Homepage
|
Het wapen van Bleiswijk
Geschiedenis
Voor de afzet van hun producten en de onderlinge handel waren de Bleiswijkers afhankelijk van de
marktschuit. In 1819 stelde de gemeenteraad het reglement vast op het varen der marktschuit van
Bleiswijk op Rotterdam en vice versa. De boot voer af van huis nr. 100 (of van het woonhuis van de
marktschipper) en meerde af bij het Bleiswijksche Veerhuis in de Botersloot in Rotterdam. De dienst
van de marktschuit liep tot ieders tevredenheid, gezien een expliciete opmerking van de burgemeester.
Deze [de dienst] liep twee maal per week naar Rotterdam. In het jaarverslag over 1846 werden er geen
bijzonderheden
over vermeld zodat geconcludeerd kan worden dat alles naar tevredenheid liep. In 1870 dacht men hier
anders over: men werd zich bewust dat door de vele bruggen, verlaten en sluizen de marktschuit
uiterst langzaam ging en daardoor kostbaar was. Bovendien waren de openbare wegen veel te smal en
slecht onderhouden. Vooral
voor voertuigen met twee paarden bespannen en voetgangers waren de wegen in de winter "bijna ondoorwaadbaar".
In 1870 werden in samenwerking met de gemeenten Bergschenhoek en Zegwaart de doorgaande wegen verhard.
Een andere oplossing was de aanleg van de spoorlijn 's-Gravenhage-Gouda in 1868. Daarvoor moesten wel
diverse gronden onteigend worden. Het gevolg was dat Bleiswijk ook behoefte kreeg aan een station op
hun grondgebied, omdat de dichtstbijzijnde stations (Zoetermeer-Zegwaart) en Zevenhuizen-Moerkapelle,
voor de afvoer van landbouwproducten en vee te ver vandaan lagen. Daarom ondernam Burgemeester Stoop
pogingen, samen met C.L.J. Bos, secretaris van de gemeenten Zegwaart en Zoetermeer bij de directeur
van de Ned. Rhijnspoorweg Maatschappij pogingen, tot de aanleg van halte te komen, waarover in 1868
afwijzend werd beschikt. In 1891 ondernam de gemeente weer een poging tot aanleg van een stationnetje,
ditmaal met meer succes. In 1893 werd deze gebouwd. Deze spoorweghalte bestond feitelijk niet veel
meer dan uit een meter brede verhoging langs de beide rails. Naast het seinhuisje stond een wachthuisje.
Het wachtlokaal en het seinhuisje werden in de jaren '20 van de 20e eeuw afgebroken en werd een nieuw
seinhuis neergezet met een uitbouw voor kaartverkoop. Daarnaast kwam een dubbel woonhuis voor de
seinwachters. De stopplaats werd in 1940 gesloten. Een stukje geschiedenis van Bleiswijk tijdens de 2e wereldoorlog.
Bezienswaardigheden
HSL bij Bleiswijk in aanbouw 2005
Complementair
Station Bleiswijk
Zie ook: Spoorlijn Gouda - Den Haag
|
||
|