Il tempio della Concordia. Agrigento, Sicilië

website De Tempel


Markthal
Rotterdam


  • Markthal Rotterdam Techniek

  • Dag van de Bouw 25-5-2014
  • Markthal Bovenbouw 2014
  • Markthal Bovenbouw 2013
  • Markthal Bovenbouw 2012
  • Markthal Rotterdam Nieuwsberichten
  • Dag van de Bouw 1-6-2013
  • Markthal Bouw parkeergarage
  • Markthal Rotterdam Archeologie

  • Homepage


     
    Thema bouwkundige brandpreventie/installatietechniek
    Gebouw en markt
    Sinds de opening bezochten al meer dan 1 miljoen mensen deze bijzondere plek. Het is een gebouw met een voor Nederland unieke gebruiksfunctie en een bijzondere ontstaansgeschiedenis. In dit artikel belichten we de ontwikkeling van een brandveilig gebouw nader.
    Ontwikkeling van een brandveilig gebouw
    Peter Wapenaar en Jaap Wijnia
    Alle dagen markt.
    Valspar coatings help Markthal Rotterdam achieve vibrant indoor mural
    December 30, 2014

    ...
    A mural by Dutch artists Arno Coenen and Iris Roskam decorates the inner walls of the 40-meter-high arch. Titled “Horn of Plenty,” the mural brings to life a colossal, colorful array of fruits, vegetables, flowers and insects with a nod to the work of 17th century Dutch still life masters. The larger-than-life mural conveys the desired effect using Valspar’s coatings and a sublimation printing process on 4,000 perforated aluminum panels. Encompasses 11,000 square meters, the mural has earned such nicknames as the “biggest artwork in the world” and the “Sistine Chapel of Rotterdam.”

    “To help the mural’s imagery pop with color and crispness, Valspar's white polyester powder coatings are used as the first coat on the 2mm aluminum panels -- essentially serving as the gesso on the canvas. Following this critical first coat, Valspar's clear polyurethane powder coating was applied, a scratch-resistant, anti-graffiti coating that helps protect against both human and natural elements,” explained Massimo Meda, Valspar’s architectural manager in Europe.

    - (Lees meer op:) See more at: www.healthcarefacilitiestoday.com
    Markthal in Rotterdam heeft de grootste kabelnetgevels van Europa
    De Markthal in Rotterdam, een spectaculaire ontwerp van MVRDV en Royal HaskoningDHV heeft aan beide kopse kanten een transparante kabelnetgevel van 34 meter hoog en 42 meter breed. Dat is een record! Het zijn de grootste kabelnetgevels van Europa. Octatube uit Delft realiseerde deze glazen gevels.
    Lees meer op: www.acquirepublishing.nl

    Foto: Kees Stuip Fotografie. Bron: www.facebook.com/tsvisuals 2-4-2014

    TS Visuals | Markthal Rotterdam | Sublimatie op 2mm aluminium from TS Visuals on Vimeo.

    T S V i s u a l s m a a k t m o d e r n e ‘ S i x t i j n s e K a p e l ’ i n M a r k t h a l R o t t e r d a m
    A u t e u r Wouter Mooij
    Momenteel wordt druk gewerkt aan de voltooiing van Markthal Rotterdam. Vanwege de vorm een architectonisch hoogstandje, maar absolute blikvanger is een fotografische 3D-afbeelding (Horn of Plenty) van ruim 9.000 vierkante meter op de binnengevel. TS Visuals uit Oudkarspel tekent voor de productie van de 4.350 unieke panelen met sublimatie printwerk. Een logistiek huzarenstukje, dat wordt uitgevoerd in samenwerking met Aldowa Plaatwerk, verantwoordelijk voor de montage.
    Lees verder in sign + Magazine Vakblad voor zeefdruk en Sign.

    Woensdag week 12 wordt het glas in de kopgevel geplaatst.
    Bron: Facebook, J.P. van Eesteren B.V.
    Buiten is de Statendam te zien; wonen met zicht op Markthal!
    AGC levert het glas voor De Markthal
    Het imposante gebouw bestaat uit een gevel van maar liefst 34 bij 42 meter, waar ruiten in een zogeheten volglazen, afgespannen gevel worden geplaatst. In 2009 is deze constructie eerder toegepast in het gebouw van de Hogeschool InHolland in Delft.

    Gezien de grote overspanning van de gevel zal de doorbuiging van de kabels groot zijn. Om deze reden is niet voor een enkele afspanning gekozen, maar een afspanning in dubbele richting. Hierdoor ontstaat een soort ‘bespanning’ zoals we die kennen bij een tennisracket, in twee richtingen. Het opspannen van de kabels zal in stappen gebeuren en op de knooppunten van de kabels komen glasbevestigingspunten, waarin het glas van AGC komt.
    De meeste glaspanelen hebben een afmeting van 1485 x 1485 mm en bestaan uit gelaagd gehard glas van 2 keer 6 mm, gelamineerd met 2 PVB-folies. Voor een goede hechting van de kit worden de glasranden grof-mat geslepen.

    Er wordt momenteel hard gewerkt aan de grootste kabelnetgevel van Europa en net zoals voor InHolland zal Octatube uit Delft de uitdagende, structurele gevels realiseren en AGC Westland het glas produceren. Samen kijken we uit naar het moment dat de eerste kabels worden voorgespannen en het glas wordt gemonteerd.

    Bron: www.yourglasstoday.nl/


    Glasgevel gedragen door kabelnetwerk
    De Markthal in Rotterdam is qua typologie, vorm, volume en constructie spraakmakend. Dat geldt zeker voor de twee glazen kopgevels. die worden ‘gedragen’ door een netwerk van horizontale en verticale voorgespannen kabels in een raster van 1,485 meter.

    Link: Octatube

    De brug is binnen en ligt klaar om omhoog te worden getakeld.
    Bron: Facebook, J.P. van Eesteren B.V.

    Om de gebogen binnengevels van dit bijzondere gebouw te bereiken zal door ons een speciale gevelonderhoudsinstallatie worden voorzien.
    Bron: www.manntech.nl/



    Levering van de glazenwassersbrug.
    Bron: Facebook, J.P. van Eesteren B.V.


    De roltrappen
    Via de bouwapp gunt J.P. VAN EESTEREN B.V. VEST BARENDRECHT ons een blik op de roltrappen.

    Markthal parkeergarage krijgt nieuwste technologieën
    Over een half jaar zal de parkeergarage van de Markthal Rotterdam haar eerste bezoekers verwelkomen. Bij Interparking is iedereen daarom druk bezig met het treffen van de laatste voorbereidingen. De Markthal wordt voorzien van de nieuwste technologieën en wordt derhalve een innovatieve en duurzame parkeergarage, aldus Interparking.

    De parkeergarage wordt ingericht met parkeerapparatuur van Skidata waarbij het online reserveren van een parkeerplaats wordt gefaciliteerd. Daarnaast kan er voor een betere doorstroming ook met kentekenherkenning naar binnen worden gereden, om vervolgens via een parkeergeleidingssysteem de kortste route naar een parkeerplaats te vinden.

    Led-verlichting
    In samenwerking met Rentalite wordt de parkeergarage voorzien van 1654 Premium Power LED V armaturen. Deze ledverlichting heeft een spreidingshoek van 240 graden in plaats van de standaard 160 graden. Hierdoor wordt een groter oppervlak belicht vanuit één punt en is er een mooie gelijkmatigheid van de verlichting in de garage. De energiebesparing die zal optreden door het plaatsen van deze ledverlichting in de garage is maar liefst 50 procent!

    1100 Parkeerplaatsen
    De parkeergarage ligt recht onder de Markthal, in de nabijheid van de Koopgoot en de Hoogstraat. De ruim 1.100 plaatsen tellende ondergrondse garage wordt voorzien van luxe faciliteiten zoals toiletten, royale liften en roltrappen die vanuit het souterrain de parkeerder direct naar de marktvloer brengen.
    Bron: www.parkeer24.nl
    Over de bouw van de parkeergarage


    J.P. van Eesteren B.V., 18 januari 2014 op Facebook. De eerste m2's kunststof dakbedekking zitten er op.

    Markthal Rotterdam
    Nederland kent nog geen grote markthal, maar deze combinatie met woningen in de overkapping is zelfs uniek in de wereld. De Markthal, oplevering najaar 2014, wordt ontwikkeld door projectontwikkelaar Provast en vormt het middelpunt van het Laurenskwartier in Rotterdam.

    Het ontwerp van de spectaculaire hoefijzervormige boog is van MVRDV architecten (Winy Maas). De veertig meter hoge boog wordt uitgevoerd in natuursteen. Op de gehele binnengevel (11.000 m2) verschijnt een geprint kunstwerk. Oranjedak tekent voor de daktechniek, een oplossing in kunststof dakbedekking.



    Bron: www.oranjedak.nl/index.php/nieuws/markthal-rotterdam

    J.P. van Eesteren B.V., 5 februari 2014 op Facebook.

    Voor projectontwikkelaar Provast heeft MVRDV het ontwerp gemaakt voor de Markthal te Rotterdam. Het gebouw bestaat uit een markthal, welke overdekt is met woningen. Aan de binnenzijde is de gehele binnengevel voorzien van een geprint kunstwerk, de buitengevel is voorzien van natuursteen.
    In samenwerking met architect MVRDV en dakbedekkingsbedrijf Oranjedak wordt ook voor dit project vertrouwd op de duurzame waterafdichting van Rhenofol PVC dakbedekking.

    Bron: www.singleply.nl/actuele-projecten/nieuwbouw-markthal-te-rotterdam/


    De Markthal in Rotterdam heeft zijn hoogste punt bereikt. Grote in het werk gestorte wandliggers verbinden de twee gebouwhelften en vormen tevens de woningscheidende wanden van de penthouses op de 11e verdieping. Het hoogste punt werd vrijdagmiddag gevierd met een zogenaamde Kissing act.

    Betonnen wandliggers over Markthal, 16-09-2013, geplaatst door Henk Wind
    Verbinding
    Het spannendste deel van de constructie bevindt zich op de 11e verdieping, die tevens de hoogste verdieping is. Deze verdieping verbindt namelijk de twee gebouwhelften aan elkaar. Dat is gedaan middels 400 mm dikke zwaar gewapende betonnen wandliggers. Die wandliggers volgen de vorm van het gebouw en hebben daardoor een boogvorm. De vloer van de 11e verdieping hangt aan deze wandliggers. Ook het uitkragende vloerdeel van de 10e verdieping is aan deze wandliggers opgehangen, middels stalen trekstangen.

    In het werk gestort
    Zowel de wandligger als de daaraan hangende vloeren zijn in het werk gestort. Daarvoor heeft J.P. van Eesteren een zware stalen ondersteuningsconstructie laten maken, waarop een veld van stempels kan worden geplaatst. De stalen ondersteuningsconstructie is in zijn geheel verrijdbaar. Ook de torenkraan is verrijdbaar, waardoor die zichzelf zo langzamerhand uit het gebouw kan gaan werken.

    Kanaalplaten
    Het dak van de penthouses bestaat uit kanaalplaten, die de komende zes weken gelegd zullen worden. J.P. van Eesteren hoopt dan voor de kerst het gebouw dicht te hebben. Dan kan daarna worden begonnen aan de bijzondere glasgevel die Octatube zal realiseren. Deze glasgevel komt aan spankabels, waarvoor inkassingen zijn meegenomen in het betonnen casco.

    HSB-gevelvulling
    De gevels aan de zijde van de Markthal worden gevuld met hsb-gevelvullende elementen. Op de hogere bouwlagen hellen die steeds verder voorover. De sterkte van de elementen en de bevestigingen neemt dan ook toe naar boven. De onderste bouwlagen zijn deze elementen met de kraan gesteld; de bovenste bouwlagen is gebruik gemaakt van een lier die in de woning werd opgesteld.

    Hoge eisen aan binnengevel
    Alle 228 appartementen – in huur- en koopsector – hebben direct zicht op de Markthal. De penthouses op de 11e verdieping hebben dat via beloopbaar glas in de patio. De andere appartementen hebben een raam in de binnengevel. Met vast glas, tot spijt van ontwerper architect Winy Maas van MVRDV. Hij had liever een te openen deel gehad voor direct contact met de Markthal. Ontwikkelaar ProVast vond dat echter niet zo’n goed idee. Overigens waren de eisen aan de binnengevel sowieso vrij hoog. De gevel krijgt geen waterbelasting door regen, maar moet wel worden uitgevoerd met een hoge luchtdichtheid onder meer vanwege geurtjes en geluid.

    Bron: bouwwereld.nl/nieuws/betonnen-wandliggers-over-markthal/


    De nieuwe Installatie & Bouw
    Inhoud nummer 4 o.a. Markthal Rotterdam vrij van weersinvloeden (pag.8-9)
    Een informatief verhaal: on-line tijdschrift



    Nog geen glas, wel zijn op de snijpunten inmiddels een aantal 'glasknopen' aangebracht.
    Foto Marin, Jürgen Leschinger, 29-1-2014 Skyscrapercity



    Foto: 21-1-2014. Start metselwerk van het toegangshuisje/ventilatieschacht naar de parkeergarage 18-1-2014. Zie impressie hiernaast.


    Impressie van markthalrotterdam.nl


    Toveren in de Markthal
    Rotterdam - De bouwers van de Markthal in Rotterdam halen een toverkunstje uit: de super-ondersteuningsconstructie voor het bouwen van het dak zweeft los boven de grond.
    Een spectaculair gezicht. De vijzels waarop de 300 ton zware constructie van blauw staal stond, zijn eronderuit. Nu hangt de kolos met zijn volle gewicht aan de elfde etage – de daketage. Die is eerder vanaf de ‘tafelconstructie’ gebouwd: eerst de wanden, want die moesten de later gestorte vloer dragen en nu dus ook de ondersteuningsconstructie zelf. Bijzonder is dat de verbindingen die eerder op druk, nu op trek worden belast. Civiele Technieken De Boer demonteert de ondersteuningconstructie nu van onderaf door hem met lieren en vijzels langzaam te laten zakken.
    Publicatie datum: 16-12-2013 08:09 Cobouw



    Update week 30 - Het leggen van de breedplaten tussen de Noord- en Zuidgevel.
    J.P. van Eesteren B.V.

    Links en rechts daarvan zijn de bruine stalen kolommen nog te zien.


    Update week 30 - De laatste breedplaat op de 11e verdieping is gelegd. De Zuidgevel is nu verbonden met de Noordgevel.
    J.P. van Eesteren B.V.
    Hiermee is de eerste sluitsteen een feit. Zie Constructieve uitgangspunten



    Update week 30 - Het leggen van de breedplaten tussen de Noord- en Zuidgevel
    J.P. van Eesteren B.V.



    Update week 30 J.P. van Eesteren B.V.
    De vloer voor de 10e verdieping wordt gestort. Erachter zijn de bruine stalen kolommen te zien voor de hangconstructie aan de vloer van de 11de verdieping.



    Update week 29 - De overdragende vloertjes van de 10e verdieping (breed 4,20 meter) komen te hangen aan de vloer van de 11e verdieping door middel van de bruine stalen kolommen — bij Markthal Rotterdam.
    J.P. van Eesteren B.V.



    Update week 29 - De vloer ligt klaar voor de breedplaten van de 11e verdieping. De betonplex platen zijn bestemd voor de sparingen die in de vloer komen en voor de veiligheid (zo heb je nooit gaten in je vloerveld!) — bij Markthal Rotterdam.
    J.P. van Eesteren B.V.



    Update week 29 - De wanden van de 11e verdieping worden in 6 stukken voorgevlochten. In totaal is de wand 42 meter lang en 4 meter hoog — bij Markthal Rotterdam.
    J.P. van Eesteren B.V.



    Update week 29 - Het gaat bijna op een gebouw in een gebouw lijken — bij Markthal Rotterdam.
    J.P. van Eesteren B.V.



    Markthal Rotterdam 19-7-2013
    Ondertusssen wordt het betonvlechtwerk voor de wanden van de elfde verdieping klaar gemaakt.



    Markthal Rotterdam 18-7-2013 J.P. van Eesteren B.V.
    Bron: Cobouw



    Markthal Rotterdam Update week 29 - 2013 J.P. van Eesteren B.V.
    Vloerrand 11e verdieping met alle stekkenbakken en demu ankers voor de aansluiting met de andere kant van de boog — bij Markthal Rotterdam.



    15-7-2013 J.P. van Eesteren B.V.
    Mooi stukje betonwerk tussen de 9e en de 10e verdieping met de ingestorte kasten voor de kabelnet kopgevel — bij Markthal Rotterdam.



    Foto: Leo Huizinga, 18-4-2013
    Bron: Bouwverslag voorjaar 2013, www.markthalrotterdam.nl



    Het ondernet met alle benodigde leidingen wordt in 1 keer op een vloer gehesen.
    WK 26; 21 juni 2013 J.P. van Eesteren B.V.
    Nog 11 werkdagen te gaan en het tunnelen zit er weer op. We zijn dan op de 11e verdieping en hebben in 3,5 maand 9 verdiepingen gemaakt.



    Lier tbv hijsen HSB elementen



    13 juni 2013


    WK 25; juni 2013 J.P. van Eesteren B.V.
    #JPvaneesterenbv project Markthal Rotterdam: Het overkragende gedeelte (ca. 5 m) van de wand op de 10e verdieping is mooi uit de bekisting gekomen
    Instortvoorziening t.b.v. de kabelnetgevel. Facebook van Eesteren

    Tijdens de Dag van de Bouw werd er ook toelichting op de techniek gegeven.
    Superzware ondersteuningsconstructie voor Rotterdamse Markthal
    Techniek | Laatst gewijzigd:05-03-2013 17:30 | Edo Beerda |
    Rotterdam - De twee delen van de boog van de Rotterdamse Markthal klimmen naar elkaar toe, maar kunnen niet zover uitkragen dat ze elkaar raken.
    De halfronde dakverdieping die de boog sluit wordt ingebouwd met een superzware ondersteuningsconstructie.
    Feitelijk zijn het stempels die aannemer JP van Eesteren straks gebruikt om het sluitstuk te dragen tot het beton van de Markthal volledig is uitgehard.
    Maar dan wel stempels van de buitencategorie. Ze zijn inmiddels omgedoopt tot ‘superondersteuningsconstructie’.
    De tekst met de toelichting staat ook verder naar onderen op deze pagina

    De constructie wordt vanuit het midden opgebouwd. De rails van de kranen worden om opbouw en de sluiting in zijn geheel mogelijk te maken naar buiten het gebouw verlegd.

    Bouwtekening van Rijnstaal Alphen bv – staalconstructiebedrijf, met als laatste revisiedatum 15-4-2013.

    Kimmen

    Onderwapeningsnet
    Twee filmpjes op Facebook over het tunnelen.
  • Zie hier de tunnelbekisting in zeer rap tempo!. Titel:15 mei 2013 17:47

  • De tunnelbekisting in rustig tempo.... Titel:15 mei 2013 17:53.

  • Bron:

    De Markthal te Rotterdam wordt een spectaculair centrum voor wonen, werken en winkelen. BIM is hier ingezet voor de coördinatie tussen de verschillende disciplines en de coördinatie van onder­aannemers en leveranciers. Het BIM 3D­model, door J.P. van Eesteren volledig gemodelleerd, komt tijdens de voorbereidings­- en de uitvoeringsfase van pas, bijvoorbeeld voor het genereren van uitvoeringstekeningen en als visuele ondersteuning tijdens vergaderingen in de bouwkeet.

    Voordelen BIM

    • Betere beheersing van risico’s en kosten
    • Juiste informatie bij de juiste persoon op het juiste tijdstip
    • Hogere kwaliteit met minder faalkosten

    Betrokken partijen Markthal

    • Aannemer bovenbouw en gehele afbouw: J.P. van Eesteren
    • Aannemer onderbouw (casco): Mobilis (in combinatie met Martens Van Oord)
    • Opdrachtgever: Markthal Rotterdam bv (Provast)
    • Belegger parkeergarage: Gemeente Rotterdam
    • Belegger commerciële ruimtes: Corio
    • Belegger huurwoningen (102): Vesteda
    • Belegger koopwoningen (126): Provast
    • Hoofdarchitect: MVRDV, Rotterdam
    • Uitvoerend architect: Inbo, Amersfoort
    • Constructie: DHV, Den Haag
    • Installatieadviseur: Techniplan, Rotterdam
    • Bouwfysica: Peutz, Zoetermeer


    BIM geen overbodige luxe bij Markthal Rotterdam
    Techniek | Laatst gewijzigd:16-05-2013 10:40 | Jan Sint Nicolaas |
    Rotterdam - De Markthal Rotterdam is door TBI-onderneming J.P. van Eesteren tot in detail uitgewerkt in een BIM-model.
    Geen overbodige luxe, want in een gebouw waarin zelfs geen leidingschacht recht omhoog loopt, is een fout snel gemaakt. De ‘nestkastjes’ die aannemer J.P. van Eesteren in de gevelrand van de Markthal maakt voor bevestiging van de kabelnetgevel moeten er tot op de millimeter nauwkeurig in komen. Een lastige klus, maar de maatvoerder heeft er een geweldig controlemiddel voor.
    Vanuit het digitale datamodel worden alle coördinaten geëxporteerd naar zijn total station waarmee hij, staande voor de boog, de digitale hoekaflezingen uitvoert. “Zonder dat krijg je die kasten ook op hun plaats, maar dit biedt de ultieme controle”, zegt projectdirecteur Michel Hoogendoorn (J.P. van Eesteren).
    Lees morgen in Dagblad Cobouw meer over de toepassing van BIM bij de bouw van Markthal Rotterdam
    Bron: Cobouw


    Bron tekst en afbeeldingen: Met BIM de toekomst in


    In de prefab wanden worden gelijk de afzettingen voor de liftschachten geplaats
    Bron: Facebook, pagina van J.P. van Eesteren B.V. 20-4-2013



    Cobouw 5-4-2013, bron: Facebook, pagina van J.P. van Eesteren B.V.


    Mock-up kabelnetgevel Markthal
    [28.03.2013] Deze maand zijn de visuele mock-ups van de Markthal gepresenteerd in de fabriek van Octatube. Van de kabelnetgevel is een groot fragment opgebouwd, waarop de verschillende aansluitdetails goed zichtbaar zijn.
    Op de kleinere mock-up van de glazen balustrade is ook een zandzakslingerproef uitgevoerd.



    Een afbeelding van optredende spanningen in de gevel van de Markthal.
    Superzware ondersteuningsconstructie voor Rotterdamse Markthal
    Techniek | Laatst gewijzigd:05-03-2013 17:30 | Edo Beerda |
    Rotterdam - De twee delen van de boog van de Rotterdamse Markthal klimmen naar elkaar toe, maar kunnen niet zover uitkragen dat ze elkaar raken.
    De halfronde dakverdieping die de boog sluit wordt ingebouwd met een superzware ondersteuningsconstructie. Feitelijk zijn het stempels die aannemer JP van Eesteren straks gebruikt om het sluitstuk te dragen tot het beton van de Markthal volledig is uitgehard. Maar dan wel stempels van de buitencategorie. Ze zijn inmiddels omgedoopt tot ‘superondersteuningsconstructie’.
    Cobouw
    Nieuws 10-12-2012
    Opdracht: grootste kabelnetgevels van Europa
    De Markthal in Rotterdam zal de grootste kabelnetgevels van Europa krijgen. Octatube heeft de opdracht om deze technisch uitdagende opdracht te realiseren.
    Nu de onderbouw van de Markthal in Rotterdam bijna gereed is, wordt het tijd om uit te kijken naar de bovenbouw. Het spectaculaire ontwerp van MVRDV heeft aan beide kopse kanten een transparante kabelnetgevel van 34 meter hoog en 42 meter breed.
    De glazen gevel is verdeeld in 26 verticale en 22 horizontale kabels. Samen vormen de kabels een afgespannen net, vergelijkbaar met een tennisracket. Hieraan worden dubbelglaspanelen opgehangen waarvan de meeste een vierkante afmeting van 1485 bij 1485 milimeter hebben.
    De gevel kan in het midden maar liefst maximaal 70 centimeter uitwijken bij extreme windbelastingen. Een horizontale uitwijking van een gevel met dergelijke toleranties is een van de kenmerken van kabelnetgevels. De afgelopen jaren zijn kabelgevels een opkomende trend in de architectuur, maar nog nooit op zo’n grote schaal toegepast binnen Europa. Octatube heeft hierin ondermeer ervaring opgedaan bij de gevels voor de INHolland Hogeschool in Delft.
    Bron: Octatube

    Nieman-Kettlitz heeft voor deze spectualaire markthal de details van de gevel beoordeeld en advies hierover gegeven. Daarnaast beoordelen zij ook de details van de onderaannemers en stemt deze integraal af.
    24 april 2012, www.nieman.nl/


    Markthal
    Een van de technische uitdagingen voor de structurele gevels van de Markthal, is het omgaan met de hoge voorspankrachten. Deze moeten worden afgedragen naar de ‘zompige Nederlandse grond’.
    Met de afgespannen gevels wordt het ontwerp van MVRDV bekroond met een spectaculaire en innovatieve gevel, waardoor dagelijks duizenden mensen het gebouw zullen betreden.

    Contract: largest cablenet facades in Europe
    The Market Hall in Rotterdam will get the largest cablenet facades in Europe. Octatube has been granted the job to realize this challenging design.
    Bron: www.glassonweb.com



    Principe van krachtswerking in voorgespannen kabels
    Kabelnetgevel
    Een kabelnetgevel zoals die van de Markthal is in Nederland nog niet eerder uitgevoerd. In landen als Duitsland en de Verenigde Staten zijn inmiddels verscheidene kabelnetgevels gerealiseerd, maar niet of zelden met deze omvang. Vanwege die uniciteit is ook voor de kabelnetgevel al in een vroeg stadium, in dit geval al in de VO-fase, een leverancier betrokken bij het uitwerken van het ontwerp. Op die manier wordt specifieke kennis van deze uitvoerende partij vanaf het begin in het ontwerp geïntegreerd, waardoor een optimaal ontwerp wordt gerealiseerd.
    Het principe van deze gevel is als dat van een tennisracket: een stijf frame met daarin voorgespannen kabels in twee richtingen (fig. 7 en foto 9). Dit principe kan bij de Markthal uitzonderlijk effectief worden toegepast, omdat het ‘racket’ al aanwezig is in de vorm van de betonwanden van de boog samen met de kelderwanden.
    Zoals de bespanning van een tennisracket een bal kan terugslaan, zo houden de kabels van de kabelnetgevel de windbelasting tegen: door de vervorming van de kabels loodrecht op het vlak ontstaat een tegenwerkende kracht. Het opneembaar windmoment is gelijk aan de spankracht maal de vervorming: Mud = F pud · e.
    Om de grootte van de spankrachten te beperken en daarmee een economische constructie te realiseren, wordt bij dit type gevels een relatief grote vervorming toegelaten: umax = 1/50 · L.
    Bij de hoogte van 35 m (de kleinste afmeting van de kabelnetgevels) wordt dus een vervorming van 700 mm (in BGT) toegelaten. In de detaillering en berekening van de glasplaten is de onderlinge hoekverdraaiing tussen de platen (maximaal 1 : 100) en het uit het vlak drukken van de glasplaten van belang.
    Bij de aansluiting op de betonwanden wordt de glasplaat losgehouden van de omliggende gevel (om de hoekverdraaiing van ca. 1 : 10 aldaar op te vangen).
    De verlenging van de kabel als gevolg van de vervorming door de windbelasting is, uitgaande van umax = 1/50 · L gelijk aan ongeveer 1‰. Deze verlenging moet, uitgaande van onvervormbare glasplaten, opgevangen worden in de kitnaden en de knopen. Met een glasplaatafmeting van 1500 x 1500 mm is de op te nemen vervorming dus 1,5 mm. De thermische vervorming van de glasplaat, circa 1 mm, moet daarbij opgeteld of ervan afgetrokken worden. Daarbij moeten ook de eerder genoemde hoekverdraaiingen opgevangen worden in de kitnaden en knopen.
    Bron: www.dhv.nl, 2010

    Constructieve uitgangspunten
    In de Markthal zijn diverse functies (parkeren, winkels, horeca, wonen) op elkaar gestapeld.
    De stramienen van de diverse functies zijn zo gekozen, dat de vertikaal dragende elementen (wanden, penanten en kolommen) boven elkaar staan en geen overgangsconstructies nodig zijn. De beukmaat voor alle functies is 7,80 meter. Voor de hoofddraagconstructie (zie figuur 1)heeft DHV gekozen voor dragende betonwanden in de woningen, brede penanten in de winkel/horeca ruimte en kolommen in de parkeergarage.
    Voor de brand werendheid is voor zowel de hoofddraagconstructie van de boven­ als onderbouw een eis van 120 minuten aangehouden. Een geleidelijke overgang van een lijnvormige constructie (wanden) via penanten (2e verdiepings vloer) naar een punt vormige ondersteuning (kolommen) zorgt voor effectieve stapeling en goede krachtsafdracht naar de fundering. De gebogen dakvloer wordt vanwege zijn gebogen vorm uitgevoerd met bollenplaten. De plaat breedte en afwerking worden zo gekozen dat er geen knikken zichtbaar zijn. De wanden van de elfde laag, onder de gebogen dakvloer, worden met wandkisten gestort.

    Uitvoeringsmethodiek
    Ing. Hushang Ulfati, constructeur projectleider bij DHV BV, is samen met raadgevend ingenieur ir. Maurice Hermens van DHV bij dit project betrokken. Hij vertelt dat de wanden, vloeren en penanten vanaf begane grond tot en met de tweede verdiepingsvloer in het werk worden gestort, met behulp van door de aannemer nader te bepalen bekistingsmethode: ‘Uitvoeren van penanten in prefab is met huidige uitgangspunten – afmetingen en betonkwaliteit – niet mogelijk, omdat bij prefab de voeg in de penanten maatgevend wordt.
    Door optredende normaalkrachten, dwarskrachten en momenten in de penanten moet de aansluiting van penanten op de rest van de constructie monoliet, dus met in het werk gestort beton, worden uitgevoerd.’
    Hij vervolgt: ‘De wanden en vloeren van de bovenbouw vanaf de tweede verdieping tot en met de elfde verdiepingsvloer kunnen door middel van een tunnelbekisting uitgevoerd worden. De standaard stramienmaat van 7,80 meter leent zich hier uitstekend voor. Wel moet er bij stramienmaten boven de 7,50 meter een tussensteunpunt in de tunnelkist gerealiseerd worden door het toepassen van een stempelrij. Aan de beide uiteinden moet de tunnelkist zodanig worden opgebouwd dat de kopgevel van 300 mm dik en de binnenwand van 250 mm dik, realiseerbaar zijn.
    Verschillende verdiepingshoogten kunnen door het storten van een verhoogde kim goed met een gelijke tunnelkist gerealiseerd worden. De schuine of geronde wandbeëindigingen kunnen door plaatsing van verschillende kopschotten worden vervaardigd.’
    Waar rekening mee gehouden moet worden is volgens Ulfati de uitkraging per verdieping: in verband met de stijfheid van de tunnelkist en de benodigde loopsteigers rondom de tunnelkist is er een maximum uitkraging mee te realiseren.
    Voor de uitkragingen die groter zijn, kan gewerkt worden met een vulstuk: afhankelijk van de te stellen eisen kan dat een prefab vulstuk zijn, of bijvoorbeeld een staalconstructie, in combinatie met houtskeletbouw, hangend aan de bovengelegen wand/vloer.

    Uitvoeringsvolgorde
    De twee woningbeuken worden naar elkaar toe ‘uitgebouwd’. Ulfati legt uit: ‘Er moet rekening worden gehouden met vervorming van de twee aparte gebouwdelen naar elkaar toe in de bouwfase, zolang het sluitstuk niet is uitgevoerd. De maximaal totale geschatte verticale zetting is 38 mm en de minimale is 28 mm. De maximaal totale geschatte horizontale vervorming naar elkaar toe is 50 mm en de minimale is 6 mm. De vervormingen van de wanden moeten door de aannemer worden gemonitord gedurende de bouw. Op basis daarvan moet hij de maatvoering van de wanden bijstellen.’
    Door de vervorming treden er tijdens de uitvoering ook momenten en horizontale krachten op in het beton en de fundering, die trekkrachten in het beton kunnen veroorzaken. Dit betekent dat het beton in onderliggende verdiepingen voldoende verhard moet zijn alvorens de tunnelkist voor de opgaande verdiepingen wordt aangebracht.
    Alvorens gestart wordt met de uitvoering van het sluitstuk (figuur 1) moeten alle vloeren en wanden vanaf begane grond tot en met vloer 11 voldoende verhard zijn. Eerder mag de constructie van begane grond tot en met vloer 11 niet worden belast met de uitvoeringsbelasting ten behoeve van het sluitstuk.’




    Projectgegevens
    Opdrachtgever
    Provast, Den Haag
    Beleggers
    Corio NV, Utrecht (winkels, horeca, marktvloer),
    Gemeente Rotterdam (parkeergarage),
    Vesteda, Maastricht (huurappartementen)
    Architecten
    MVRDV, Rotterdam (hoofdarchitect), Inbo Bouwkunde, Amersfoort (coarchitect)
    Adviseurs
    DHV, Rotterdam, adviseur constructies, Peutz, Zoetermeer (bouwfysisch adviseur), Techniplan Adviseurs BV, Rotterdam (installatieadviseur), H. Janssen Echt, Echt (kostenadviseur)

    Voor het ‘sluiten van de boog’ wordt volgens DHV een grote stempelconstructie – bijvoorbeeld een stalen ruimtelijk vakwerk – op de kolommen onder de markthalvloer geplaatst (zie figuur 2).
    Hierop komt een ‘tafelblad’ ter hoogte van de tiende verdiepingsvloer. Met behulp van een traditionele stempeling op het ‘tafelblad’ kan de elfde verdiepingsvloer (bollenplaatvloer), de sluitwand op de elfde verdieping en het dak (bollenplaatvloer) uitgevoerd worden. De gehele constructie van het sluitstuk moet de volledige betonsterkte hebben bereikt voordat de traditionele onderstempeling onder vloer 11 en 12 wordt verwijderd.



    Vervolgens kan de ‘hangconstructie’ (zie figuur 3) van de ver uitkragende tiende verdieping op het ‘tafelblad’ van de grote stempelconstructie worden uitgevoerd. Deze bestaat uit een stukje vloer van laag 10. Deze wordt door middel van een stalen kolom en betonnen penant aan de wand op laag 11 gehangen. In het sluitstuk (in de wand op niveau 11) moeten daarom vooraf de stekken ten behoeve van de betonnen hangpenant en verankeringen voor de stalen hangkolom worden opgenomen. Na volledig verharden van de ‘hangconstructie’ kan de grote stempelconstructie worden verwijderd. Ulfati benadrukt: ‘Dit is een concept uitvoeringsprincipe in het kader van de randvoorwaarden van de permanente constructie.
    Verdere uitwerking van het uitvoeringsprincipe ligt in handen van de aannemer.’
    Bron: GietbouwNieuws





    Inbo

    De hal bestaat uit een grote boog die op de begane grond circa 70 meter breed is en 110 meter lang (de maat van een voetbalveld). De hoogte van de hal bedraagt circa 40 meter. Onder de hal ligt een zeer grote parkeergarage waar maar liefst 1.000 parkeerplaatsen zijn gesitueerd. Wij adviseren de architect en opdrachtgever tijdens de VO- en DO-fase.
    Hierbij is vooral een integrale visie op het project van groot belang. De consequenties van regelgeving en afstemming met de overige disciplines zijn in deze fasen van essentieel belang, om problemen in een later stadium te voorkomen. We verzorgen bovendien de bouwaanvraag, de bouwvoorbereidingstekeningen, het bestek en de bouwuitvoeringstekeningen.

    Bron: Inbo

    Bron: Civil Engineering, februari 2010, p. 76-78, civil-engineering.asce.org


    19 april 2012 Monteren giek aan kraan 3 van de Markthal Rotterdam
    Bron: postlumiere op YouTube


    16 april 2012 Opbouw kraan 1 Markthal Rotterdam met in de achtergrond de Euromast
    Bron: postlumiere op YouTube

    KONE en Provast van alle markten thuis
    Door Kone Liften Roltrappen Gepubliceerd 02-02-2011 Technisch

    Voor het icoon van Rotterdam, de Markthal, levert KONE alle People Flow installaties. KONE kreeg de opdracht van Provast, de projectontwikkelaar van de Markthal.
    De opdracht omvat de levering en installatie van 22 liftinstallaties en 10 roltrappen. Met de bouw van de Markthal is in 2009 gestart en de oplevering vindt in 2014 plaats. KONE is trots op deze opdracht voor dit unieke gebouw.
    In vele landen om ons heen bestaan sinds jaar en dag overdekte food markten. Rotterdam krijgt nu de eerste echte markthal van Nederland. Deze Markthal zal worden gebouwd aan de Binnenrotte, grenzend aan de grootste buitenmarkt van Nederland. De Markthal wordt een spectaculair gebouw met een mix aan functies; markt, winkels, horeca, appartementen en parkeren. Het ontwerp is van het wereldberoemde Rotterdamse architectenbureau MVRDV.

    People Flow
    “Inzicht in de diversiteit van gebruikers en de daarmee gepaard gaande passanten- en goederenstromen was voor ons van belang bij de keuze van de partner. KONE heeft met ons meegedacht en ons overtuigd na bezoek aan verschillende referentieprojecten. Tevens geniet KONE het vertrouwen van de beleggers, wat de samenwerking ten goede zal komen”, zei Hans de Jong, partner bij Provast.
    “KONE heeft het vertrouwen gekregen van Provast omdat wij in staat zijn dit omvangrijke project op een goede manier te kunnen uitvoeren, zowel qua voorbereiding, planning, logistiek en installatie. Bovendien streven beide partijen naar duurzame eco-effciënte oplossingen en ook daar vinden KONE en Provast elkaar”, aldus Wim Koster, Algemeen Directeur van KONE Nederland.

    Einde persbericht
    Bron: www.allepersberichten.nl

    Markthal Rotterdam Stand van zaken, 9 September 2009
    Fase 1
    Damwand Scharpstraat
    Uitvoeringswijze:
    • tracé: circa 90 m. lang
    • damwand: circa 19 m. lang
    • aantal heistellingen: 2
    Planning: Oktober 2009

    Fase 2
    Combiwand
    Uitvoeringswijze:
    • tracé: circa 400m
    • buizen combiwand: circa 700 stuks; circa 26 m. diep
    • aantal heistellingen: 3
    Planning:
    • start: november 2009
    • finish: februari 2010
    Fase 3
    Heien
    Uitvoeringswijze:
    • Heipalen: circa 2500 stuks; circa 30 meter
    • aantal heistellingen: 3
    Planning
    • start: december 2009
    • finish: juni 2010
    Fase 4
    Stempelraam
    Uitvoeringswijze:
    • droog ontgraven
    • betonnen stempelraam
    Planning
    • start: maart 2010
    • finish: september 2010
    Ontgraven
    Uitvoeringswijze:
    • droge ontgraving in combinatie met archeologisch onderzoek
    • natte ontgraving vanaf pontons
    Planning
    • start: juli 2010
    • finish: maart 2011
    Fase 5
    Onderwaterbeton
    Uitvoeringswijze:
    met behulp van duikers wordt:
    • combiwand schoongemaakt
    • slib van de bodem gezogen
    • grintpakket gestort
    • storten beton circa 17.500 m3
    Planning
    • start: maart 2011
    • finish: augustus 2011
    Bouw parkeergarage
    Uitvoeringswijze:
    met behulp van duikers wordt:
    • Realisatie van 4-laagse parkeergarage
    • Oppervlakte: circa 45.000 m2
    Planning
    • start: september 2011
    • finish: september 2012
    Fase 6
    Bouw bovenbouw
    Uitvoeringswijze:
    • Bouwwijze: tunnelkisten; 2 kranen
    Planning
    • start: augustus 2012
    • finish: juni 2014
    Bron: Provast
     

    webdesign & copyright © 2014 Tempelier


    advertenties