Homepage
Alle plaatsen in Zuid-Holland
|
|
Het wapen van 's Gravendeel
Geschiedenis
Het dorp 's-Gravendeel ligt aan de oostelijke rand van de Hoeksche Waard, aan de rivier de Dordtse Kil.
De geschiedenis van dit dorp begon met de inpoldering van de gorzen van Nieuw-Bonaventura. Op
initiatief van de Staten van Holland vond op 2 maart 1590 in de Kamer van Rekeninge in
Den Haag een
vergadering plaats van een groot aantal bij de voorgenomen bedijking betrokken ingelanden. De bedijking
werd voltooid in december 1592. In januari 1593 begon men met de kaveling van de nieuw bedijkte gronden.
Reeds voor de verkaveling was de plaats van het nieuwe dorp 's-Gravendeel bepaald en was er zelfs al
een stratenplan met erven opgesteld, die in eerste instantie door de grafelijkheid in erfpacht werden
uitgegeven. Op 23 mei 1594 werd het nieuwe ambacht gecreëerd.
's-Gravendeel bleef lange tijd eigendom van de Staten van Holland en West-Friesland. In 1731 verkochten
zij het ambacht voor 28.500 gulden aan de stad Dordrecht. Vooral in de zeventiende en achttiende eeuw
kochten stadsregeringen heerlijkheden aan op naam van de stad. De stad moest dan een leenheffer of
leenhouder aanstellen, op wiens naam de heerlijkheid werd gezet en bij wiens dood de voor de overgang
van het leen verschuldigde hofrechten en heergewaden betaald moesten worden. Overigens regelde het
stadsbestuur zelf en niet de leenheffer de administratie van het ambacht en van de inkomsten van de
heerlijke goederen en rechten. Het aanwijzen van de leenheffer had dus geen ander doel dan de Staten
zekerheid te verschaffen dat zij niet de bij overgang van lenen verschuldigde hofrechten en heergewaden
zouden mislopen. Het Dordtse oudraadslid mr. Paulus Gevaerts was leenhouder van 's-Gravendeel. Toen hij
in 1771 overleed, nam mr. Pieter Pompe van Slingeland zijn funktie als leenheffer over. De burgemeesters
en regeerders van Dordrecht wilden bovendien het veer van de ambachtsheerlijkheid over de Kil kopen.
Bij dit veer naar Wieldrecht stond het veerhuis, waar het 's-Gravendeelse dorpsbestuur vergaderde.
Voordat het kanaal door het eiland Voorne in 1831 geopend werd, zorgde de scheepvaart door de Kil voor
veel werk, drukte, bloei en welvaart. Jaarlijks voeren hier zo'n vier- tot vijfhonderd zeeschepen en
zo'n veertien- tot vijftienhonderd beurtschepen en andere binnenlandse vaartuigen. 's-Gravendeel was de
lichtingsplaats van alle Oost- en Westindische schepen die naar Rotterdam moesten en wegens ondiepte
van de rivieren niet tot die stad konden komen. De goederen uit die schepen werden in 's-Gravendeel
overgebracht aan boord van kleinere schepen.
Bij 's-Gravendeel horen ook de buurtschappen Schenkeldijk en de Wacht. De Wacht ontleent zijn naam aan
een wachthuis van de admiraliteit. Het generaliteitscollege van de admiraliteit zetelde in Rotterdam.
De schepen die door de Dordtse Kil voeren moesten hier belasting betalen. Het wachthuis werd bewoond
door een paar landsambtenaren en sloeproeiers.
Bron: De website van Martine Zoeteman
Ook van Martine: Romeinse tijd
Das Versprechen - De Belofte
door W.Baars
Bron: Brons 39 Uitgave van de Vereniging Dragers Bronzen Leeuw en Bronzen Kruis
"Frau Baars, Frau Baars, Snell bitte. In einer halben Stunde mUssen wir abfarhren."
Wij schrijven nazomer 1940 en hadden twee Duitse soldaten ingekwartierd.
Herfst 1939 waren wij via de mobilisatie aangewezen om twee Hollandse soldaten onderdak te geven. Ene
Gerritsen uit Ommen en ene Koerts uit Gouda. Zij hebben de meidagen van 1940
overleefd. (Een wonder dat ik de namen nog weet. Van gisteren vergeet ik alles).
Wij waren aldus geregistreerd voor ruimte en die lijst was aan de Duitsers overgedragen.
De meidagen waren niet schadevrij over 's-Gravendeel gekomen.
Verschillenede bommen ( o.a. in een boomgaard waar Hollands geschut stond. Geen slachtoffers. Wel bij
de varkens die daar liepen. De karbonnaadjes hingen in de bomen. ) en artillerie granaten waren ons
tendeel gevallen.
Lees verder op: www.veteranen-online.nl
Gelinkt van www.s-gravendeel.net
|
De Nederlands Hervormde Kerk 's-Gravendeel in 2001
Het orgel in de Hervormde Kerk van ’s Gravendeel is rond 1970 gebouwd door Olof Hammerberg, orgelbouwer
te Göteborg.
In de kerk klinkt het orgel (mede door de gunstige ruimte en akoestiek) zeer goed. Boven echter klinkt
het Brustvaerk veel harder dan het Hovadvaerk, iets dat het registeren voor de organist niet
gemakkelijker maakt!
De Trompete op het Hovadvaerk is later toegevoegd.
Het orgel is gebouwd volgens mechanische principes.
|
Korenmolen 't Vliegend Hert
De ronde stenen stellingmolen is gebouwd in de periode 1857 - 1858 aan de Molendijk. In 1949 is deze
gerestaureerd. In de molen is tegenwoordig een graanhandel gevestigd. De molen heeft zijn functie als
molen verloren, maar de wieken draaien nog wel eens. De molen is niet voor het publiek opengesteld.
|
Gelinkt van www.molens.nl
|
De watersnood
Gelinkt van: www.sgravendeel.net.
Bezienswaardigheden
Op zaterdag 12 april 2003 vond de grote opening plaats van het Oranjemuseum in 's-Gravendeel.
De trotse eigenaresse mevr. Joke van den Boogaard-van der Net heeft op die datum na 36 jaar enthousiast
verzamelen eindelijk haar droom kunnen waarmaken. Met de geboorte van Prins Willem Alexander is haar
passie voor het Koninklijk Huis aangewakkerd en nu is haar verzameling zo groot geworden dat ze er een
museum mee kan vullen. Van theelepeltje tot porseleinen plaquette tot borstbeeld van Wilhelmina. Er is
vanalles te bezichtigen. De verzameling van mevr. Van den Boogaard bestaat uit ruim 4500 verschillende
voorwerpen, waarvan het grootste gedeelte tentoongesteld wordt in 36 vitrines.
Bron: www.museumgids.nl
Oranje-museum
|
|