen – Grotekerkplein als kloppend hart; daar waar Erasmus al vele tientallen jaren in zijn bronzen boek tuurt, zal het kersverse Stadspodium het gebied ook op cultureel gebied een zetje in de rug geven.
,,Dit wordt een beetje het nieuwe, oude stadshart,’’ stelt Frank Migchielsen van de Stichting Grote of Sint-Laurenskerk, ,,in het verleden lag het Laurenskwartier er geïsoleerd bij, het was een desolate plek. In de toekomst komt hier weer volop volk over de vloer, neemt het aantal winkels en woningen fors toe, en krijgen we een Stadspodium en misschien zelfs het Stadsmuseum. Komt er eindelijk de loop in tussen de Meent en de Hoogstraat.’’
Zover is het echter nog niet – veel werk moet nog worden verzet voordat het stadse leven hier werkelijk tot bloei kan komen. Mega-klussen zijn het, de bouw van Rotta Nova – 198 woningen - en de Markthal. Maar, misschien wel een even groot huzarenstukje, het klaarstomen van het toekomstige bouwterrein. Met als voorafje het afbreken van de schoolgebouwen en de daaronder liggende parkeergarage.
,,Binnen zijn we al begonnen,’’ zegt technisch coördinator Stef Poolman van het Ontwikkelingsbedrijf Rotterdam (OBR), ,,met het verwijderen van onder meer de toiletten, de kasten en vloerbedekking. Over een paar weken begint de werkelijke sloop van de panden, die in april weg moeten zijn.’’
Daarna start het ondergrondse deel van dit karwei: de ontmanteling van de parkeergarage Grotemarkt. Daarvoor moet aan de kant van de Nieuwstraat eerst een damwand in de grond worden gedrukt, voordat de aanval kan worden geopend op de enkele tientallen centimeters dikke betonlagen. Als die zijn verwijderd, start het Grote Graafwerk, wat leidt tot de ongeveer vijftien meter diepe bouwput voor de Markthal én de zes meter diepe ‘kuil’ van Rotta Nova.
Ook de gemeente kan aan de bak, want door dit gebied lopen meer dan honderd kabels en leidingen, die allemaal moeten worden omgelegd. Om al het sloop- en bouwgeweld de ruimte te geven, wordt de weekmarkt een stukje opgeschoven – een speciale ponton over het Stokviswater zorgt voor ruimte aan de noordelijke kant van de Binnenrotte.
Alle moeite zal niet voor niets zijn, benadrukt wethouder Karakus (bouwen en wonen). Ergernis was er, ook bij het stadsbestuur, over het rommelige karakter van de Hoogstraat en het gebied daar omheen. Kale muren, graffiti, troep op straat – niet bepaald de gedroomde stadsentree aan de oostkant van het centrum.
,,De situatie vond ik onacceptabel. Zeker als je nagaat hoeveel mensen dagelijks gebruik maken van deze route. Vandaar dat we aan de slag zijn gegaan. Mét onder meer een face-lift voor de Hoogstraat, de bouw van Blaak 31, het fraai opgeknapte Hufpand, de komst van Rotta Nova en de Markthal. Het Laurenskwartier krijgt daarmee een eigen identiteit en wordt nu écht onderdeel van de Rotterdamse binnenstad.’’
Beeindiging uitsterfbeleid marktkramen Hoogstraat Oost
28 november 2008, www.bds.rotterdam.nl/
Aan de leden van de Raadscommissie
Economie, Sociale Zaken, Haven, Milieu en Vervoer
Geachte commissieleden,
Inlelding
Op 19 december 1997 heeft het toenmalige college van b. en w. besloten tot een andere
marktopstelling op de Hoogstraat-Oost. Daarbij heeft het college ook het standpunt
ingenomen ernaar te streven om op de langere termijn een voor de bibliotheek betere situatie
te crefiren en dat voor deze marktlocatie een uitsterfbeleid dient te worden ontwikkeld.
In de afgelopen jaren heeft toenmalig directeur Marktwezen en later Dienst Stadstoezicht het
uitsterfbeleid actief toegepast. Daarmee is het aantal plaatsen voor vaste plaatshouders
echter slechts marginaal verminderd en zal het nog vele jaren duren voordat de kramen in de
Hoogstraat-Oost zijn uitgestorven. Dat de afname langzaam gaat, heeft te maken met de
regels van de markt (zoals vastgelegd in marktverordening en -reglement) die bescherming
van de rechten van de vaste vergunninghouders waarborgt.
Beeindiglng uitsterfbeleid marktkramen Hoogstraat-Oost
Op dit moment staan we aan de vooravond van een ingrijpende, meerjaren durende, maar
tijdelijke verplaatsing van een honderdtal marktkramen die van net noordoostelijk deel van de
Binnenrotte moeten verdwijnen. Dit vanwege de geplande bouwactiviteiten met betrekking toV
de Rotta Nova, de Markthal en het Cebeco-gebouw. Dit geeft voor de markthandelaren enorm
veel onrust. Zij zijn immers voor een deel van nun inkomen afhankelijk van de marfct op de
Binnenrotte en met name de plaats waar zij staan, is van grote invloed op de
verkoopmogelijkheden. Door de (tijdelijke) verplaatsing van ca. een kwart van de
marktkramen, zal er op de gehele markt opnieuw plaats gekozen moeten worden. Ook zal
een (klein) aantal marktkramen (al dan niet tijdelijk) moeten verdwijnen.
Voor de te verplaatsen kramen wordt een marktterrein gecrefierd aan de zuidzijde van de
Binnenrotte en op het plateau bij station Blaak. Hiermee wordt het totaal van 100 kramen
echter nog niet bereikt: ook de kramen op de Hoogstraat-Oost zijn hard nodig om alle
rechthebbenden de komende drie jaar plaats te bieden.
Overleg met de huidige directeur Bibliotheek heeft geleerd, dat de bibliotheek belang heeft bij
een goed lopende markt: op marktdagen zijn er meer bezoekers in de bibliotheek. De
aansluiting via (en opstefling van kramen in) de Hoogstraat-Oost past in zijn visie, mits goed
uitgelijnd/opgesteld ten opzichte van de ingang, de geldautomaat goed bereikbaar is, en het
zicht vanuit de horecaonderneming DikTee sympathieker wordt.
Voor de marktkooplui en de verenigingen van markthandelaren is het van groot belang, dat
t;a|le^marktkooplieden zoveel mogelijk dezelfde rechten hebben en men niet, als voor een.
Hoogstraat-Oost wordt gekozen, slechts drie jaar daar kan staan geldt, dat deze gebieden zonder
restrictie van tijd aangewezen zijn als marktebied.
Gelet op bovenstaande argumenten, heeft het college besloten voor de duur van de
bouwactiviteiten op de Binnenrotte af te zien van het eerder besloten uitsterfbeleid op de
Hoogstraat-Oost, waardoor deze vooralsnog volledig blijft aangewezen als marktgebied.
Daarbij benadrukt het college dat de Hoogstraat-Oost als marktterrein, te zijner tijd nader zal
worden bezien in het kader van de planvoorstellen voor de markt op de Binnenrotte.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geinformeerd.
Met vriendelijke groet,
Mark Harbers
Wethouder Economie, Haven en Milieu
Expo over markante bieb met gele buizen
vrijdag 05 december 2008, www.ad.nl/rotterdam/cultuur/
ROTTERDAM - Een enorm wit vierkant dat wordt opgesierd door grote gele pijpen.
En een afgesneden hoek die is voorzien van een glazen 'waterval'. De zeven verdiepingen tellende Centrale Bibliotheek Rotterdam bepaalt al een kwart eeuw het gezicht van de Binnenrotte. Een mooi moment voor een overzichtstentoonstelling over het markante gebouw.
Op de eerste verdieping van bibliotheek staan ze: de twee originele maquettes van de hand van de architecten die streden om de opdracht voor een nieuwe bibliotheek. Het waren niet de minste namen: de vermaarde Carel Weeber (bekend van de Peperklip) en Hans Boot van het fameuze wederopbouwbureau Van den Broek en Bakema (van de Lijnbaan).
De keuze viel uiteindelijk om het laatstgenoemde Rotterdamse kantoor, waarna de bouw nog zes jaar in beslag nam. Het gebouw was destijds zo speciaal dat het in 1983 door koningin Beatrix werd geopend.
Van het tijdvak 1983 tot 1997 toont de expositie vooral foto's van veranderingen. En over de periode van 1997 tot nu is te zien hoe het interieur het huidige uiterlijk kreeg. Zo was er een totale restyling in 2004, nodig omdat het pand door de miljoenen bezoekers uitgewoond was. De inrichting werd een stuk kleurrijker en kreeg 820 enorme witte lampenkappen, lage boekenkasten, knussen zitjes en een kinderafdeling met zitkuil en voorleestribune.
De tentoonstelling kijkt ook vooruit. De Centrale Bibliotheek bereidt zich momenteel voor op de toekomst met nieuwe digitale ontwikkelingen en nieuwe vormen van dienstverlening.
Naast de tentoonstelling verschijnen ook het de jubileumboek Centrale Bibliotheek Rotterdam 25 jaar en een een nieuwe bouwplaat van het gebouw. Beiden zijn in de bibliotheek te koop voor respectievelijk €9,95 en €4,95.
Centrale Bibliotheek 25 jaar, t/m 4 januari, Hoogstraat 110, Rotterdam. De expositie is te zien tijdens de reguliere openingsuren van de bieb.
Nieuw gezicht voor oudste straat R’dam
16-10-2008, www.refdag.nl/
ROTTERDAM - Na een grondige renovatie is De Hoogstraat, een van de oudste en voornaamste straten van Rotterdam, woensdag weer opengesteld.
Terwijl de straat voor de gerenoveerde panden nog kauwgomvrij wordt gemaakt, trekt wethouder Karakus bij wijze van opening een enorme champagnefles omver. Tientallen ballonnen gaan de lucht in en de opening is een feit.
„Als eigenaren van de panden vonden we dat er iets moest gebeuren aan dit oudste stukje Rotterdam”, zegt Guus van der Werff. Van der Werff diende als voorzitter van de vereniging van eigenaren een plan in om de eens zo chique winkelstraat in oude luister te herstellen.
„Ruim vier jaar heb ik erover gedaan om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen. Uiteindelijk kregen we een financiële bijdrage van 470.000 van de gemeente. De totale kosten voor de renovatie bedroegen 1,5 miljoen euro. Om de ondernemers zo min mogelijk omzetverlies te laten lijden, zijn de werkzaamheden in sneltreinvaart voltooid. „Er zijn maar vier maanden overheen gegaan.”
Tegenover de gerenoveerde winkelpanden heeft de sloophamer ook zijn werk gedaan. Op het nog braakliggende stuk grond verrijst binnenkort Rottanova, een 74 meter hoog en 23 verdiepingen tellend complex met 198 appartementen. Het pand steekt straks bijna 15 meter boven de Laurenstoren uit.
Bouwput van Markthal bomvol historie
dinsdag 02 september 2008, www.ad.nl/rotterdam/
Door MARCEL POTTERS
ROTTERDAM - Ze zullen er volgend jaar
weer massaal staan, de ’bouwputtoeristen’. Rotterdam en omgeving zal meegluren in de diepe kuilen, die worden gegraven voor de bouw van Rotta Nova en de Markthal. Want daar hopen archeologen te stuiten op sporen van het oer-Rotterdam.
Anno 2008 is de Grotemarkt vooral een slooplocatie. FOTO SANNE DONDERS
De Grotemarkt verdient zijn naam eigenlijk niet. Nú zeker niet. In de verte, aan de kant
van de Blaak, liggen de treurige resten van het Cebeco-gebouw, recent verpulverd door de
slopershamer. Het Van Herkblok aan de Hoogstraat? Foetsie. Nee, op deze ‘markt’ wordt niet veel meer verhandeld.
Nog wel overeind staan de Jan Prinsschool en ‘het Willibrordus’, met erachter wat verscholen
een ondergrondse parkeergarage. Veel beton, weinig kleur, weinig fleur. Je kunt je nauwelijks
voorstellen dat in dit gebied, op een steenworp afstand van de prachtige Laurenskerk, ooit de wieg van de stad stond. Dat een clubje oer-Rotterdammers hier zijn bestaan opbouwde en zich – net zoals tegenwoordig - met succes bezighield met die ene hamvraag: hoe houden we de zaak hier droog?
Hoe Hollands!
Hier gaan volgend jaar de spades der archeologen de grond in. Speuren zullen ze naar
sporen van de vroegste stadsbewoners, met in hun kielzog de bouwers van twee nieuwe
giganten op diezelfde Grotemarkt: Rotta Nova en de Markthal. Aan de hand van vondsten op
de bodem van de bouwputten zullen we weer meer begrijpen over de manier waarop onze
voorvaderen leefden en werkten. De geschiedenis wordt blootgelegd en – waar mogelijk – geconserveerd, voordat heipalen en graafmachines datzelfde verleden zullen uitwissen.
Wie z’n ogen goed de kost geeft, kan zien dat in dit stukje Maasstad iets bijzonders aan
de hand is. De Hoogstraat – de naam zegt het al! – vormt namelijk een langgerekt bobbeltje
in het stadse beeld; het traject van de dijk die het aangrenzende poldertje omzoomde. Mét
de dam waar de stad zijn naam aan dankt. Inclusief een aantal
sluizen sluizen, waarvan er eentje
al bij de bouw van de Willemspoortunnel werd blootgelegd.
Hoofd Marco van Trierum van Bureau Oudheidkundig Onderzoek van Gemeentewerken Rotterdam
(BOOR): ,,Dat er meer sluizen liggen, had meerdere redenen. Er waren nou eenmaal een paar
sluizen tegelijk nodig om het water van de Rotte af te voeren, door de Rotte-dam heen.
Bovendien raakten sommige sluizen in onbruik en werden vervangen. Maar die verouderde
sluizen werden toen niet gesloopt. Een goed voorbeeld zijn de twee houten sluizen uit de
dertiende eeuw.’’
Volgend jaar dalen de archeologen af in de bouwput van Rotta Nova en de Markthal. Pas dan
zal vast komen te staan hoe de zaak er bij ligt, vele meters onder straatniveau. Immers,
ná het bombardement in 1940 is er nogal wat gesloopt en uitgebroken, heipalen voor allerlei
bouwprojecten in de buurt gingen de grond in. ,,De vraag is dus: hoe heel is alles nog?’’
Met al die bouwputten in dit deel van de stad, is er al een aardig beeld ontstaan van het leven ‘bij de dam’, zo rond de dertiende eeuw.
,,We hebben resten van een aantal binnendijkse huizen blootgelegd. Uit de vondsten blijkt dat er nogal wat bedrijvigheid was.
Je had er handwerklieden, zoals schoenmakers en metaalbewerkers. Het was absoluut geen armoedige
bedoeling. Als mensen in staat zijn dit soort ingewikkelde sluizen aan te leggen, zegt dat iets over de samenleving toen.
Dat waren stevige, technisch hoogwaardige constructies.’’
In de eeuwen na 1270 – de afdamming van de Rotte - werd er in de omgeving flink bijgebouwd, met
onder meer het wijkje Westelijk Nieuwland als resultaat. En laat die nu precies liggen op de
plek waar de robuuste Markthal moet verrijzen. Jeuken de vingers al van de archeologen?
Van Trierum: ,,Voor ons is nu de prioriteit om het archeologisch onderzoek in te passen in
het hele bouwplan voor Rotta Nova en de Markthal. Zo nuchter kijken we er op dit moment
tegenaan. Pas als we werkelijk gaan graven en iets vinden, zal blijken hoe gaaf het allemaal is.
En zullen we zien of het net zo bijzonder wordt als het stuk stadsmuur, dat we jaren terug bij Blaak hebben opgegraven. Dat was geweldig, voor vakmensen én de Rotterdammers.’’
Op zoek naar de Rotte-dam
Donderdag 21 augustus 2008, www.ad.nl/rotterdam/stad/
Door MARCEL POTTERS
ROTTERDAM - De bouwputten van Rotta Nova en de Markthal in hartje Rotterdam worden het werkterrein van archeologen. Daar zal het prille begin van de stad worden blootgelegd.
Volgend jaar zullen zij beginnen met het onderzoek in de enorme ‘kuilen’, die de basis vormen van deze nieuwbouwprojecten. Hoofd Marco van Trierum van het Bureau Oudheidkundig Onderzoek van Gemeentewerken Rotterdam (BOOR) verwacht dat bij Rotta Nova resten van het prille begin van de stad aan het licht zullen komen.
,,Het gaat om de dam in de Rotte, waarvan we weten dat die rond 1270 is aangelegd. Men is daar direct gaan wonen. Verder liggen er sluizen, zowel houten als stenen exemplaren. Van die periode hebben we haast geen geschreven overlevering en daarom zijn de opgravingen zo belangrijk,’’ legt hij uit.
De bouwput van Rotta Nova is 30 bij 110 meter, die van de Markthal 70 bij 110. De archeologen graven tot een diepte van zes tot acht meter. Er zijn al 21 proefboringen gedaan - vooral in het gebied naast de Hoogstraat - en daar komen er nog stuk of tien bij. Op basis daarvan kan preciezer worden bepaald waar de belangrijkste archeologische plekken liggen.
Het terrein van de Markthal biedt ook volop mogelijkheden om de vroege geschiedenis van Rotterdam in beeld te krijgen, stelt Van Trierum. Daar denkt men te stuiten op een van de eerste uitbreidingen van de stad in de richting van de Maas, het zogeheten Westelijk Nieuwland. Dat ontstond in het midden van de 14de eeuw.
,,Dat poldertje werd uiteindelijk echt helemaal volgebouwd. Hier zullen we het dagelijks leven van Rotterdam uit die tijd aantreffen. De stad van toen zichtbaar maken, misschien wel het stratenplan kunnen zien. Heel bijzonder.’’
Behalve sporen van de huizen zelf zullen allerlei gebruiksvoorwerpen ’boven water’ komen, zoals eet-, kook- en drinkgerei, kleding, sieraden, glaswerk en aardewerk. Het idee is om het resultaat van de opgravingen al tijdens de werkzaamheden aan het publiek te tonen.
Maar of de Rotterdammers de kans krijgen om ook zelf een ’kijkje in de put’ te nemen is niet zeker. Van Trierum: ,,Als archeoloog zou ik het mooi vinden als mensen de historie kunnen proeven, ruiken en voelen. Tegelijkertijd moet het ook kunnen en veilig zijn. Er wordt nog over gesproken.’’
Impuls voor 'tochtgat' Oostplein
Donderdag 07 augustus 2008, www.ad.nl/rotterdam/stad/
Door MARCEL POTTERS
ROTTERDAM - Over een jaar of tien zal het Oostplein onherkenbaar zijn veranderd. Het tochtgat van nu zal worden omgetoverd tot een trekpleister, waar vooral het uitgaansleven zal bruisen.
Het Oostplein-van-nu is eigenlijk geen plein, vindt directeur Jean Baptiste Benraad van corporatie Stadswonen. Het is een wirwar van wegen en tramrails, met hier en daar wat tegels en een anoniem groenstrookje. Enige logica in de inrichting ontbreekt compleet.
Dát moet veranderen, vindt hij. Met twee andere woningbouwverenigingen - Com.wonen en PWS -, de Centrumraad én deelgemeente Kralingen-Crooswijk werkt hij hard aan ingrijpende plannen om dit stuk stad weer een gezicht te geven.
Jong volk moet zich hier gaan thuis voelen, vindt Benraad. „Rotterdam is de derde studentenstad van Nederland, met 60.000 studenten. Maar waar kun je dit nu werkelijk terugzien?’’
Op het Oostplein dus. „Dit wordt de plek waar jongeren elkaar ontmoeten, waar ze zicht thuis voelen. De omgeving van het plein heeft die kwaliteit al, het publiek ís daar al te vinden. Dus Rotterdam, doe hier iets mee.’’
Stadswonen heeft al wat gebouwen in de omgeving aangekocht. Ideeën zijn er volop. Zo moeten de Hoogstraat en de Oostzeedijk ‘logischer’ met elkaar worden verbonden, wat ook geldt voor de Goudsesingel/Boezemweg en de Oostmolenwerf. „Langzaam verkeer moet meer de ruimte krijgen,’’ luidt de uitleg. „Zo’n tramlijn kun je best verleggen.’’
Méér horeca moet er komen, een ontmoetingspunt voor jonge ondernemers, betaalbare woningen voor studenten. Diverse projecten voor nieuwbouw liggen al op de tekentafel. Alle betrokken partijen hebben zich inmiddels verenigd, Benraad pleit voor daadkracht. „Over een jaar of tien moet dit een Leidseplein in het klein zijn.’’
Vooruitlopend op deze ambitieuze plannen wordt volgend jaar al een speciaal paviljoen op het plein geplaatst. Een horecazaakje mét terras, met binnen ruimte voor bijvoorbeeld exposities. Zomer 2009 moet ie er staan. Benraad: „We zoeken nog naar een trendsettende horeca-ondernemer voor deze ruimte.’’
Zo zou het Oostplein er over een jaar of tien uit kunnen zien. ILLUSTRATIE STADSWONEN
Ongeveer 8000 skaters rolden gisteren door Rotterdam tijdens de eerste Wednesday Night Skate van 2008.
Donderdag 31 juli 2008, www.megastadfm.nl/
De route bracht de skaters door het centrum van de stad en het Kralingse Bos om vervolgens op de Binnenrotte weer te finishen.
De tocht van gisteren was de eerste uit een reeks van vijf. Het is de tiende editie van de Wednesday Night Skate. Om het jubileum te vieren zullen de laatste twee tochten, op 20 en 27 augustus, over de Maasboulevard gaan.
Rotterdam: Maagd van Holland kwartier
dinsdag 29 juli 2008, www.skyscrapercity.com/
locatie: Centrum, Rotterdam
classificatie: Commerciële ruimte, Woningen, Horeca
jaar: 2009
Zie ook: 22 februari 2008
Flat aan verborgen grachtje
vrijdag 25 juli 2008, www.ad.nl/hetnieuwewonen/
Een huis aan het water is voor velen een droom. Deze krant portretteert mensen waarbij de droom is uitgekomen. deel 3: Rotterdam
Het echtpaar Van Wingerden. FOTO CEES KUIPER
De Zijl is een fantastische plek om te wonen, weten Jan en Thea van Wingerden. Het straatje ligt aan het water met alle winkels en de weekmarkt in de Rotterdamse binnenstad letterlijk om de hoek.
Er zit echter ook een nadeel aan deze gouden plek. Want Jan en Thea zouden echt niet weten waar ze naar toe moeten als het, om wat voor reden dan ook, op verhuizen aankomt. ,,We zijn hier gewoon verpest. Waar vind je nou zoiets moois als dit?’’ zegt Thea. Het stel deelt deze gouden plek aan de Zijl met slechts een handjevol andere bewoners. Dit straatje vormt samen met het Hang en het Steiger de begrenzing van de Steigergracht; waarschijnlijk het meest onbekende stukje water in de Rotterdamse binnenstad. De voorkant van het appartentenblok staat aan de Hoogstraat. ,,Aan de voorkant is het druk met winkelend publiek en aan de achterkant is het rustig met zwanen in het water. Soms als ik naar huis ga, dan loop ik aan de achterkant van de Hoogstraat langs het water. Het is dan net alsof je in een andere wereld bent,’’ zegt Thea.
Het echtpaar van Wingerden kwam in 1968 aan de Zijl wonen. Het stel had tot die tijd ingewoond in Kralingen. Het eigen appartement in de Rotterdamse binnenstad was een droom die uitkwam. ,,Dat was toen wel even een andere tijd,’’ vertelt Jan. ,,Er reden nog auto’s door de Hoogstraat en in de Steigergracht werden waterpolo wedstrijden gehouden. De spelers verkleedden zich dan in het pand van de RET Houthandel aan het Hang. Dat was eigenlijk, samen met de Steigerskerk, het enige pand dat aan de overkant stond.’’
Het water voor hun deur heeft altijd een belangrijke rol gespeeld in het leven van het gezin Van Wingerden. ,,Nu wordt het een beetje verwaarloosd en drijft er een dikke laag kroos op het water. Vroeger was het water glashelder. Onze zonen hadden hier een bootje liggen. Daarmee gingen ze naar de Kralingseplas om te zeilen. Maar dit water zit nu nog steeds vol met vis. Zulke joekels van karpers dobberen hier met warm weer in het zonnetje. En vanmiddag nog zwom er een zwanenpaar met jongen. En er zitten wolhandkrabben in het water. Een paar jaar geleden was er zo’n joekel op de kade geklommen. Dat heeft zelfs nog in de krant gestaan.’’
Het echtpaar heeft vanaf 1968 de binnenstad rondom zich zien groeien en ziet nu vanuit de huiskamer de tweede wederopbouwgolf over de binnenstad rollen. Bijna geen gebouw in de omgeving blijft overeind of onaangetast. Het Cebecopand, het Van Herkblok, de garagebedrijven en de school; niets ontkomt aan de vernieuwing van de Rotterdamse binnenstad.
Jan: ,,Het is een prachtig schouwspel, maar om half zeven ’s ochtends gewekt worden door een cirkelzaag is toch wat minder.’’
Zondagsmarkt kwijnt weg
Door STEVEN VERSEPUT, zondag 27 juli 2008, www.ad.nl/rotterdam/stad/
ROTTERDAM - Het gaat slecht met de diverse markten in de stad.
Vooral de Zondagsmarkt op de Binnenrotte gaat zienderogen achteruit, blijkt uit een analyse. De gemeente Rotterdam komt na de zomer met een aanvalsplan.
De gemeente Rotterdam wil de markten in de stad, zoals op de Binnenrotte en het Afrikaanderplein, de komende jaren aantrekkelijker maken. In de analyse van de gemeente is onder meer gekeken naar het aantal kramen, de presentatie en het artikelenaanbod. "De kwaliteit moet omhoog zodat de markten weer aantrekkelijk worden voor zowel bezoekers als ondernemers op de markt,'' vertelt Odie van Eupen, woordvoerster van wethouder Mark Harbers (VVD, economie ).
Vooral de Zondagsmarkt op de Binnenrotte, die van april tot december gehouden wordt, verdient extra aandacht, meent Narinder Singh Jafra. Hij is secretaris van Vetra, de vereniging die de belangen van de marktkooplui in Rotterdam behartigt. "Het gaat de laatste jaren zienderogen achteruit. Er is veel leegstand, weinig variatie in het assortiment. Steeds minder mensen bezoeken de markt.''
Jafra, die zelf twee kramen met textiel exploiteert, heeft de raad al een aantal keer aangeschreven om zijn zorgen kenbaar te maken. Tot dusver heeft hij nog geen reactie gekregen. "De Zondagsmarkt kwijnt weg. Dat is niet gek, want er wordt geen publiciteit gemaakt en er zijn geen evenementen meer.''
Hij doelt op de wekelijks wisselende festiviteiten die in het verleden naast de Centrale Bibliotheek werden gehouden. Volgens Jafra is daar nu geen sprake meer van. Hij hoopt dat de gemeenteraad de gemeentelijke diensten gaat aansturen om de markt weer 'op te pakken en te herorganiseren'. ,,Zodat het weer een waardige markt wordt.''
Eerder nam de gemeente, in samenspraak met de belangenverenigingen, al een aantal maatregelen om de markten aantrekkelijker te maken. Eén van die regelingen was dat standwerkers zich met hun producten meer moesten gaan onderscheiden van de marktkooplieden.
Vuurwerk voor de Eurodam
dinsdag 01 juli 2008, www.ad.nl/rotterdam/
ROTTERDAM - Met een groot vuurwerk werd dinsdagavond de ms. Eurodam feestlijk ingeluid. Eerder op de dag doopte koningin Beatrix
het cruiseschip, het nieuwste schip van Holland America Line.
De cruiser ligt nog tot woensdag 14.00 uur afgemeerd bij de Cruise Terminal Rotterdam en vertrekt dan naar Kopenhagen voor zijn eerste cruise.
Het schip is 285 meter lang, ruim 32 meter breed en biedt plaats aan 2.104 passagiers en 929 bemanningsleden.
Aan boord bevinden zich onder meer verschillende restaurants, in- en ontspanningsruimtes, een bioscoop en een theater.
FOTO SJOERD HARTMAN
Rotterdam: City Lounge en groundscrapers
05-06-2008, www.architectenweb.nl/aweb/redactie/
Rotterdam gaat het verblijfsklimaat van de binnenstad op een hoger peil brengen. Het begrip City Lounge verwoordt deze kernopgave. ,,We willen de binnenstad ontwikkelen tot een kwaliteitsplek voor ontmoeting, verblijf en vermaak voor zowel bewoners, bedrijven als bezoekers. De binnenstad moet hét visitekaartje worden van de stad”, aldus wethouder Karakus (Wonen en Ruimtelijke Ordening).
Donderdag presenteerde de gemeente Rotterdam de plannen die ze heeft om de binnenstad aan te pakken. De komende jaren zal de gemeente investeren in onder meer de buitenruimte, in stadswoningen (5.000 tot 2015), in kantoorruimte (800.000 m2), in verkeer en vervoer (o.a. 3.000 extra parkeerplaatsen), en in cultuur en leisure. (80.000 m2).
Hoogtepunten zijn de verbouwing van het rijksmonumentale HUF-gebouw in de Hoogstraat, het oude postkantoor aan de Coolsingel en de Rotterdamse Schouwburg op het Doelenplein. Projectgebieden zijn onder meer het Stationsgebied, het Laurenskwartier en de Wilhelminapier.
In het binnenstadplan is ook een hoogbouwvisie opgenomen. Waar hoogbouw veelal wordt geassocieerd met de skyline, vindt Rotterdam de beleving op straat belangrijk. De stad wil de ‘begane grond’ levendiger maken en daarbij mag hoogbouw geen hinder zijn. Er wordt zorgvuldig gekeken naar de schaduw- en windwerking van eventueel te bouwen torens.
Verder noemt de gemeente de uitstraling van plinten essentieel.,,Solitaire hoogbouw kan interessant zijn, maar teveel solitaire hoogbouw verbrokkelt het straatbeeld. Hoogbouw moet ondergeschikt worden aan een interessante plint.” Vandaar dat Rotterdam spreekt van ‘groundscrapers’.
Projectontwikkelaars hebben voor de realisatie van de binnenstadplannen reeds 3 miljard euro toegezegd. De gemeente steekt zelf 170 miljoen euro in de buitenruimte.
FOTO CEES KUIPER - www.ad.nl/rotterdam/
Winkels en hotel in postkantoor Rotterdam
Van onze verslaggever John Wanders
gepubliceerd op 05 juni 2008 15:25, bijgewerkt op 5 juni 2008 15:40, www.volkskrant.nl/binnenland/
ROTTERDAM - Rotterdam heeft aan zijn Coolsingel een verborgen parel liggen in de vorm van het uit 1923 daterende voormalig
postkantoor van architect G.C. Bremer. Het is vooral de binnenkant die hier tot de verbeelding spreekt. In de grote hal met zijn gebogen glazen dak waan je je in de stationshal van een Amerikaanse metropool.
Artist Impression van het verbouwde postkantoor van Rotterdam (ANP)
Het Rijksmonument, ingeklemd tussen het stadhuis, een tijdelijke fietsenstalling en een foeilelijke vestiging van McDonald's overleefde het Duitse bombardement, maar sinds de functie van postkantoor ruim een jaar geleden verviel, staat het armzalig leeg.
Vastgoedontwikkelaars Delta Projectontwikkeling, Redevco en SNS Property Finance kochten het gebouw voor 45 miljoen euro en presenteerden gisteren hun door architect Ben van Berkel ontworpen toekomstvisie op deze A-locatie in hartje Rotterdam.
Toren
De monumentale hal wordt bij Van Berkel een overdekt winkelgebied, dat dankzij het glazen dak kan rekenen op veel daglicht. Ver uitstekend boven het uiteraard grondig beschermde Rijksmonument van Bremer verrijst in Van Berkels plan een 70 meter hoge toren, gesitueerd op het voormalige expeditiehof, waar de busjes van het postbedrijf decennialang af en aan reden.
Die toren, met 200 hotelkamers en long stay-appartementen, krijgt vloeiende wandelverbindingen met de oudbouw, maar staat verder op eigen benen. Om een goede verankering te waarborgen moeten de bouwers niet alleen 70 meter de lucht, maar ook 70 meter de grond in.
Duur
De bouwkosten van het project, dat in 2010 van start gaat en in 2012 moet zijn voltooid, bedragen circa 70 miljoen euro. Dat bedrag kan met ruim de helft omlaag als de toren wordt geschrapt en dat is een serieuze optie, waarover later dit jaar wordt besloten.
‘Een hoteltoren versterkt de publieksfunctie van het gebied, maar is erg duur’, licht opdrachtgever Wilko Andrik van Delta Projectontwikkeling toe. ‘De toren is geen winstpakker.’
Van Berkel, die voor Rotterdam eerder de Erasmusbrug ontwierp, zou een amputatie van zijn golvende toren betreuren: ‘De toren is een heel belangrijk onderdeel van de compositie van dit project.’
Succes
De vernieuwde binnenstad wordt hoe dan ook een succes, verwacht wethouder Hamit Karakus (Wonen en Ruimtelijke Ordening).
Volgende week presenteert Rotterdam het ontwerp van de ‘Tweede Koopgoot’, bedacht door architect Rem Koolhaas. Karakus: ‘Waar in Europa kun je nog zoveel ontwikkeling op gang brengen?’
Parfum de Boem Boem
Dinsdag 3 juni 2008, www.megastadfm.nl/
Rotterdam verandert snel en ingrijpend. Bouwputten, hijskranen en sloopkogels scheppen chaos in het straatbeeld en kondigen een nieuw begin aan.
Om op een kunstzinnige manier afscheid te nemen van wat er was en om te vieren wat er gaat komen is er vanaf 8 juni Parfum de BoemBoem in Rotterdam. Het doel daarvan is de schoonheid van bouwen en slopen ten volste te beleven in zinnenprikkelende routes langs prominente bouwplaatsen en sloopgebieden in Rotterdam.
Parfum de BoemBoem gaat op 8 juni om 15.00 uur van start met een eerste route, die begint met een dans tussen mens en (graaf)machine op de Binnenrotte. Vanaf 22 juni vindt er elke twee weken een route plaats op zondagmiddag.
Woningbezitters en corporaties als bondgenoten
Het groene daken offensief
nummer 2, mei/juni 2008, www.nieuwrotterdamstij.nl/
Rotterdam tovert dit jaar een aantal daken om in ‘groene daken’. Met de aanleg van sedum (vetplantjes) op platte daken vangt het stadsbestuur meerdere vliegen in een klap.
Groene daken hebben een gunstig effect op het binnen- en buiten milieu, ze verminderen de wateroverlast en zien er mooi uit.
. . .
Rotterdammers overtuigen
Het Rotterdams bestuur wil het goede voorbeeld geven en legt dit jaar op zoveel mogelijk gemeentelijke gebouwen een sedumdak aan. In januari heeft wethouder Bolsius van Financiën, Sport en Buitenruimte de eerste sedummat op het gebouw
van het Gemeentearchief uitgerold. Van het totale dakoppervlak (4400 m2) is 2400 vierkante meter voorzien van sedumplantjes. Dat levert een bergingscapaciteit op van 30.000 liter water. De rest van het dak was al bezet door zonnepanelen.
Het is de bedoeling dat Rotterdammers en bedrijven die over een plat dak beschikken enthousiast raken. Daniel Goedbloed, programmamanager Groene Daken van Gemeentewerken Rotterdam: ‘We gaan laten zien wat er allemaal mogelijk is en de
Rotterdammers overtuigen van het effect van een groen dak. Het is natuurlijk geen kwestie van een plantje neerzetten, het moet wel primair gericht zijn op waterberging en energiebesparing.’
Goedbloed wil in de zomermaanden een demonstratiedak aanleggen op het terras van café-restaurant dikT in de Centrale Bibliotheek aan de Binnenrotte. ‘Daar kun je echt voelen aan de sedumplantjes. Tegen die tijd is er dan ook een website
en een handboek met praktische informatie. Ook onderzoeken we de mogelijkheid van een een subsidieregeling waar particulieren gebruik van kunnen maken, wanneer ze zo’n dak willen aanleggen.’ Het programma Groene Daken heeft vooral kans
van slagen als woningcorporaties hieraan meewerken. Tweederde deel van de Rotterdamse daken is eigendom van de corporaties. Woonbron behoort met zo’n 40.000 woningen tot een van de grootste van de stad. Het heeft met de gemeente een
convenant gesloten waarin ‘duurzame’ afspraken staan. Daaronder valt ook de aanleg van groene daken.
. . .
Binnenrotte: tochtgat zal weer bruisen
zaterdag 19 april 2008. Door MARCEL POTTERS, www.ad.nl/rotterdam/stad
ROTTERDAM - Rotterdam, de naam zegt het al. De dam in de Rotte. Rond het gebied waar de stad ooit ontstond,
schiet het ene na het andere architectonische hoogstandje uit de grond. Tegelijkertijd klinkt de roep om een kunstwerk, dat de oorsprong van de stad eert, steeds luider.
Rotterdam verandert waar je bij staat. Neem nu de omgeving van de Binnenrotte. Een grote, rode kraan-met-grijper knabbelt zich een weg door het Van Herk-blok – aan de Hoogstraat - dat al voor het overgrote deel tot puin is verpulverd. Een restantje van de fleurige graffiti, die een poosje de achterwand sierde, schreeuwt je nog tegemoet.
Niet voor lang: het oprukkende, mechanische geweld is niet meer te stuiten.
Waar iets is verdwenen, komt vrijwel direct iets terug. Neem de overkant: waar nog niet zo gek lang geleden de KPN-toren stond, wordt nu de basis gelegd voor de Statendam, een 124 appartementen tellend wooncomplex dat 73 meter hoog zal worden. Wéér een stuk stad, dat een transformatie van jewelste ondergaat.
Sloop-bouw-sloop-bouw, het is het ritme van Rotterdam.
Je zou haast vergeten dat hier, diep onder de keitjes van de Binnenrotte, de wieg van deze prachtige stad heeft gestaan. Even hebben we een blik kunnen werpen op dit grijze verleden, toen archeologen begin jaren negentig één van de sluizen in de dam – waaraan Rotterdam zijn naam dankt - blootlegden.
De Willemsspoortunnel
wiste de middeleeuwse overblijfselen vervolgens weg, wat overbleef zijn foto’s en herinneringen.
En dát, vindt woordvoerder Jan van den Noort van het comité Rotte-Dam, is te weinig. Het comité wil een blijvende verwijzing naar het prille begin van een stad die het tot Poort van Europa schopte. Juist nu, met al die werkzaamheden in dit deel van het centrum, is de tijd rijp om spijkers met koppen te slaan.
De vraag wie er op zo’n kunstwerk zit te wachten, wordt meteen gepareerd. Fel: ,,Dit is wat ons allen bindt. Dit ís Rotterdam. De stad is niet alleen de Kuip, of de Coolsingel, maar ook de dam in de Rotte. Iets om trots op te zijn.’’
Hoe mooi zou het zijn, mijmert hij. Zo’n permanente terugblik op toen, in een gebied waar de toekomst van Rotterdam zich ontvouwt. Nieuwbouw op de plek waar nu nog het Cebeco-pand staat, de Markthal, woongebouw Rotta Nova, de opgeknapte Hoogstraat en ’n opnieuw ingericht Grotekerkplein. De Statendam, plus de nog vrij recent betrokken Hofdame en City Building. Het kan allemaal niet op.
Maar ook onder het straatoppervlak staat het nodige te gebeuren. In de bouwput onder de Grotemarkt, denken archeologen van het Bureau Oudheidkundig Onderzoek Rotterdam (BOOR) sporen aan te treffen van ver vóór Rotterdam, uit de prehistorie en de Romeinse tijd. Maar ook kan worden gestuit op restanten van de nederzetting Rotta én middeleeuwse sluizen die in de dam waren aangebracht.
Heden en verleden, zij aan zij. Hoe Rotterdams. En inmiddels klinkt de roep om een kunstwerk dat aan de stadse roots herinnert, alleen maar luider. Ideeën zijn er al volop. Zo zou de route van de Rotte, die in dit deel van de stad richting Nieuwe Maas koerste, kunnen worden ‘gemarkeerd’. ,,Dat zou natuurlijk heel goed met water kunnen,’’ stelt Van den Noort.
Een stroompje dat het tracé van het vroegere ‘luchtspoor’ volgt, tót de plek waar ooit de dam lag. ,,Maar we staan open voor elke andere suggestie die Rotterdammers doen.’’
De stad is nooit af. En ook de Binnenrotte en omgeving zullen nooit af zijn. Wat comité Rotte-Dam echter wil bereiken, is dat het hier weer gaat bruisen, er leven in de brouwerij komt voor de vele duizenden Rotterdammers die hier hun thuis zullen vinden.
,,Het is nu nog niets. Kaal en leeg. Onze eerste taak zal zijn de mensen enthousiast te krijgen. Met hen willen we dit gebied heroveren. Wat nu nog een tochtgat is, moet letterlijk een feest voor het oog worden.’’
Wandelingen door ‘heden en verleden’
De omgeving van de Binnenrotte wordt ook wel eens ‘de meest historische plek van Rotterdam’ genoemd.
Bovendien, zegt een woordvoerster van bureau Binnenstad, is er bijna geen plek te vinden waar verleden en toekomst zo dicht bij elkaar staan. De Laurenskerk en de Statendam, oud en nieuw, met slechts enkele tientallen meters er tussen. ,,Waar vind je dat nog in Rotterdam,’’ vraagt ze zich af.
Reden te meer om de aandacht te vestigen op dit bijzondere stukje stad. Zo worden er volgende maand al panelen opgehangen bij de bouwplaats van Rotta Nova aan de Hoogstraat. ,,Met onder andere informatie over de dam en de sluizen.’’
Vanaf juni starten de gemeente en Rotterdam Festivals wandelingen door het Laurenskwartier, waarbij wordt stilgestaan bij al uit het moois uit heden en verleden. Plannen voor de toekomst zijn er ook al. Als archeologen in de bouwput van Rotta Nova en de Markthal spectaculaire ontdekkingen doen, dan wordt overwogen het opgediepte materiaal tentoon te tellen. ,,Wellicht gebeurt dat zelfs ter plekke.’’
www.rotterdam.nl/binnenstad
Nederlandse ’Schindler’s List’ in Laurenskerk
vrijdag 11 april 2008, www.ad.nl/rotterdam/stad
ROTTERDAM - Het is één van de meest wonderbaarlijke verhalen uit de Tweede Wereldoorlog.
Hoe 3100 gevangenen vanaf februari 1943 werkten in het Philips Kommando, een zelfstandige werkplaats van dit bedrijf in concentratiekamp Vught. Onder hen 600 joden, die op deze manier geruime tijd werden gevrijwaard van deportatie naar de vernietigingskampen.
Deze voor velen nog onbekende episode uit ’40-’45 staat centraal op een uitgebreide expositie, die vanaf dinsdag is te zien in de Laurenskerk. Aan de hand van foto’s, filmbeelden en fragmenten uit interviews krijgt de bezoeker inzicht in de historie van dit ’commando’, dat veel overeenkomsten vertoont met Schindler’s List.
,,In 1943 kreeg Frits Philips van de Duitsers het verzoek om in Vught een werkplaats te vestigen. Voor hem betekende dit een dilemma, waarvoor veel bedrijven stonden. Voor de Duitsers werken, maar op die manier wél veel mensen van de gaskamers redden. Bovendien kon Philips voorwaarden stellen. Zo moesten de mensen goed te eten krijgen,’’ meldt Rotterdammer Hans Horsting, organisator van de expositie.
Het merendeel van de gevangenen overleefde de oorlog. Twee van hen zullen volgende week aanwezig zijn bij de opening van de tentoonstelling. Scholen in de Rijnmond kunnen kennis nemen van het Philips Kommando door middel van een speciaal lespakket, inclusief een dvd.
,,We hopen dat veel mensen komen kijken naar de tentoonstelling. Om zo te zien dat ellende van alle tijden is,’’ luidt de uitleg.
De expositie in de Laurenskerk is tot 2 juni te bezichtigen van maandag tot en met zaterdag.
Grotemarkt mogelijk archeologisch goudmijntje
woensdag 09 april 2008. Door MARCEL POTTERS, www.ad.nl/rotterdam/stad
ROTTERDAM - Met de bouw van de Markthal en Rotta Nova in het centrum van Rotterdam, kan waarschijnlijk
ook een belangrijk deel van de geschiedenis van de stad worden blootgelegd.
Het Bureau Oudheidkundig Onderzoek Rotterdam (BOOR) hoopt in dit gebied bewoningssporen uit de prehistorie, de Romeinse tijd en de 10de tot 12de eeuw aan te kunnen treffen.
,,Absoluut zeker is de aanwezigheid van resten van een groot deel van de middeleeuwse stad Rotterdam. Zo zijn de 13de eeuwse dam – waaraan Rotterdam is ontstaan – en mogelijk delen van
sluizen met hun sluismondingen te verwachten,’’ zo meldt de dienst, die onderdeel is van Gemeentewerken.
In het hele gebied, grofweg tussen Nieuwstraat en Hoogstraat, worden parkeergarages aangelegd, waardoor het materiaal dat diep in de bodem ligt, dreigt te worden verstoord.
Voordat dit gebeurt, zullen archeologen in de bouwputten aan de slag gaan. Bij grote bouwprojecten is het verplicht om eerst dit soort onderzoek te doen.
Een woordvoerder van BOOR benadrukt dat er nog wel wat onduidelijkheden zijn. Zo is nog niet exact bekend hoe groot de bouwplaats zal zijn en hoe diep er moet worden gegraven.
Worden de eeuwenoude resten van de stad niet beroerd, dan zullen ze ook door de archeologen met rust worden gelaten.
,,We zijn nu met alle betrokkenen aan het uitzoeken wat de mogelijkheden zijn. Wel is zeker dat de ontwikkeling van de Grotemarkt een grote archeologische inspanning zal vergen.’’
Een woordvoerder van het Ontwikkelingsbedrijf Rotterdam zegt dat wordt bekeken hoe Rotterdammers bij het project kunnen worden betrokken. Zo wordt onderzocht of belangstellenden
tijdens het opgraafwerk ‘een kijkje in de bouwput’ kunnen nemen. Het is niet bekend wanneer met de bouw van de Markthal en woon- en kantorencomplex Rotta Nova wordt begonnen.
De Van Rij’s zijn ‘back in town’
woensdag 09 april 2008. Door PAUL SMITS, www.ad.nl/rotterdam/stad
ROTTERDAM - De in Rotterdam wereldberoemde horecabroers Van Rij zijn terug.
Na – een korte greep uit hun lange loopbaan – discotheken als Studio 54 en Le Bateau , plannen voor Formule 1 in het stadscentrum, de organisatie van de Nacht van Oranje en Maaspop openen Teun en Willem een grote zaak aan de Binnenrotte. Samen met hun dochters.
Het moet niet alleen een gesprek worden over het verleden, waarschuwen de senioren Teun (59) en Willem (57) in het net als de rest van de zaak nog af te maken kantoor aan de Binnenrotte. Want ze willen alle ruimte geven aan de tweeling Janet en Annet (40), dochters van Teun, en Lizzy (26), nakomeling van Willem.
. . .
Na de ondergang door Maaspop – waar een ster als Elton John optrad voor een paar honderd man – werd het stil rond de Van Rij’s. De laatste jaren draaien ze in alle rust het eetcafé De Admirailiteit in Kralingen. Met de mogelijkheid mee te doen aan het aantrekkelijker maken van de Binnenrotte ging het weer kriebelen. Teun ziet het als vanouds helemaal zitten. De enorme oppervlakte – 800 vierkante meter – onderin het City Building wordt opgedeeld in verschillende ruimten.
„Een restaurant waar je ook ’s nachts kunt eten,’’ zegt Teun. „Dat weet ik nog van vroeger: dat artiesten laat op de avond wat wilden eten, maar nergens terecht konden. En dan hoef je niet alleen naar het restaurant te komen, maar kun je ook terecht in de Weinstube of het clubdeel met een grote ronde bar. Met enkele verhogingen om apart te zitten en grote glazen afscheidingen tussen club, wijncafé en restaurant. Buiten hebben we een terras dat heel de dag in de zon ligt. Met leuke verlichting en bomen kan het hier net als de Ramblas in Barcelona worden. Het plein leent zich ervoor.’’
Het is een gewaagd plan, maar net als hun pa’s zijn de dochters niet bang voor het avontuur. Janet: „Op het terras hopen we een gezellig, buitenlands sfeertje te krijgen. En dat onze vaders dit nu weer doen na tegenslagen: ze verstoppen zich niet.’’ Lizzy beaamt dat: „Ik vind het juist knap dat ze er weer staan.’’
. . .
Het hele bericht op AD Rotterdam
Koninginnefestival op de Binnenrotte
27/03/08, www.overschiesekrant.nl/modules/news/
Rotterdam Festivals lanceert www.rotterdamviertkoninginnedag.nl. De nieuwe site gaat het
verzamelpunt worden voor alle activiteiten in Rotterdam tijdens Koninginnedag. De website gaat half april online. Dit jaar is er in het centrum
behalve de vrijmarkt ook het Koninginnefestival op de Binnenrotte. Op het marktplein zijn de hele dag optredens van artiesten en dj’s. Buiten het
centrum is het ook feest. Oranjeverenigingen in de verschillende deelgemeenten organiseren activiteiten in de Rotterdamse wijken. Activiteiten die
nog ontbreken kunnen worden aangemeld via koninginnedag@rotterdamfestivals.nl.
De nieuwe website is een eerste stap om van Koninginnedag een aantrekkelijker evenement te maken in Rotterdam. “De traditionele volksfeesten als
Sinterklaas en Koninginnedag vormen belangrijke momenten in de jaarcyclus van de stad en haar bewoners. Het is opvallend dat deze feesten in de
evenementenstad Rotterdam nog geen grote rol spelen. Het succes van het Oud en Nieuwspektakel aan de voet van de Erasmusbrug laat zien dat er genoeg
belangstelling is voor dit soort evenementen. In de komende jaren moet ook Koninginnedag een hoogtepunt worden op de festivalkalender van Rotterdam.”
Aldus Johan Moerman, directeur Rotterdam Festivals.
‘Schuivende boeken’
vrijdag 21 maart 2008, www.ad.nl/rotterdam/stad/ Door MARCEL POTTERS
Als iets de naam gestapelde bouw verdient, dan is het wel het kantoorcomplex dat
de komende jaren aan de Blaak verrijst.
Om de paar verdiepingen verspringt het pand een stukje, waardoor het oogt als een stapeltje verschoven boeken.
Een architectonisch hoogstandje, en dat in ’n gebied waar het op dit vlak met onder andere de Markthal en de Hofdame toch al smullen geblazen is.
Het gebouw – van de hand van het Rotterdamse bureau KCAP – komt op de plaats van het al jaren leegstaande Cebeco-gebouw. Dat wordt deze zomer gesloopt,
waarna projectontwikkelaar Provast de eerste paal van de nieuwbouw wil slaan. Halverwege 2010 wordt het project – werktitel Blaak 31 – opgeleverd.
Dit alles maakt deel uit van een transformatie die dit stuk centrum zal ondergaan. Rondom de Laurenskerk komen woningen, scholen, winkels en horeca plus opvallende ‘kolossen’ als Rotta Nova, Statendam, The Red Apple en Wijnhaeve.
„Het Laurenskwartier,’’ zegt directeur Arno van der Voort, „is een veelbelovend gebied. Daar komen allerlei functies bij elkaar, zoals wonen en winkelen. En nu dus ook nieuwe kantoorruimte aan de Blaak.’’
De stad zal daarvoor dus wél afscheid moeten nemen van het Cebeco-complex. „Er is een plan geweest om hier scholen te vestigen. Maar daarvoor zou het helemaal moeten worden gestript, en zou het onherkenbaar zijn geworden. Bovendien was het pand al een keer grondig verbouwd, waarmee het oorspronkelijke ontwerp
al grotendeels teniet was gedaan. Het heeft in elk geval geen monumentale status,’’ zegt Van der Voort.
Toch onderzoek naar water op Binnenrotte
woensdag 12 maart 2008, www.ad.nl/rotterdam/stad/
ROTTERDAM - Hij mag zich eerder dan afwijzend hebben opgesteld ten aanzien van het plan om water terug te brengen op de Rotterdamse Binnenrotte, wethouder Lucas Bolsius (buitenruimte, CDA) laat de mogelijkheden niettemin toch onderzoeken.
Dat laat hij weten naar aanleiding van de vragen van de PvdA, die ervoor pleit het marktplein uit te graven.
Bolsius vindt wel dat het creëren van extra water in de binnenstad een functie moet hebben, bijvoorbeeld die van berging in tijden van droogte of juist in zeer natte perioden. ,,De inzet van water dient naast visuele ook watertechnische doelen. Water is geen doel op zich,’’ aldus Bolsius.
Bovendien moet rekening worden gehouden met het gewicht van water: onder de Binnenrotte loopt immers de Willemsspoortunnel. Vandaar dat naast het mogelijk terugbrengen van een watergang op de Binnenrotte ook wordt gekeken naar de mogelijkheid van een waterplein of fontein.
Hare Majesteit Koningin Beatrix der Nederlanden zal de nieuwe ms Eurodam van de Holland-Amerika Lijn dopen
SEATTLE, March 12 /PRNewswire/ --, www.prnewswire.co.uk/cgi/news/
Hare Majesteit Koningin Beatrix der Nederlanden zal het nieuwe schip uit de Signature-klasse van de Holland-Amerika Lijn, de ms Eurodam, op 1 juli 2008 in Rotterdam in een ceremonie dopen. Het schip, dat plaats biedt aan 2104 gasten, wordt gebouwd door
de Italiaanse scheepswerf Fincantieri-Cantieri Navali Italiani S.p.A. in Marghera, Italië.
"De aanstaande dopingceremonie van de ms Eurodam zal een zeer speciaal moment zijn in de trotse 135-jarige geschiedenis van ons bedrijf," zei Stein Kruse, voorzitter en algemee directeur, Holland-Amerika Lijn. "We zijn zeer vereerd dat Koningin Beatrix ons nieuwe schip zal dopen. Deze speciale inzegening
zal plaatsvinden op een steenworp afstand van ons historische hoofdkwartier en ook van ons huidige Europese hoofdkantoor. Zoals haar moeder dat 50 jaar geleden met de geliefde ms Rotterdam V deed, zal Koningin Beatrix de doopmoeder zijn en het grootste passagiersschip ooit dopen dat de Nederlandse vlag zal hijsen."
De Holland-Amerika Lijn heeft een lange en trotse relatie met de Nederlandse Koninklijke familie voor wat betreft het dopen van zijn schepen. Negen schepen zijn te water gelaten door leden van de Koninklijke familie, inclusief de Statendam III in 1929 door Prins Hendrik; de Nieuw Amsterdam in 1937 door Koningin Wilhelmina;
de Statendam IV in 1957 en de Prinses Margriet in 1964 door de toenmalige Prinses Beatrix; de Rotterdam V in 1958 door Koningin Juliana; en de Prinsendam in 1973, de Nieuw Amsterdam in 1983, de Rotterdam VI in 1997 en de Oosterdam in 2003 door Prinses Margriet.
De dopingceremonie op 1 juli zal festiviteiten behelzen langs de Wilhelminakade, het gebied van de cruiseschepenterminal van Rotterdam, voor het voormalige hoofdkwartier van de Holland-Amerika Lijn, dat nu Hotel New York is. Het bedrijf werd in 1873 in Rotterdam opgericht.
Een publiek dat naar verwachting uit duizenden zal bestaan, inclusief nationale hoogwaardigheidsbekleders, speciale gasten en de bestverkopende reisagenten van het bedrijf, zullen getuige zijn van spectaculair amusement, de inzegening van de Eurodam en het slotstuk met het traditionele breken van een champagnefles tegen de boeg van het schip.
. . .
Intentieovereenkomst getekend voor Maagd van Holland kwartier
22-02-2008, www.hdprojectrealisatie.nl/
Gemeente Rotterdam, HD Projectrealisatie en PWS Vastgoedontwikkeling ondertekenen intentieovereenkomst Maagd van Holland kwartier
Tijdens een bijeenkomst van het platform Marktsector hebben de gemeente Rotterdam, HD Projectrealisatie en PWS Vastgoedontwikkeling een intentieovereenkomst ondertekend voor een gebiedstudie van het plangebied (met de werktitel) Maagd van Holland kwartier.
De gemeente deelt de overtuiging van de twee ontwikkelaars dat dit gebied van groot belang is voor het Laurenskwartier en draagt het initiatief tot studie derhalve een warm hart toe. De partijen zeggen elkaar toe om op voortvarende wijze de mogelijkheden te onderzoeken om het gebied rondom de Pannekoekstraat en de Botersloot een kwaliteitsimpuls te geven.
Tot de mogelijkheden om de stedenbouwkundige kwaliteit te verhogen behoren vervanging van bestaande bebouwing door nieuwbouw, toevoeging en/of uitbreiding van gebouwen en het verbeteren van bestaande bebouwing. Deze mogelijkheden worden bezien in relatie tot de totale inrichting en uitstraling van het gebied en de openbare ruimte. De naam Maagd van Holland
kwartier verwijst naar het beeld ‘de Maagd van Holland’ uit 1872, dat staat op de centraal gelegen Nieuwemarkt. Naast aansluiting op deze en andere historische karakteristieken liggen er kansen in de combinatie van culturele instellingen, waaronder het Schoolmuseum en het Berlage instituut, en trendy winkeltjes en horeca.
Binnerotte - Hoogstraat
Verder worden de verloederde plekken aangepakt zoals de Hoogstraat. Op de hoek met de Binnenrotte komt de nieuwe toren Rotta Nova, terwijl het woonwinkelblok aan de andere kant een fikse opknapbeurt ondergaat.
Hier komen de twee projecten. Het pand op de voorgrond wordt gerenoveerd. Het pand op de achtergrond, het Van Herkblok, wordt gesloopt, waarna Rotta Nova zal verrijzen.
Van Herk ontwikkelt mixed use gebouw in Rotterdam
bron: PropertyNL, datum: 19-2-2008
ROTTERDAM - In maart zal het officiële startsein worden gegeven voor de sloopwerkzaamheden van de huidige opstallen, het voormalige van Herk Blok aan de Hoogstraat, hoek Binnenrotte in Rotterdam.
Hier komt het project RottaNova, een ontwikkeling van HD Projectrealisatie in opdracht van de Van Herk Groep. RottaNova is een mixed use gebouw dat bestaat uit een 23 verdiepingen tellende complex met een bijzondere, sculpturale vorm.
Het nieuwe gebouw, ontworpen door Frits van Dongen van de Architekten Cie, krijgt 198 appartementen en stadvilla’s, uiteenlopend van circa 60 tot 225 m2, 700 m2 kantoorruimte, 1500 m2 sportfaciliteiten en op de begane grond 2700 m2
horeca en retail. Onder het gebouw komt een tweelaagse parkeergarage met zo'n 225 parkeerplaatsen. De naam RottaNova – nieuw Rotterdam – verwijst naar de kleine nederzetting Rotta, die rond het jaar 1000 aan de benedenloop van de
Rotte lag. Rond deze plaats, ter hoogte van de huidige Hoogstraat, ontstond in de 12e eeuw Rotterdam.
Ondanks gaslek leren kinderen rustig door
vrijdag 15 februari 2008, www.ad.nl/rotterdam/stad/
ROTTERDAM - Politie- en brandweerwagens doken op, maar meer hebben de kinderen van de Jan Prinsschool aan de Grote Markt in Rotterdam-centrum gisterochtend niet veel gemerkt van het gaslek naast hun school.
Geen wonder, het lek dat rond acht uur ontstond bij sloopwerk aan een pand langs de Hoogstraat, is snel gedicht met flinke lappen plakband.
Bij het werk werd asbest verwijderd aan de achterzijde van een pand aan de Hoogstraat, toen werklui een gasbuis raakten. Snel wikkelden de mannen stukken tape rond de buis, waardoor er maar weinig gas kon ontsnappen.
,,Eneco had deze buis moeten afsluiten, maar was het vergeten,’’ zegt een woordvoerder van de brandweer. ,,De overlast is klein gebleven, omdat deze mannen snel ingrepen.’’
Een medewerkster van de school: ,,De kinderen gingen rustig door met leren en hun werkjes toen ze uitgekeken waren op de brandweerwagens...’’
Drukke Meent wordt autoluw
donderdag 07 februari 2008, www.ad.nl/rotterdam/stad/
Door YVONNE KEUNEN
ROTTERDAM - De Meent in Rotterdam wordt in de toekomst autoluw. Dat voornemen staat in het Masterplan Laurenskwartier, dat een reanimatie van het historische stadshart behelst. Om het drukke autoverkeer in de winkelstraat terug te dringen wordt de weg versmald.
De Meent is hard op weg een van de hipste winkel- en horecastraten van Rotterdam te worden en dat brengt niet alleen veel bezoekers met zich mee, maar ook een hoop auto’s. Ook heeft de drukke verbinding tussen Cool- en Goudsesingel op marktdagen altijd al te maken met een enorme toestroom van auto’s.
Als het aan de gemeente ligt wordt de Meent straks een flaneerstraat. Het noordelijke trottoir – de zonnigste kant – wordt breder gemaakt (en dat kost een rijbaan) zodat er meer ruimte is voor terassen op de stoep. Een extra bomenrij maakt de straat groener.
Van het Haagseveer en de Westewagenstraat, zijstraten van de Meent waar de laatste jaren aardig wat nieuwe horeca is bijgekomen, worden parkeervakken weggehaald. Op die manier worden ook daar terrasjes op het trottoir mogelijk.
Het Masterplan Laurenskwartier voorziet in het bebouwen van de laatste lege plekken van het historische hart van Rotterdam, evenals een verbetering van de buitenruimte. Zo worden de grachten weer zichtbaar gemaakt door de geparkeerde auto’s op de kades plaats te laten maken voor een wandelroute. Ook komt er meer groen en worden pleintjes gecreëerd.
bron afbeelding: www.matthiasveen.nl
Verder worden de verloederde plekken aangepakt zoals de Hoogstraat. Op de hoek met de Binnenrotte komt de nieuwe toren Rotta Nova, terwijl het woonwinkelblok aan de andere kant een fikse opknapbeurt ondergaat.
Om de winkelstraat meer cachet te geven wordt bovendien de bibliotheek ingepakt met een nieuwe gevel waarin winkels en publieksfuncties komen. Het stukje Hoogstraat voor de bibliotheek wordt autovrij, terwijl het deel Hoogstraat tussen Mariniersweg en Oostplein een tweede Meent zou moeten worden met nieuwe hippe winkeltjes.
‘Maak de dam in de Rotte zichtbaar’
donderdag 07 februari 2008, www.ad.nl/rotterdam/stad/
Door YVONNE KEUNEN
ROTTERDAM - Het ontstaan van Rotterdam verdient meer belangstelling, vindt het Comité Rotte-Dam. Maak de dam in de Rotte zichtbaar, luidt dan ook de oproep. Een idee dat op brede politieke steun kan rekenen.
Wie zich in de ontstaansgeschiedenis van Rotterdam verdiept, weet waar de dam in de Rotte loopt. „Maar al deze mensen hebben er geen idee van,’’ wijst Jan van den Noort naar het winkelend publiek in de Hoogstraat.
Dagelijks lopen duizenden mensen zonder het te weten over de dam die in 1270 werd aangelegd en waarachter Rotterdam ontstond. Drie meter onder het stuk Hoogstraat tussen VD en de bibliotheek, om precies te zijn. Van den Noort: ,,Het is niet alleen het oudste bouwwerk in onze stad, maar met een lengte van 400 meter ook een van de grootste. Als we de Euromast plat leggen kan die er met gemak twee keer in.’’
De historicus strijdt al vijftien jaar voor zichtbaarheid op straat van de Rotte-dam. Een kunstwerk is hem al toegezegd, maar dat vindt hij wat mager. Een permanente markering op straat lijkt het Comité Rotte-dam beter. Hoe die eruit moet zien is niet aan hem, vindt Van den Noort. Na enig aandringen oppert hij een verhoging in het plaveisel. „Het is maar een ideetje hoor,’’ zegt hij bescheiden.
Een meerderheid van de politiek heeft het Comité Rotte-dam mee. Zoals PvdA’er Tom Harreman: „Een monument alleen doet te weinig recht aan de oorsprong van de stad,’’ laat die weten. Alleen van Leefbaar Rotterdam hoeft een markering niet zo. „De dam is al zoveel jaar niet meer te zien. Van mij mag die wegblijven,’’ aldus Henk Sonneveld.
Bavaria City racing op 17 augustus
2008-02-04, www.auto-sport.nu/
De datum voor het jaarlijks terugkerende autosportevenement in de straten van Rotterdam is vandaag door de organisatie definitief bekendgemaakt. De Rotterdamse binnenstad zal op 17 augustus aanstaande weer worden geteisterd door de vele honderden paardenkrachten die de hedendaagse racewagens produceren.
Het evenement zal, net als voorgaande jaren, worden verreden over een parcours dat begint op de Willemsbrug en via de Verlengde Willemsbrug, Coolsingel en Blaak uiteindelijk naar het Hofplein voert, waar de coureurs de rotonde nemen en via dezelfde weg weer terugkeren naar de paddock op de Willemsbrug.
De baan die wordt uitgelegd zal dezelfde zijn als afgelopen jaar, de tribunes zullen op dezelfde plaatsen weer worden opgesteld (onder andere op de Willemsbrug) en de grootsheid van het evenement zal zeker gelijkwaardig zijn. De organisatie heeft zelfs aangekondigd dat er een uitbreiding van het programma zal komen, al is nog niet duidelijk wat exact die uitbreiding zal zijn. De afgelopen jaren werden er diverse Formule1 teams verwelkomd, die met groot plezier het smalle parcours ronden en het publiek verrasten met rokende banden en donuts op plaatsen waar het voor onmogelijk werd gehouden.
Welke F1 teams zich voor dit evenement naar Nederland zullen begeven is op dit moment onmogelijk aan te geven. Er wordt gesproken met alle teams over de deelname, toezeggingen zijn er echter nog niet. De 17e augustus werd door de organisatie verkozen omdat dit een datum is die in de 'zomervakantie' van de Formule1 valt en het dus voor teams ook logistiek mogelijk is om aanwezig te zijn. Hoog op het verlanglijstje van de organisatie zullen ongetwijfeld de teams van ING Renault en Force India staan, beide renstallen hebben een Nederlands tintje en kunnen zo hun oranjekarakter benadrukken.
Ook wordt door Bavaria City Racing en de stad Rotterdam gedacht aan het milieu. Rotterdam heeft zich ten doel gesteld om uiterlijk in 2015 de CO2 uitstoot volledig in de hand te hebben. Om die ambitie te benadrukken en het milieu nader onder de aandacht te brengen zal er tevens met milieuvriendelijke auto's gereden worden in een aantal demonstratieruns. Nadien zullen de bolides worden ten toongesteld op de Binnenrotte dat zal worden omgetoverd tot ECO-Familieplein. Organisator Robert Heilbron: "Gezien ons enorme bereik tijdens Bavaria City Racing is ons evenement een perfect platform om de bewustwording van het klimaatprobleem onder de aandacht te brengen en hier werken we graag aan mee."
De verdere invulling van het programma zal te zijner tijd worden bekendgemaakt, evenals de deelnemende coureurs en teams.
Binnenrotte wordt geen waterweg
21-01-2008, www.megastadfm.nl/
Wethouder Lucas Bolsius ziet niets in het plan om van de Binnenrotte weer een waterweg te maken.
Dat werd voorgesteld door onder meer PvdA raadslid Verbrugge. Bolsius denkt dat het plan niet realistisch is en bovendien erg duur.
In het plan was voorzien dat de Binnenrotte als vaarweg ook zou moeten dienen als waterberging voor omliggende wijken. Volgens wethouder Bolsius kan dat niet, omdat de Binnenrotte daarvoor te hoog ligt.
Binnenrotte blijft gedempt
20-01-2008, www.ad.nl/rotterdam/oost/
ROTTERDAM - Wethouder Lucas Bolsius ziet helemaal niets in het plan om van de Binnenrotte, het marktplein in het centrum, weer een waterweg te maken.
Enkele PvdA’ers stelden dit voor.
Raadslid Claus Verbrugge vindt het eeuwig zonde dat de Binnenrotte is gedempt. Als over een paar jaar aan de Blaak de overdekte markthal staat, heeft de reguliere markt op de Binnenrotte minder ruimte nodig.
Bolsius denkt dat het plan niet realistisch is. Het is zeer kostbaar, bovendien kan het vanwege de hoge ligging niet dienst doen als waterberging voor omliggende wijken.
Gratis fietsen stallen centrum
03-01-2008, www.megastadfm.nl/
Bezoekers van de Rotterdamse binnenstad die op de fiets naar de stad komen, kunnen hun tweewieler in heel 2008 gratis stallen in de stallingen Meent en Binnenrotte.
De proef is onderdeel van het ‘Actieplan Rotterdam Fietst!’ dat in september 2007 door het college is vastgesteld. Verkeerswethouder Jeannette Baljeu wil met deze proef onderzoeken of Rotterdammers vaker de fiets pakken naar de binnenstad indien er gratis stalling voorhanden is.
Om het gratis fietsparkeren onder de aandacht van een breed publiek te brengen zal wethouder Baljeu volgende week diinsdag gratis fietsreparatiesetjes uitdelen aan bezoekers van de fietsstalling Binnenrotte.
Statendam 4 juli - dec 2007 Nieuwsberichten Laurenshof
Statendam 4 jan - juni 2007 Nieuwsberichten Laurenshof
Statendam 4 2005-6 Nieuwsberichten project Laurenshof in 2005 - 2006
Overige pagina's
Statendam. Over het gebouw
Statendam 2. Over de architect
Statendam 3. Over de sloop van het KPN-gebouw
Statendam 5. Over de 5 schepen Statendam
Statendam 6. De bouw
Statendam 7. Geschiedenis Binnenrotte
Statendam 7.1. Over Hoogstraat en Botersloot
|
|